2010-11-17, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sabrage
Om du tar din kandidatexamen vid HHS så har du platsgaranti på masterprogrammet inom ett antal år från din första examen. Om längre tid har passerat får du söka in via din gamla examen samt GMAT-prov.

Tackar!(Och till Orkarn också)
Citera
2010-11-18, 02:22
Medlem
Daskkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Två år för att vara specifik.
Fast det är väl inte hela sanningen. Man har platsgaranti i 5 år från inskrivning
Citera
2010-11-18, 12:31
Medlem
Hur pass stort handikapp är det att vara en (bra) bit över de tjugo innan man börjar på hhs? Såpass att man lär nosa på 30 strecket innan man är klar. Jag tänker främst på karriärsmöjligheter och gärna utanför Sverige; IB har jag förstått vill gärna ha lammkött men hur är det annars? MC?

Kan man konkurrera med bra betyg etc eller är man ute ur leken innan man börjat som åldring? Och är det mer förlåtande vad gäller åren med en MSc, än om man svingar käppen och bara har en kandidat att visa upp?
Citera
2010-11-18, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1984.
Hur pass stort handikapp är det att vara en (bra) bit över de tjugo innan man börjar på hhs? Såpass att man lär nosa på 30 strecket innan man är klar. Jag tänker främst på karriärsmöjligheter och gärna utanför Sverige; IB har jag förstått vill gärna ha lammkött men hur är det annars? MC?

Kan man konkurrera med bra betyg etc eller är man ute ur leken innan man börjat som åldring? Och är det mer förlåtande vad gäller åren med en MSc, än om man svingar käppen och bara har en kandidat att visa upp?

Viktigast ar nog vad du syssat med innan borjat lasa.
MS och andra foretag soker alltid folk med erfarenhet. Men maste ha visat driv etc innan skolan. Passivt lallande pa samma jobb i 5-6 ar ger svagt intryck.

Men du ska jobba i narmare 40 ar till efter examen, sa blir nog battre liv oavsett efter HHS eller annan ekon examen.
Citera
2010-11-18, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daskkk
Fast det är väl inte hela sanningen. Man har platsgaranti i 5 år från inskrivning

Nu blir man lite förvirrad. Får man ta uppehåll i 2 eller 5år?
Citera
2010-11-18, 15:55
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91
Nu blir man lite förvirrad. Får man ta uppehåll i 2 eller 5år?

Fem år från inskrivningen (alltså när du börjar kandidatprogrammet). Tar du din kandidatexamen på tre år har du ju då två år på dig.
Citera
2010-11-18, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Fem år från inskrivningen (alltså när du börjar kandidatprogrammet). Tar du din kandidatexamen på tre år har du ju då två år på dig.

Tack!
Citera
2010-11-18, 16:41
Medlem
Är det möjligt att bli klar med kandidaten på kortare tid än 3 år? Jag menar, det uppstår ju schemakrockar och sånt, men gör skolan något för att underlätta för folk som vill göra så?
Citera
2010-11-22, 20:15
Medlem
Funderar på att läsa handels, men har lite funderingar gällande matten. Läser nu i höst klart matte D, eftersom vad jag hört krävs endast matte E till ingenjörsutbildningar funderar jag på att strunta i det och satsa på de andra ämnena.. Så vad tycker ni? Är det bra att ha läst matte E eller är det bara waste of time?

MVH,
G
Citera
2010-11-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GRILLAREN
Funderar på att läsa handels, men har lite funderingar gällande matten. Läser nu i höst klart matte D, eftersom vad jag hört krävs endast matte E till ingenjörsutbildningar funderar jag på att strunta i det och satsa på de andra ämnena.. Så vad tycker ni? Är det bra att ha läst matte E eller är det bara waste of time?

MVH,
G

Nu vet jag inte om hhs kör med mer avancerad matte än resten av landets utbildningar, och jag vill understryka att matte alltid är bra att kunna. Men för en ekonomutbildning så känns det lite over-kill att ha läst matte E. Tror helt klart du klarar dig med matte D.
Citera
2010-11-22, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fek09
Nu vet jag inte om hhs kör med mer avancerad matte än resten av landets utbildningar, och jag vill understryka att matte alltid är bra att kunna. Men för en ekonomutbildning så känns det lite over-kill att ha läst matte E. Tror helt klart du klarar dig med matte D.

Beror väl i för sig på inriktning. Vissa nationalekonomer och finansinriktade kan mycket väl ha nytta av höga mattekunskaper. En gymnasiematematikkurs lär ju dock inte göra någon skillnad, då man säkerligen ändå läser matematik på högskola om man vill inrikta sig åt det hållet.
Citera
2010-11-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GRILLAREN

MVH,
G

Den första mattekursen i ettan innehåller polynomdivision, men det är inget som är döviktigt att kunna. Den enda nytta du har av att läsa MaE i gymnasiet är i så fall ökad förståelse för matematiskt tänk. Jag skulle råda dig att läsa MaE oavsett, eftersom du senare i livet kan komma att vilja söka något som antingen kräver MaE eller ger meritpoäng för det. Det var f.ö. en rätt rolig kurs (jmf med tidigare Ma-kurser).

I övrigt är matematiken på HHS ingenting att oroa sig för. Den var ganska busenkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in