Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-25, 10:19
  #1
Medlem
Vadaadaas avatar
TV4:s politiske kommentator Marcus Oscarsson har lagt fram ett politisk fempunktsprogram på Facebook, där Oscarsson föreslår att Europas måste ”säkra gränserna” och med ”maximal kraft stoppa all islamism”.

EUROPAS SKAKNINGAR FÅR INTE ÖVERGÅ TILL ETT SKALV
– ETT 5-PUNKTSPROGRAM FÖR ATT VÄNDA ORO TILL FRAMGÅNG



Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
– Jag tror att vi måste ta honom på allvar och han måste stoppas – framför allt av TV4, säger Schulman i podden. Expressen söker Marcus Oscarsson och TV4 för en kommentar.
http://www.expressen.se/noje/perfekt...immie-akesson/

Diskussionsämne:

Är bröderna Schulmans SD-kletning rättvis?
Kommer Marcus Oscarsson få vara kvar som politisk kommentator på TV4?
Vilka politiska implikationer kommer detta få för Br. Schulman och Oscarsson?
Än om Oscarsson skulle vara SD, varför måste han "stoppas" när alla andra journalister har uppenbara politiska sympatier?
Citera
2016-11-25, 10:27
  #2
Medlem
Rammsbergs avatar
Då Oscarsson är otroligt populär och sålunda drar tittare till TV4, kommer han absolut att få vara kvar. Money talks! Det krävs nog att Oscarsson kommer ut som nazist för att han ska få sparken från TV4.
Citera
2016-11-25, 10:29
  #3
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Vad tror ni? Är Alex Schulman nästa Pk-nisse på väg mot avgrunden?
Det var just därför jag startade denna tråd. Kommer Oscarsson's karriär att överleva den tsunami av hat från Södermalm som lär komma vilken timme som helst?

Just vad är det som är kontroversiellt i Oscarssons fempunktsprogram?
Citera
2016-11-25, 10:31
  #4
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Då Oscarsson är otroligt populär och sålunda drar tittare till TV4, kommer han absolut att få vara kvar. Money talks! Det krävs nog att Oscarsson kommer ut som nazist för att han ska få sparken från TV4.

Även om han beskrivs som en "Perfekt blandning av Bert Karlsson och Jimmie Åkesson" av pk-maffian?
TV4 är om möjligt än mer PK än SVT, så jag ser inte hur detta skulle vara möjligt.

Kanske inte pmedelbart avsked, men sannolikt betydligt mindre tv-tid är min gissning
Citera
2016-11-25, 10:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
TV4:s politiske kommentator Marcus Oscarsson har lagt fram ett politisk fempunktsprogram på Facebook, där Oscarsson föreslår att Europas måste ”säkra gränserna” och med ”maximal kraft stoppa all islamism”.

EUROPAS SKAKNINGAR FÅR INTE ÖVERGÅ TILL ETT SKALV
– ETT 5-PUNKTSPROGRAM FÖR ATT VÄNDA ORO TILL FRAMGÅNG




http://www.expressen.se/noje/perfekt...immie-akesson/

Diskussionsämne:

Är bröderna Schulmans SD-kletning rättvis?
Kommer Marcus Oscarsson få vara kvar som politisk kommentator på TV4?
Vilka politiska implikationer kommer detta få för Br. Schulman och Oscarsson?
Än om Oscarsson skulle vara SD, varför måste han "stoppas" när alla andra journalister har uppenbara politiska sympatier?

Vad är etniciteten på denna Marcus Oscarsson? Är han adopterad? Han ser ut att ha sydeuropeiska drag.
Citera
2016-11-25, 10:39
  #6
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Då Oscarsson är otroligt populär och sålunda drar tittare till TV4, kommer han absolut att få vara kvar. Money talks! Det krävs nog att Oscarsson kommer ut som nazist för att han ska få sparken från TV4.

Håller med! Han är påläst som fan, och till skillnad från de flesta s.k. experter vet han hur man talar begripligt. Dessutom kan inte TV4 kicka honom, ty detta vore rasism, eftersom Oscarsson (enligt nätrykte) är adopterad från Iran.
Citera
2016-11-25, 10:43
  #7
Medlem
Pirre77s avatar
Vem f-n bryr sig om vad en obildad nolla som Alex Schulman tycker? Han ger bara uttryck för sin ytterst subjektiva pk-ism där alla krishärdar i Sverige ignoreras och istället utmålas som guld och gröna skogar.

Marcus Oscarsson är jämte journalistkollegorna Jens Ganman, Alice Teodorescu och Janne Josefsson starkt skinande fyrar i pk-mörkret (går även lägga till Tino Sanandaji). Hade alla journalister varit lika objektiva, klarsynta och ärliga som dessa fyra (fem) hade vi inte haft det sorgliga debattklimat som vi har i Sverige idag.
Citera
2016-11-25, 10:52
  #8
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Det var just därför jag startade denna tråd. Kommer Oscarsson's karriär att överleva den tsunami av hat från Södermalm som lär komma vilken timme som helst?

Just vad är det som är kontroversiellt i Oscarssons fempunktsprogram?
Jag kan hålla med om kritiken.

Om en politisk kommentator hade skrivit ett fempunktsprogram som var uttalat åt andra hållet det vill säga en uppmaning till de europeiska regeringarna att åter öppna sina gränser för en sk human flyktingpolitik, upprätta ambassader i MENA för att underlätta migration samt inleda en dialog byggt på samförstånd med islam skulle jag reagera även på det.

Att dessa åsiktsströmningar finns bland svenska journalister vet vi visserligen - men så länge de ligger lågt med dem är de svåra att komma åt. Oscarsson har valt att vara öppen med sina och det är naturligt om det har konsekvenser.

Sedan kanske han kan vara kvar ändå - men kanske inte i den avpolitiserade roll han nu uppträder i. Tv4 lär vara medvetna om hans popularitet.

Sedan, OM nu tv4 ska städa bland sina politiserade journalister vill jag i så fall lyfta frågan om det är lämpligt att Jenny Strömstedt ska leda politiska debatter (hon ledde partiledardebatten i tv4 igår). Det här är en kvinna som var och varannan vecka skriver politiska krönikor i Expressen och det råder ingen tvekan var HON står politiskt:
http://www.expressen.se/kronikorer/j...-borja-hjalpa/
http://www.expressen.se/kronikorer/j...-trumpvaljare/
Citera
2016-11-25, 10:57
  #9
Medlem
Schulman glider allt längre ut i periferin (vilket är oerhört skönt) och måste väl som Cissi Wallin mfl försöka greppa dom halmstrån han ser.
Citera
2016-11-25, 10:58
  #10
Medlem
AndreSanss avatar
Marcus Oscarsson är den enda ärliga komentatorn i Svensk tv, klart man ska försöka tysta honom.
Alex Schulman och gänget vill ju fortfarande att godhets klubben ska finnas kvar.

Marcus är en så pass populär person och sådana personer får inte vara för Sveriges bästa enligtAlex Schulman, ett hot för de så kallade PK nissarna. Alex Schulman kan stoppas i papperskorgen. Att han överhuvudtaget är känd är ett skämt.

TV4 skulle förlora stort på det. Sverige behöver räddas och det till varje pris.

Heja Marcus!
__________________
Senast redigerad av AndreSans 2016-11-25 kl. 11:02.
Citera
2016-11-25, 11:01
  #11
Medlem
sinewaves avatar
Jag tolkar allt detta som mer ett tecken i tiden och jag har mycket svårt att tänka mig att detta fempunktsprogram skulle komma om det inte var så att Trump vann i USA.

Det är således också ett populistiskt uttalande, men till Marcus försvar så har han såvitt jag vet aldrig tagit en tydlig ställning i debatten kring migration så vi pratar trots allt inte om någon som vänder kappan efter vinden som i fallet Fru Batra.
Citera
2016-11-25, 11:04
  #12
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag kan hålla med om kritiken.

Om en politisk kommentator hade skrivit ett fempunktsprogram som var uttalat åt andra hållet det vill säga en uppmaning till de europeiska regeringarna att åter öppna sina gränser för en sk human flyktingpolitik, upprätta ambassader i MENA för att underlätta migration samt inleda en dialog byggt på samförstånd med islam skulle jag reagera även på det.

Att dessa åsiktsströmningar finns bland svenska journalister vet vi visserligen - men så länge de ligger lågt med dem är de svåra att komma åt. Oscarsson har valt att vara öppen med sina och det är naturligt om det har konsekvenser.

Sedan kanske han kan vara kvar ändå - men kanske inte i den avpolitiserade roll han nu uppträder i. Tv4 lär vara medvetna om hans popularitet.

Sedan, OM nu tv4 ska städa bland sina politiserade journalister vill jag i så fall lyfta frågan om det är lämpligt att Jenny Strömstedt ska leda politiska debatter (hon ledde partiledardebatten i tv4 igår). Det här är en kvinna som var och varannan vecka skriver politiska krönikor i Expressen och det råder ingen tvekan var HON står politiskt:
http://www.expressen.se/kronikorer/j...-borja-hjalpa/
http://www.expressen.se/kronikorer/j...-trumpvaljare/

Alla människor anammar en, oftast, unik mängd normer, vilket resulterar i en massa personliga åsikter.
Vore det då inte betydligt mer transparent om kommentatorer, då i synnerhet politiska kommentatorer, offentligt deklarerade vilka normer de anammar och därmed även delgav sina politiska åsikter så att betraktaren kunde ta budbärarens personliga åsikter i beaktning när 'budskapet' som budbäraren försöker förmedla skall bearbetas?

Oberoende SVT/SR är idag en travesti utan dess like där medarbetarna närmast uteslutande består av förment oberoende vänsteraktivister som tar varje tillfälle i akt att brunmåla sina upplevda motståndare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback