2015-08-04, 20:27
Medlem
FailTraderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darude123
Matematiken på webbsidan:
https://www.hhs.se/sv/Utbildning/BSc/ny-student-2015/forberedelser/matematik/

Aktiviteterna fick vi länkar om i småttingpaketet, enkla att skriva in osv:
http://licket.com/sv/1717470216
http://licket.com/sv/3043549345/3812490629
http://licket.com/sv/7112619303
http://licket.com/sv/3944136041/6684271781

Btw, har jag fel i att matematikförberedelserna främst behandlar "gymnasiematten" och inte Matematik A?

Stämmer, repetition på sådant som sedan kommer på diagnosen.
Citera
2015-08-04, 20:45
Medlem
Hej, jag ska börja Handels i höst och funderar lite på det ofta förekommande extrajobbet. I nuläget är jag intresserad av en karriärsväg inom finans/IB/hedge fund/etc, gärna med en framtid internationellt, (må hända att jag är nära stereotypen för en handelselev) och skulle därmed gärna ha ett extrajobb som skulle vara så relevant som möjligt för min framtida karriär. Vilka företag borde jag isåfall sikta att jobba hos? Ska jag bara sikta på en stor arbetsgivare där man kanske kan klättra under studietiden t.ex. SEB eller borde jag snarare ta något mindre med inriktning på just finans t.ex. Ratos etc.? Jag skulle förstås gärna uppleva en så IB-lik miljö som möjligt i och med mina framtidsplaner. Vilka arbetsgivare är flexiblast med att t.ex. ge mer ledig tid runt tentaperioder? Jag förstår att det säkert är individuellt vilken arbetsgivare man tycker är bäst, men jag skulle uppskatta om någon kunde ge lite allmänna råd i de banor mina frågor rör sig inom.

Dessutom: Vilka arbetsuppgifter kan man som oerfaren parvel som just lärt sig rita ett efterfråge/utbuds-diagram få? Jag har ingen relevant arbetslivserfarenhet (jag har jobbat med typ gräsklippning på somrarna) och kommer enbart ha en termin på Handels i bagaget när jag söker extrajobb. Jag har hört om t.ex. arbetsuppgifter inom excel, men det är ju inget jag har erfarenhet av ännu. Kan någon ge exempel på arbetsuppgifter man brukar få börja med?

Blev en del frågor... tacksam för de svar ni kan ge mig!
Citera
2015-08-04, 20:46
Medlem
Hur ser det ut med droger och sånt på skolan? Många som röker på?
Citera
2015-08-05, 08:05
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oleeyyo
Hur ser det ut med droger och sånt på skolan? Många som röker på?

Ja en del.
Citera
2015-08-06, 11:31
Avstängd
sossesuspensoars avatar
Någon som vet hur stor andel utav sökande med 1.90 som kom in?
Citera
2015-08-06, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sossesuspensoar
Någon som vet hur stor andel utav sökande med 1.90 som kom in?

Max 2 stycken. Gränsen var 1.95 efter urval 1 och jag flyttades två reservplatser, men det kan också vara så att ingen med 1.90 blev antagen. Som jag har uppfattat det så var det ca 20 stycken, till och med några fler, som sökte med 1.9, så det var ingen stor andel som blev antagna.

Känns lite sjukt att antalet med 1.8 som kom in 2013, är större än antalet antagna med 1.9 i år.

Den minskade Hp kvoten ännu mer, bara 15 antagna.
Citera
2015-08-06, 12:47
Medlem
Jag är, som i första urvalet, 5te reserv i BI. Innebär det att de som tackade nej i BI var färre än överintaget som gjordes?
Citera
2015-08-06, 13:08
Medlem
Reserv 20 biex efter urval 2. Nån som har koll på hur många som brukas tas in efter andra urvalet? Finns det nått hopp?
Citera
2015-08-06, 16:28
Medlem
Schaegersros avatar
Angående finance mastern vill bara dubbelkolla att man har behörighet.

Detta skriver de på hemsidan:
"Bachlor degree Should contain at least 90 ECTS in Social Sciences (including but not limited to Finance, Business Administration and/or Economics) , with a minimum of 30 ECTS in Finance, Accounting and Financial Management, and/or Economics, at least half of which specifically in Finance."

Jag upplever viss tvetydighet här.

Först och främst bachlor degree in social science, både filsofiekandidat i ekonomi och ekonomie kandidatexamen uppfyller väl dessa villkor?

Menar dom sedan att minst 30 ects ska finnas i finance OCH accounting OCH (financial management OCH/ELLER ECONOMICS.) varvav minst 45 ects i finance?

Eller menar dom 30 ects i något av dessa ämnen varav minst 15 ects i specifikt finanace, så fall menar dom finanasiell eokonomi på neksidan eller finansiering på feksidan.

Alltså kort och gott vad exakt krävs för behörighet?

Tack på förhand väldigt uppskattat
Citera
2015-08-06, 19:41
Medlem
ChristerGardells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaegersro
Angående finance mastern vill bara dubbelkolla att man har behörighet.

Detta skriver de på hemsidan:
"Bachlor degree Should contain at least 90 ECTS in Social Sciences (including but not limited to Finance, Business Administration and/or Economics) , with a minimum of 30 ECTS in Finance, Accounting and Financial Management, and/or Economics, at least half of which specifically in Finance."

Jag upplever viss tvetydighet här.

Först och främst bachlor degree in social science, både filsofiekandidat i ekonomi och ekonomie kandidatexamen uppfyller väl dessa villkor?

Menar dom sedan att minst 30 ects ska finnas i finance OCH accounting OCH (financial management OCH/ELLER ECONOMICS.) varvav minst 45 ects i finance?

Eller menar dom 30 ects i något av dessa ämnen varav minst 15 ects i specifikt finanace, så fall menar dom finanasiell eokonomi på neksidan eller finansiering på feksidan.

Alltså kort och gott vad exakt krävs för behörighet?

Tack på förhand väldigt uppskattat

Att döma av det du skriver verkar det som att det sammanlagt minst 30 hp i financial management, finance, accounting och economics. Av dessa måste minst 15 hp vara i finance. Ring och fråga antagningsenheten så kan de ge dig klarhet!
Citera
2015-08-06, 20:51
Medlem
Gratulerar alla som ringde och klaga på HP-kvoten. Ni åstadkom inte ett skit!
Citera
2015-08-06, 20:52
Medlem
Var hittar man som master-student listan med kurslitteratur? Har letat över hela hemsidan men inte lyckats hitta något. Och finns det någon facebookgrupp där det säljs begagnad studentlitteratur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in