2009-12-09, 18:54
Medlem
rfads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Lär man sig någonting på HHS som man inte lär sig på andra motsvarande utbildningar, t.ex. på SU?

Att festa med stil och finess? Skillnaden är väl att du väljer inriktning först tredje året på SSE, vilket ger en svagare profilering än om du pluggar på SU. Men du har väl förstått att det inte är kursinnehållet som är SSEs storhet?
Citera
2009-12-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rfad
Att festa med stil och finess? Skillnaden är väl att du väljer inriktning först tredje året på SSE, vilket ger en svagare profilering än om du pluggar på SU. Men du har väl förstått att det inte är kursinnehållet som är SSEs storhet?

Jadå, det är precis därför jag vill veta om man lär sig någonting som man inte lär sig någon annanstans.
Citera
2009-12-09, 22:25
Bannlyst
Hej igen,

Jag har lite frågor till dem som har tagit ett examen från HHS och de som vet hur "examenfirandet" går till. Får den som har högst betyg någonting? Uppmärksammas denna person på ngt sätt? Hur ser "examenfirandet" ut?

Tack
Citera
2009-12-09, 23:50
Medlem
Som jag har förstått det så behöver man VG i Matte D, Svenska B, Engelska B, Samhällskunskap A, Moderna språk steg 3, historia A, för att bli behörig till HHS. - Kanske missade något men i stort sett de kurserna.

Jag kommer att ha behörighet från alla de ämnena förutom: Moderna språk steg 3 då jag inte läser det. Går det att på något sätt komma in på HHS utan att ha läst moderna språk steg 3? Eller måste man läsa det på komvux eller distans för att bli behörig?
Citera
2009-12-10, 01:17
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gooseberry
Som jag har förstått det så behöver man VG i Matte D, Svenska B, Engelska B, Samhällskunskap A, Moderna språk steg 3, historia A, för att bli behörig till HHS. - Kanske missade något men i stort sett de kurserna.

Jag kommer att ha behörighet från alla de ämnena förutom: Moderna språk steg 3 då jag inte läser det. Går det att på något sätt komma in på HHS utan att ha läst moderna språk steg 3? Eller måste man läsa det på komvux eller distans för att bli behörig?
Ja.
Citera
2009-12-11, 00:36
Medlem
addims avatar
Citat:

Är du inte behörig så är du inte behörig, liksom. Dessutom så räcker inte endast VG i alla de kurserna för att komma in genom BG, som du säkert vet..
Citera
2009-12-11, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addim
Är du inte behörig så är du inte behörig, liksom.
Jag ville bara vara säker på att det inte fanns något annat alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av addim
Dessutom så räcker inte endast VG i alla de kurserna för att komma in genom BG, som du säkert vet..
Ja det vet jag säkert..
Citera
2009-12-11, 19:49
Medlem
addims avatar
Citat:
Jag ville bara vara säker på att det inte fanns något annat alternativ.

Ja det vet jag säkert..

Jag är i nästan samma sits och måste fixa minst VG i MaD.. Så vet hur det känns..
Senast redigerad av addim 2009-12-11 kl. 19:51.
Citera
2009-12-13, 01:54
Medlem
addims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cat boy
Ingen som vet hur HHS hanterar meritantagningen nu när direktgrupp och kompletteringsgrupp kommer att införas?

http://www.hhs.se/se/Education/BSc/Pages/Antagningsregler2010.aspx

"Handelshögskolan i Stockholm har valt att följa beslutet med undantag av de två sistnämnda punkterna områdesbehörighet och meritpoäng. Vi kommer alltså att ha kvotgrupper inom betygsgruppen för slutbetyg respektive kompletterade betyg."
Citera
2009-12-13, 14:56
Medlem
fredrocks avatar
placement report för de senaste som tog examen: http://www.hhs.se/SiteCollectionDocuments/Placement_Report_2009_LoRes_v1.pdf

88 % får jobb innan examen, 3 % har inte fått jobb efter ett halvår. ganska bra siffror med tanke på ekonomin.
Citera
2009-12-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarrick
Det är nog bäst att du ställer in dig på att det är minst 1.9 du ska ha. Sannolikheten att du kommer in på 1.8 är nog tyvärr ganska liten.

Mmm, det är sant.

Dock läste jag att man 2008 antog alla som sökte med 1,8. Så man får väl hoppas på att det året man söker är ett sådant år...

Fick ett poäng mer än jag trodde på senaste HP, så bara 8 poäng upp till 1,8, 12p till 1,9 ...
Citera
2009-12-13, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Mmm, det är sant.

Dock läste jag att man 2008 antog alla som sökte med 1,8. Så man får väl hoppas på att det året man söker är ett sådant år...

Fick ett poäng mer än jag trodde på senaste HP, så bara 8 poäng upp till 1,8, 12p till 1,9 ...

Det stämmer nog, men det var även det sista året man tog in 15 % på HP. Nu är den kvoten nere på 10 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in