2010-04-18, 16:08
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plattsattaren
den du kan lyssnar på radion. documenter och den är på p3. den kille som ger gamla mäniska gift och dom dör. han slutade med att åker fast. den doctor som är galet som pratar har aldrig hör en mer galet doctor. gamla människa skrek och fick hals total sönder bränder av gift han ger dom. många dör av den killes behandlig fy fan. men den är en gamla kvinnan som kommer att skriker så de andra hörde. då kommer dom alla på kille. jag hör att den kille bor kvar där. han sitter inte många år inne. på den tid den var annt. nu de skulle va livstider på det. dom gamla fick lider mycket av den kille. tror han kommer en dag att göra sån saker igen. men lyssnar på den documenter som är bra.
Det här är nog det bästa inlägget jag har läst på FB på mycket länge och det är det på så många olika sätt att jag inte kan förklara det.

Tack för dagens skratt!
Citera
2010-04-18, 19:28
Medlem
månss avatar
Citat:
den du kan lyssnar på radion. documenter och den är på p3. den kille som ger gamla mäniska gift och dom dör. han slutade med att åker fast. den doctor som är galet som pratar har aldrig hör en mer galet doctor. gamla människa skrek och fick hals total sönder bränder av gift han ger dom. många dör av den killes behandlig fy fan. men den är en gamla kvinnan som kommer att skriker så de andra hörde. då kommer dom alla på kille. jag hör att den kille bor kvar där. han sitter inte många år inne. på den tid den var annt. nu de skulle va livstider på det. dom gamla fick lider mycket av den kille. tror han kommer en dag att göra sån saker igen. men lyssnar på den documenter som är bra.
Han har banne mig gjort det igen! Herr plattsattaren levererar, som vanligt, en fullkomligt lysande sammanfattning av tråden.
Han får det att låta så naturligt, så enkelt men ändå: Så fruktansvärt nyktert och skarpsynt.
Tack!
Citera
2010-04-27, 08:32
Bannlyst
Citat:

Vilken fin samanfatning!
Citera
2010-05-09, 22:03
Medlem
månss avatar
Fick följande artikel från Aftonbladet skickat till mig. Den skarpögde kan notera en viss detalj som verkar helt otrolig! Stämmer det så är det minst sagt ironiskt, om än ganska magstarkt..
Men inget förvånar mig när det gäller sjuttiotalets Sverige!

"....Utåt sett en duktig tjej. Men inuti en kall person som äcklas av de svaga och njuter när de lider. Det kan vara bilden av det danska vårdbiträdet enligt professor Sten Levander. - Är hon skyldig skiljer hon sig klart från de tidigare "dödsänglarna" som mördade av barmhärtighet.

Det är framför allt kombinationen seriemord-grov ekonomisk brottslighet, som gör
den danska tragedin annorlunda.
Sten Levander är professor i psykiatri vid Lunds universitet och har arbetat vid
både Malmö Östra sjukhus och ett norskt sjukhus där man vårdat två kända så
kallade dödsänglar.
- I allmänhet är det konstiga personer som mördar av någon slags förvriden
barmhärtighet, menar han.

"Mördarna tror att de gör gott"
De här personerna saknar förmåga att leva sig in i andra människors behov.
- De är inte hänsynslösa utan tror verkligen de gör gott, menar han men tror
inte så är fallet i Danmark.
Brottsbredden tyder mer på psykopati.
- Att syssla med flera olika sorters brott är ett karaktäristika för en
psykopatisk brottsling.
n Vad är det som driver en sådan person att mörda?
- Själva kicken, njutningen av att se andra lida, kränkas och samtidigt undgå
upptäckt. Det ger spänning som kan vara en av flera tänkbara möjligheter. Många
känner ett intensivt förakt, obehag för svaga och sjuka människor medan de
beundrar det starka aggressiva, vitala.
n Varför upptäcks de inte tidigare om de är så sjuka?

"De spelar teater och gör det väl"
- De är som dr Jekyll och mr Hyde. Till skillnad från barmhärtighetstyperna är
de oerhört svåra att se eftersom de ofta är charmiga, duktiga och framstår som
dygdigare än dygden själv. De kan bre på och säga de stora orden på ett sätt som
ingen hederlig ödmjuk person kan säga och vara oerhört övertygande, förklarar
han.
Är det så att den danska sköterskan inte själv gett de gamla dödliga doser
medicin utan förmått läkaren att göra det, stämmer det bara in i bilden menar
Sten Levander.
- Det manipulativa draget är ett utmärkande drag liksom att spela roller. De har
inga hämningar när de spelar teater och gör sin roll väl.
n Hur kan du vara så övertygad?
- Det är helt otänkbart den här typen av brott begås av en frisk person. Har den
här kvinnan gjort något av det hon anklagas för skulle jag säga hon är en
seriemördare av klassisk typ med psykopatisk personlighetsstruktur. Det enda som
talar emot är att hon är kvinna. Det är fruktansvärt sällsynt.
Bildtext: Sten Levander är professor i psykiatri vid Lunds universitet.misstänks för 22 mord Den 32-åriga kvinnan släpptes av polisen i går, men frisläppandet ska behandlas av domstol i Köpenhamn i dag. Hon är fortfarande misstänkt för mord på 22 gamla vid ett ålderdomshem i Köpenhamn"

22/10 1997
Citera
2010-05-10, 17:51
Medlem
W.Schellenbergs avatar
Någon som sitter på dokumentären "Dagarna som skakade Sverige - Gevisol, smaken man aldrig glömmer". Den finns på TPB, men ingen som seedar.

//W
Citera
2010-05-10, 19:35
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Schellenberg
Någon som sitter på dokumentären "Dagarna som skakade Sverige - Gevisol, smaken man aldrig glömmer". Den finns på TPB, men ingen som seedar.

//W
https://www.flashback.org/sp19809645
Citera
2010-05-10, 19:39
Medlem
W.Schellenbergs avatar
Tackar och bugar!
Citera
2010-05-13, 01:33
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Fick följande artikel från Aftonbladet skickat till mig. Den skarpögde kan notera en viss detalj som verkar helt otrolig! Stämmer det så är det minst sagt ironiskt, om än ganska magstarkt..
Men inget förvånar mig när det gäller sjuttiotalets Sverige!
Hur länge ska du hålla oss på halster . Det enda "kontroversiella" jag finner i texten är att Sten Levander arbetat på MÖS, men magstarkt vet jag inte om man kan kalla det.
Citera
2010-05-13, 13:41
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Hur länge ska du hålla oss på halster . Det enda "kontroversiella" jag finner i texten är att Sten Levander arbetat på MÖS, men magstarkt vet jag inte om man kan kalla det.
"Sten Levander är professor i psykiatri vid Lunds universitet och har arbetat vid
kallade dödsänglar..."

A.H satt på rättspsyk på M.ö.s?
Citera
2010-05-13, 19:37
Medlem
Citat:
"Sten Levander är professor i psykiatri vid Lunds universitet och har arbetat vid
kallade dödsänglar..."

A.H satt på rättspsyk på M.ö.s?

Jag tror man skrivit fel och menar att det funnits dödsänglar på både MÖS och det norska sjukhuset. Eller så står det ju faktiskt att man vårdat två kända dödsänglar på det norska sjukhuset. Isåfall menar man att läsaren bör känna till vad som hänt på MÖS eftersom man skriver så.

Man kan tolka det som du gör men jag tror nog på min första tolkning.

Står det inte tidigare i tråden var han satt?
Citera
2010-05-13, 20:38
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alligatorjoe
Jag tror man skrivit fel och menar att det funnits dödsänglar på både MÖS och det norska sjukhuset. Eller så står det ju faktiskt att man vårdat två kända dödsänglar på det norska sjukhuset. Isåfall menar man att läsaren bör känna till vad som hänt på MÖS eftersom man skriver så.

Man kan tolka det som du gör men jag tror nog på min första tolkning.

Står det inte tidigare i tråden var han satt?

Jag tolkar inte utan läser bara vad som skrivs, d.v.s att han vårdat "Dödsänglar" både på M.ö.s och i Norge.
Givetvis intervjuar man Sten för att han har erfarenhet av sådana patienter och kollar man var han jobbat sedan 1979 så ser man att han nästan uteslutande jobbat på M.ö.s och M.a.s

En annan malmöbo, med en egen tråd här, åt upp sin flickvän och blev dömd till rättspsykiatrisk vård vid ungefär samma tidpunkt. Han hamnade på M.ö.s

Dessutom skulle detta kunna förklara hur och varför A.H's föräldrar kunde hälsa på så ofta
Citera
2010-05-13, 23:06
Medlem
Citat:
Jag tolkar inte utan läser bara vad som skrivs, d.v.s att han vårdat "Dödsänglar" både på M.ö.s och i Norge.
Givetvis intervjuar man Sten för att han har erfarenhet av sådana patienter och kollar man var han jobbat sedan 1979 så ser man att han nästan uteslutande jobbat på M.ö.s och M.a.s

En annan malmöbo, med en egen tråd här, åt upp sin flickvän och blev dömd till rättspsykiatrisk vård vid ungefär samma tidpunkt. Han hamnade på M.ö.s

Dessutom skulle detta kunna förklara hur och varför A.H's föräldrar kunde hälsa på så ofta

Fast så står det ju inte.

Citatet var:
kallade dödsänglar..."

Det står inte att SL vårdat dessa dödsänglar. Det står absolut heller inte att dessa två dödsänglar eller en av dem vårdats på MÖS utan på det norska sjukhuset. Man kan däremot om man vill tolka det som att det står så, men isåfall är det otydligt uttryckt, vilket det ju naturligtvis kan vara.

Det står alltså att Sten Levander har arbetat vid både:
1 Malmö Östra sjukhus
och
2 ett norskt sjukhus där man vårdat två kända så kallade dödsänglar.. (detta kan ju dessutom hänt innan, efter eller samtidigt som SL jobbade där, med eller utan hans inblandning)

Jag vill inte verka mästrande så jag hoppas att du inte uppfattar det så och det är mycket möjligt att det är som du tror, men det är inte så det står i citatet du anger.

Jag vet att den andre malmöbon suttit på MÖS, men han åt ju inte upp sin flickvän där så det blir ju inte riktigt samma sak. Om AH satt där skulle det se ut som att han gjort ngt lite dumt, men att man tog hand om det internt liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in