Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Nu sitter nog Birro klistrad vid TV:n. Det är direktsänd katolsk gudstjänst på SVT2, ledd av den nye påven. Birro har säkert bånge nu!
Vi ofrälse ska kanske titta på gudstjänsten så vi får lära oss något om den moderna, vidsynta, kvinnovänliga och homovänliga religionen katolicismen. Det är ju en riktigt bra religion enligt Birro. Det är bara vi idiotiska svenskar som inte fattar det stora med katoliker och påvar

Nja, inte bara vi idiotiska svenskar utan snarare idiotiska svennebananer som formar sin världsbild utifrån vad kulturmarxistisk MSM anser vara förutsättningen för att vara en tolerant, fördomsfri och progressiv människa; vi får helt enkelt acceptera att det finns människor som inte ser skönheten i homfili och barnslakt.
F.ö. är Birros flirt med katolicismen bara ett annat uttryck för den oäkta posör han är; han tycker det är en estetiskt tilltalande tro, ett ytligt ornament som gör honom fullkomlig som "italienare". Säger man "vi" när man talar om Gli azzurri måste ju såklart lägga till med korstecknet och några Ave Maria också, då jävlar är man äkta!
Så här lät det strax efter påvevalet:
Citat:
(...) Birro poängterar också vikten av att balansera mellan nutid och tradition.
– Bibeln är fortfarande Guds ord och sanningen, vad än sekulariserade nutidsmänniskor spyr ur sig på Twitter. Jag hoppas påven vågar vara traditionell i den betydelsen, säger Marcus Birro
Nu är det så att få kyrkor bygger lika mycket på tradition som den katolska, den är nog snarare motsatsen till vad bibeln säger. Men så här lät det hos Birro 3 år tidigare:
Citat:
Det här är vägs ände för min tro inom den katolska kyrkan om inte kyrkan på allvar inser att Guden vi tror på faktiskt satt här hos oss på den här jorden 2010 och att vi måste se på vår omvärld och oss själva på ett helt grundläggande nytt sätt.
Några punkter som jag anser katolska kyrkan omedelbart måste göra till en del av sig själv:
1). Avskaffa det obligatoriska celibatet för prästerna. Det är direkt människovidrigt. Det är fientligt och kärlekslöst.
2). Kvinnor ska behandlas på samma sätt som män, alltså ges möjligheter att bli diakoner och präster.
3). Sluta förtrycka [sic!]de homosexuella.
4). Upphäv förbudet mot preventivmedel. Det är stenålder och människofientligt.
Men vafan tror människan på egentligen?

Italienskhet? Birro deklarerar att han blir katolik:
Citat:
Det italienska har blivit allt viktigare för mig. Så också den katolska läran. (...) Jag kommer aldrig bli en vattenkammad Göran Skytte med svikna ideal och nyfrälsta verktyg till billig försäljning.
Vad är det överhuvudtaget med italienskättlingar och deras maniska, kokboksskrivande koketterande med det italienska?
Citat:
Jag reser till Rom och drabbas, helt oförberedd, av kraften i kyrkorna, konstverken, stillheten, heligheten. Jag drabbas av vanliga människornas knäfallande framför ett kors som får mitt hjärta att slå lugnare. (...) Elden brinner nu. Den katolska kyrkan riskerar att brinna ner. Ibland hoppas jag nästan på det.
Estetik utan metafysik.