Låt mig gissa. Efter två års slappande på något kvasikänt gymnasium inser du plötsligt att du vill åstadkomma något med ditt liv. Efter många veckors febrilt sökande här på U&S drar du slutsatsen att Handels vore trevligt, passar dig som handen i handsken liksom. Till din fasa uppmärksammar du då att ditt betygssnitt inte riktigt räcker till. Förgäves försöker du förklara för dina lärare om dina nyfunna ambitioner. Men lilla Conny, inte ska väl du läsa på något sådant där kapitalistiskt lärosäte? Du skulle passa mycket bättre som en handläggare på Socialtjänsten, där du faktiskt kan hjälpa människor får du som svar.
När du med gråten i halsen försöker övertala läraren att ge dig ett MVG som slutbetyg, trots dina uppenbara underprestationer, får du en plötslig ingivelse. Högskoleprovet. En riktig snilleblixt helt enkelt. Med nyfunnen motivation börjar du plugga hårdare och intensivare än en kronisk prokrastinerares våta dröm. Första försöket på HP går sisådär. Det andra försöker går däremot betydligt bättre, du lyckas med nöd och näppe skriva 1.85 tack vare att enstaka ord på orddelen råkat läcka ut på ett viss anonymt internetforum. Inte att förnimma är att du lyckligtvis läste ett debattinlägg på Nyheter24 som behandlade merparten av resterande ord. Ack sådan tur!
Med höga förväntningar skickar du in din ansökan till HHS Business and Economics. Tyvärr får du ingen utdelning från ditt ansamlande hopp och drömmar om guden Lars Strannegård, när du den 9e juli får ett besked om att du står som 180e reservplats. Vad fasiken tänker du. Vems är felet?!?
Efter några dagars tröstätande och ett antal tabletter Stilnoct senare inser du att livet inte är över än. Jag kan fortfarande kirra mig en najs utbildning tänker du. Helt plötsligt får du ett oväntat samtal från din bästa vän Sonny som du inte hört från på dryga tre år. Jag kom in på Handels skriker han i telefonen med sådan inlevelse att inte ens du kan undgås att bli entusiasmerad. Grattis bror svarar du. När du därefter råkar fråga goda herr Sonny vilket gymnasium denna har gått framkommer det att Sonny har gått på en friskola. En skola ägt av riskkapitalister. Du kan inte längre hålla dig. Detta var droppen som fick bägaren att rinna över. Med avsky i rösten ber du flitiga Sonny, som till skillnad från dig var ambitiös redan från början av sin gymnasietid och därmed har goda betyg, att fara åt fanders och slänger därefter på luren. Du tyr dig till ett välkänt internetforum där du försöker få utlopp för dina känslor genom att smutskasta privatägda skolor och dess elever som i ditt sinne inte är värdiga att bestiga Handelshögskolan ack så ärofyllda trappor.
Skärp dig.