Citat:
Ursprungligen postat av
Bullfetta
Marcus Birro är ett utmärkt exempel på hur det går för italienare med kristna värderingar i Sverige. Hans landsman kirurg Paolo Macchiarini och fd boxaren Paolo Roberto har också varit nertryckta under deras vistelse i Sverige. Det är som många påpekat tidigare: Italiensk bakgrund är förbjuden i Sverige.
Så har det ju varit historiskt (se t ex boken ”Gipskatter och positiv” av Christian Catomeris, som handlar om tidig italiensk invandring i Sverige). Men de senaste decennierna skulle jag säga att det entydigt uppfattas som positivt och charmigt att som Birro ha italienskt påbrå.
Och Paolo Roberto må ha varit nedtryckt – ”vistelse” i Sverige är lite konstigt ordval om en som är född och levt här sedan 1960-talet!!! – men de senaste 10, 15 åren har han väl snarare hyllats som hjälte.
Men en annan sak som intresserar mig och som jag inte hittar något om i denna i och för sig långa tråd:
Hur gick det egentligen med Marcus Birros konversion till katolicismen? Det blev ju ett väldigt hallå när Birro, som många hade utgått från redan var katolik (beroende på hur han uttryckt sig på olika håll) plötsligt för ett par år sedan började tala om att han skulle gå ur Svenska kyrka och konvertera. Oklart om han sedan gjorde det eller ej. Någon som vet?