2015-04-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av consaniwurst
2321 förstahandssökande till B&E i år (ca 300 fler än förra året) vilket gör utbildningen till den med flest förstahandssökande i Sverige i år enligt UHR. Hur tror ni detta kommer påverka antagningspoängen? Eller tror ni inte att de kommer påverkas?

Jag tror på en höjning. Vad tror du själv?

BI lär höjas då delar övergår till BIex.
BIex kan tänka höjas, om än marginellt.
BII oförändrat. (Torde inte en sänkning vara aktuell? GY-11 lär vara svårare att "pröva" än den äldre betygsskalan, dels då de är i samma kvot, dels att folk med gamla betygssystemet redan kommit in på sin utbildning med sina prövade betyg).

Spontana tankar.
Citera
2015-04-17, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newbie32

BII oförändrat. (Torde inte en sänkning vara aktuell? GY-11 lär vara svårare att "pröva" än den äldre betygsskalan, dels då de är i samma kvot, dels att folk med gamla betygssystemet redan kommit in på sin utbildning med sina prövade betyg).

Spontana tankar.

Bådar inte gott för mig med, om slutspurten går bra, 19,47 i snitt. Finns det några som helst antydningar på att snittet sänks i år? Alltid kul att spekulera
Citera
2015-04-17, 18:20
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobiekatt
Bådar inte gott för mig med, om slutspurten går bra, 19,47 i snitt. Finns det några som helst antydningar på att snittet sänks i år? Alltid kul att spekulera

Hoppas också på att det sjunker eller håller sig på samma nivå som förra året. Oroar mig dock över att så många sökt in till Handels i år, kollar man på tidigare statistik har Handels aldrig haft så många sökande någonsin. Måste väl innebära att konkurrensen blir högre vilket leder till högre antagningspoäng?
Citera
2015-04-17, 18:22
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newbie32

Spontana tankar.

Håller med dig. Är dock rädd att BIEX höjs väsentligt jämfört med förra året, hoppas på att der håller sig på samma nivå som förra året, runt 19,3. Blir dock orolig när jag ser hur många som sökt in till Handels i år. Känns som konkurrensen kommer att bli högre..
Citera
2015-04-17, 18:23
Medlem
Citat:
Hoppas också på att det sjunker eller håller sig på samma nivå som förra året. Oroar mig dock över att så många sökt in till Handels i år, kollar man på tidigare statistik har Handels aldrig haft så många sökande någonsin. Måste väl innebära att konkurrensen blir högre vilket leder till högre antagningspoäng?

Du skall också veta att det är en liten "grej" att söka till handels. Vissa som inte ens är intresserade eller ha betygen söker. Men tror också att snittet höjs när det gäller betygen, HP tror jag är ganska oförändrat(önsketänkande, då jag söker i den kvoten).
Citera
2015-04-17, 18:47
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobiekatt

Snittet sänks.

-BIEX får fler platser än vad det fick 2014.
-Ökade antalet ansökningar är från 17.5-19.0 snittare som chansar p.g.a tidigare sänkning.
-RM blir mer attraktivt p.g.a norrtäljeflytten. Vissa som tidigare valt B&E p.g.a brist på alternativ överväger RM istället.
Senast redigerad av duty 2015-04-17 kl. 18:55.
Citera
2015-04-17, 18:50
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Du skall också veta att det är en liten "grej" att söka till handels. Vissa som inte ens är intresserade eller ha betygen söker. Men tror också att snittet höjs när det gäller betygen, HP tror jag är ganska oförändrat(önsketänkande, då jag söker i den kvoten).

Har lite svårt att tolka vad du menar. Menar du att man inte ska oroa sig alltför mycket om de ökade ansökningarna eftersom många bara söker till Handels bara för att utan att egentligen vilja gå där?
Citera
2015-04-17, 18:51
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duty
Snittet sänks.

-BIEX får fler platser än vad det fick 2014.
-Ökade antalet ansökningar är från 17.5-19.0 snittare som chansar p.g.a tidigare sänkning.

Ja har också tänkt att ansökningarna beror på att folk med "lägre" betyg chansar i år pga de låga poängen förra året. Får hoppas att det stämmer!
Citera
2015-04-17, 18:52
Medlem
dutys avatar
Citat:
Har lite svårt att tolka vad du menar. Menar du att man inte ska oroa sig alltför mycket om de ökade ansökningarna eftersom många bara söker till Handels bara för att utan att egentligen vilja gå där?

Vet om en som sökte till hhs som 5:e handsval utan logik.
Många tror att man kan söka 1000 utbildningar och sedan i sommar välja och vraka mellan de man kom in på.
Citera
2015-04-17, 19:06
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Vet om en som sökte till hhs som 5:e handsval utan logik.
Många tror att man kan söka 1000 utbildningar och sedan i sommar välja och vraka mellan de man kom in på.

Ja jo känner också många som bara sökte för sakens skull. Dock har ju Handels också fått rekordhöga förstahansansökningar i år också :/
Citera
2015-04-17, 19:20
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ja jo känner också många som bara sökte för sakens skull. Dock har ju Handels också fått rekordhöga förstahansansökningar i år också :/

Att vänta till juli kommer tära på psyket indeed.
Citera
2015-04-17, 20:00
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Att vänta till juli kommer tära på psyket indeed.

Ja känns redan jobbigt att tänka på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in