2020-07-13, 17:27
Medlem
MrSokratess avatar
Googlade på vem som dödat flest människor i Sverige och fick lära mig något nytt.
Hade ingen koll på den här liraren och tror inte det är många som vet vem det är om man droppar namnet.
Oerhört fascinerande att man kan vara så okänd när man borde vara ökänd.
Visst, åren har gått men ändå.
Citera
2020-07-13, 17:43
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Googlade på vem som dödat flest människor i Sverige och fick lära mig något nytt.
Hade ingen koll på den här liraren och tror inte det är många som vet vem det är om man droppar namnet.
Man kan inte vara nog idog med att uppdatera sin allmänbildning - varje dag.
Det är verkligen ett fascinerande fall som det egentligen talas alldeles för lite om idag.
Citera
2020-07-14, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Man kan inte vara nog idog med att uppdatera sin allmänbildning - varje dag.
Det är verkligen ett fascinerande fall som det egentligen talas alldeles för lite om idag.

Anledningen är nog att mordoffren var så gamla. Intresset sjunker dramatiskt då.
Citera
2020-07-14, 09:18
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Anledningen är nog att mordoffren var så gamla. Intresset sjunker dramatiskt då.
Ja, tänk om det varit ~30 barn eller andra personer i sin krafts dagar. Då hade nog inte detta massmord sjunkit undan i glömska så lätt. Jag kan tycka att det är lite orättvist och att vi faktiskt är skyldiga offren att inte glömma bort saftmorden.
Citera
2020-07-14, 15:20
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Det var rätt bra uppmärksammat iaf till 15-20 år efteråt inpå 90-talet, men på 2000-talet har det fallit märkligt i glömska.
Citera
2020-07-14, 15:22
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det var rätt bra uppmärksammat iaf till 15-20 år efteråt inpå 90-talet, men på 2000-talet har det fallit märkligt i glömska.
Ja, det får inte ske. Om detta må man berätta. Vilket jag gjorde till fredagsfikat på jobbet strax innan semestern.
Citera
2020-07-15, 23:56
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83

Det sändes en dokumentär om morden i radio i slutet av 00-talet.

Sedan dess har jag dock inte hört något.
Citera
2020-10-03, 16:12
Medlem
BossModes avatar
Någon som vet var gärningsmannen bor idag och vad han sysslar med?
Citera
2020-10-03, 16:18
Medlem
Perversitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BossMode
Någon som vet var gärningsmannen bor idag och vad han sysslar med?
Finns omskrivet i tråden. Omkring inlägg 1700 eller nåt.
Citera
2020-12-05, 16:52
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Han dömdes väl dock till rättspsykiatrisk vård och inte fängelse?
Vad jag förstår var han emotionellt utvecklingsstörd, och därmed omedveten om sitt handlande (är personligen skeptisk till denna enkla förklaring; han var uppenbarligen fullt medvetande när övrig personal tillträdde rummen)

Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Ja, tänk om det varit ~30 barn eller andra personer i sin krafts dagar. Då hade nog inte detta massmord sjunkit undan i glömska så lätt. Jag kan tycka att det är lite orättvist och att vi faktiskt är skyldiga offren att inte glömma bort saftmorden.
Ja, barn är ju av någon märklig anledning alltid mycket mer värda än vuxna barn och gamla barn. Snacka om att den moderna människan saknar värde, och enbart bedöms utifrån produktivitetsförmåga och nyttomaximering.

Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Det sändes en dokumentär om morden i radio i slutet av 00-talet.

Sedan dess har jag dock inte hört något.
Jag hörde det för första gången idag. Intressant att Fadime, Engla och Lisa Holm och varit standardnyheter i år efter år, när 11 mord och 16 mordförsök är så enkla att sopa under mattan.

Kan närmast garantera att tidningarna skulle dra paralleller till denna dag ifall offren var asylsökande.
Citera
2020-12-05, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc

Ja, barn är ju av någon märklig anledning alltid mycket mer värda än vuxna barn och gamla barn. Snacka om att den moderna människan saknar värde, och enbart bedöms utifrån produktivitetsförmåga och nyttomaximering.

Jag hörde det för första gången idag. Intressant att Fadime, Engla och Lisa Holm och varit standardnyheter i år efter år, när 11 mord och 16 mordförsök är så enkla att sopa under mattan.

Kan närmast garantera att tidningarna skulle dra paralleller till denna dag ifall offren var asylsökande.

Att barn hamnar i fokus handlar inte om produktivitet. Barn är ju bara en stor kostnad. Det handlar förstås om att de som har barn (majoriteten) inte kan tänka dig något värre än att deras lilla barn dör. Och att det blir en sådan diskrepans mellan monstret/mördaren och det oskuldsfulla och naiva barnet som ännu inte har förstått vidden av mänsklig grymhet.
Citera
2020-12-05, 18:11
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Att barn hamnar i fokus handlar inte om produktivitet. Barn är ju bara en stor kostnad. Det handlar förstås om att de som har barn (majoriteten) inte kan tänka dig något värre än att deras lilla barn dör. Och att det blir en sådan diskrepans mellan monstret/mördaren och det oskuldsfulla och naiva barnet som ännu inte har förstått vidden av mänsklig grymhet.
Barn handlar om produktivitet i allra högsta grad. Vem har störst procentuellt återstående arbetskapacitet: en ungjävel på 10 år, en vuxen eller åldring? Givetvis barnet, som är statens heligaste investering pga sin skuld till samhället.

Noterar också såna här tendenser i t ex tv-program. Vissa verkar klämma ut barn för att försöka undkomma vräkning efter en längre tids medveten misskötsel av hyran. Andra för att lyfta statligt bidrag. I förra säsongen av Biggest Loser var tydligen en tjej tre gånger mer värd än en annan för hon var tvåbarnsmamma

Självklart handlar det också om en hel del feminint känslotänk, som ju är kutym i media, men att det i själva verket inte skulle bero på produktivitet är önsketänkande från ditt håll. "Barnen är vår framtid" brukar det låta.

Att värdera sitt barn över t ex sin partner är också ganska efterblivet. En ex-vän på Facebook skrev "efter min dotter är du mitt allt". Liksom, vem i helvete jämför ens? Varför skulle barnet vara värt mer bara för samhället säger det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in