2015-08-01, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StackarsGumma
btw till alla jensenfitter på hhs, ni är mindre värda.

Låt mig gissa. Efter två års slappande på något kvasikänt gymnasium inser du plötsligt att du vill åstadkomma något med ditt liv. Efter många veckors febrilt sökande här på U&S drar du slutsatsen att Handels vore trevligt, passar dig som handen i handsken liksom. Till din fasa uppmärksammar du då att ditt betygssnitt inte riktigt räcker till. Förgäves försöker du förklara för dina lärare om dina nyfunna ambitioner. Men lilla Conny, inte ska väl du läsa på något sådant där kapitalistiskt lärosäte? Du skulle passa mycket bättre som en handläggare på Socialtjänsten, där du faktiskt kan hjälpa människor får du som svar.

När du med gråten i halsen försöker övertala läraren att ge dig ett MVG som slutbetyg, trots dina uppenbara underprestationer, får du en plötslig ingivelse. Högskoleprovet. En riktig snilleblixt helt enkelt. Med nyfunnen motivation börjar du plugga hårdare och intensivare än en kronisk prokrastinerares våta dröm. Första försöket på HP går sisådär. Det andra försöker går däremot betydligt bättre, du lyckas med nöd och näppe skriva 1.85 tack vare att enstaka ord på orddelen råkat läcka ut på ett viss anonymt internetforum. Inte att förnimma är att du lyckligtvis läste ett debattinlägg på Nyheter24 som behandlade merparten av resterande ord. Ack sådan tur!

Med höga förväntningar skickar du in din ansökan till HHS Business and Economics. Tyvärr får du ingen utdelning från ditt ansamlande hopp och drömmar om guden Lars Strannegård, när du den 9e juli får ett besked om att du står som 180e reservplats. Vad fasiken tänker du. Vems är felet?!?

Efter några dagars tröstätande och ett antal tabletter Stilnoct senare inser du att livet inte är över än. Jag kan fortfarande kirra mig en najs utbildning tänker du. Helt plötsligt får du ett oväntat samtal från din bästa vän Sonny som du inte hört från på dryga tre år. Jag kom in på Handels skriker han i telefonen med sådan inlevelse att inte ens du kan undgås att bli entusiasmerad. Grattis bror svarar du. När du därefter råkar fråga goda herr Sonny vilket gymnasium denna har gått framkommer det att Sonny har gått på en friskola. En skola ägt av riskkapitalister. Du kan inte längre hålla dig. Detta var droppen som fick bägaren att rinna över. Med avsky i rösten ber du flitiga Sonny, som till skillnad från dig var ambitiös redan från början av sin gymnasietid och därmed har goda betyg, att fara åt fanders och slänger därefter på luren. Du tyr dig till ett välkänt internetforum där du försöker få utlopp för dina känslor genom att smutskasta privatägda skolor och dess elever som i ditt sinne inte är värdiga att bestiga Handelshögskolan ack så ärofyllda trappor.

Skärp dig.
Citera
2015-08-01, 10:45
Medlem
StackarsGummas avatar
Är tvungen att citera dig för att inte riskera ditt inlägg försvinner som det stora oft (off topic) det är.
Skärp dig själv.
-------------------
Citat:
Ursprungligen postat av TheSuspect
Vilken erfarenhet har du av tenterande på handels?
Vilket utbildningssystem kallar du "vårt"? Svensk grundskola?
Att börja kika på gamla tentor några veckor innan plugget drar igång är ju bara löjligt.
Jag kan ärligt svara att jag har 0 erfarenhet av att tentera på handels.
Men detta innebär inte att följande mening saknar värde.
"Man kan förlora extremt många poäng av att inte lära sig hur man ska redovisa sina kunskaper."
Det är inte löjligt att börja kika på gamla tentor några veckor innan plågget drar igång.
Gamla tentor är guld, både innan och under skolstart. Finns nämligen olika studietekniker för vad som efterfrågas.

Studietekniken för gymnasiets fullkomligt värdelösa kunskapskrav är annorlunda universitets. Studietekniken för gymnasiets fullkomligt värdelösa kunskapskrav är memorerande av dum kunskap = Vilket årtal dog Adolf Hitler?/Hur är en cell uppbyggd och vad är dess faser?/Beskriv Inkaindianernas resa genom USA under årtalen 1734-1743.

1 timme efter gymnasieprovet har man fan glömt bort vad man nyss pressat in i skallen under flera månader. På universitet är det långvarig kunskap som räknas (i alla fall för de som har större ambitioner än att kortsiktigt memorera kunskap för någon annans skull).
Därför kan gamla tentor vara guld att börja kika på några veckor innan plugget drar igång - för de människor som sätter sin egen kunskap i förstahand och är villig att ändra sin studieteknik för två-flugor-i-en-smäll-klaff (=långvarig kunskap + bra resultat på tentor).
Nu ska jag äta en god frukost. Detta inlägg tog en timme av mitt liv.
Senast redigerad av StackarsGumma 2015-08-01 kl. 11:40.
Citera
2015-08-01, 23:23
Medlem
Hur mycket kostar kurslitteraturen per termin i genomsnitt?
Citera
2015-08-02, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darude123
Räkna med en knapp tusenlapp per kurs, dvs. tre-fyra tusen per termin. Beggat blir såklart billigare.
Citera
2015-08-02, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darude123

Köp begagnad kurslitteratur från dem som pluggar ett år före dig och sälj den sedan till dem som pluggar ett år efter. Så har jag gjort i 3 år och har netto inte lagt ut en enda krona på kurslitteratur.
Citera
2015-08-02, 13:16
Medlem
Biblioteket har även mängder med kurslitteratur på korttidslån (1 vecka). Ser man till att förnya och ställa sig i kö regelbundet så borde man inte vara utan den länge. Gratis!
Citera
2015-08-03, 12:05
Medlem
consaniwursts avatar
Ungefär när är första tentaperioden på höstterminen?
Citera
2015-08-03, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av consaniwurst
Ungefär när är första tentaperioden på höstterminen?
27:e och 30:e oktober.
Citera
2015-08-03, 13:35
Medlem
Någon mer som anmält sig till matematikförberedelserna?
Citera
2015-08-04, 02:03
Medlem
FailTraderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingsabe
Någon mer som anmält sig till matematikförberedelserna?

Japp.
Citera
2015-08-04, 06:46
Medlem
twc.s avatar
Vart anmäler man sig till matematik förberedelserna och nollningen (aktiviteterna)?
Citera
2015-08-04, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twc.
Vart anmäler man sig till matematik förberedelserna och nollningen (aktiviteterna)?

Matematiken på webbsidan:
https://www.hhs.se/sv/Utbildning/BSc/ny-student-2015/forberedelser/matematik/

Aktiviteterna fick vi länkar om i småttingpaketet, enkla att skriva in osv:
http://licket.com/sv/1717470216
http://licket.com/sv/3043549345/3812490629
http://licket.com/sv/7112619303
http://licket.com/sv/3944136041/6684271781

Btw, har jag fel i att matematikförberedelserna främst behandlar "gymnasiematten" och inte Matematik A?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in