2015-07-29, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BandhagenUltras969
Vad är det som gör den där matteduggan så svår? Överskattning från studenter eller bara att den är jävligt svår?

*Worried*
Vetskapen om att en dugga är pass/fail gör att man lägger ribban lågt. Satsar man på A på en vanlig tenta, och når ett B har man ju rivit sin ribba, men ändå klarat godkänt med bred marginal. Duggan är inget särskilt.
Citera
2015-07-29, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSuspect
Vetskapen om att en dugga är pass/fail gör att man lägger ribban lågt. Satsar man på A på en vanlig tenta, och når ett B har man ju rivit sin ribba, men ändå klarat godkänt med bred marginal. Duggan är inget särskilt.

Enbart överskattning alltså? Inte något med att den är svårare än genomsnittet?
Citera
2015-07-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BandhagenUltras969
Vad är det som gör den där matteduggan så svår? Överskattning från studenter eller bara att den är jävligt svår?

*Worried*

Vet inte om det beror på svårighetsgraden per se utan snarare att matematiken kombineras med inlämningar inom andra ämnesområden under nollningen, vilket gör det hela rätt stressigt. I vart fall så jag fått det beskrivet för mig.
Citera
2015-07-30, 11:00
Medlem
flashbacktrolls avatar
Hur är det med fördelningen salstentor/hemtentor? Ganska blandat på SU när jag pluggade där. Ni kör mest sals va?

Sorry om den här frågan redan har varit uppe, men hur ser schemat ut för en vanlig dag? Är det föreläsningar, seminarier, och grupparbeten nästan varje dag, eller brukar det vara dagar då man kan sitta hemma och plugga?
Citera
2015-07-30, 14:50
Medlem
StackarsGummas avatar
Någon som har lust att spekulera i hur HP-kvoten kommer se ut följande år?
Citera
2015-07-30, 18:46
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
Hur är det med fördelningen salstentor/hemtentor? Ganska blandat på SU när jag pluggade där. Ni kör mest sals va?

Sorry om den här frågan redan har varit uppe, men hur ser schemat ut för en vanlig dag? Är det föreläsningar, seminarier, och grupparbeten nästan varje dag, eller brukar det vara dagar då man kan sitta hemma och plugga?

På min tid fanns det inte en enda hemtenta och jag skulle tro att det fortfarande är så. Så vitt jag minns så var det även något schemalagt (föreläsning eller seminarium) varje dag mån-fre, bortsett från några dagar innan tentorna. Grupparbeten bestämmer man själv inom sin grupp när man vill göra.
Citera
2015-07-31, 01:49
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll

Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
På min tid fanns det inte en enda hemtenta och jag skulle tro att det fortfarande är så. Så vitt jag minns så var det även något schemalagt (föreläsning eller seminarium) varje dag mån-fre, bortsett från några dagar innan tentorna. Grupparbeten bestämmer man själv inom sin grupp när man vill göra.

Har skrivit en hemtenta, detta var på masternivå dock. Men ja, i princip allt är salstentor.
Citera
2015-07-31, 10:45
Medlem
När vi ändå är inne på tentamen. Finns det möjlighet att redan nu innan kursstart kika på gamla tentor? Just för att få en överblick över vad som kommer förväntas av en.
Citera
2015-07-31, 22:42
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnakern
När vi ändå är inne på tentamen. Finns det möjlighet att redan nu innan kursstart kika på gamla tentor? Just för att få en överblick över vad som kommer förväntas av en.

Gamla tentor brukar vara hyfsat enkelt tillgängliga för inskrivna studenter. Nu är det ett antal år sedan jag var inskriven på HHS, så jag har inga. Känner du någon som i nuläget är inskriven så bör du kunna få tag på gamla tentor den vägen dock.

Det är dock knappast en fungerande studieteknik att försöka gå igenom gamla tentor innan man ens börjat respektive kurs. Det är naturligtvis en hel del terminologi och formalism som inte går att bara nöta in utantill baserat på gamla tentor.
Citera
2015-08-01, 00:14
Medlem
StackarsGummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det är dock knappast en fungerande studieteknik att försöka gå igenom gamla tentor innan man ens börjat respektive kurs. Det är naturligtvis en hel del terminologi och formalism som inte går att bara nöta in utantill baserat på gamla tentor.
Dock är det kritiskt viktigt att studera gamla tentor för att lära sig terminologin och formalismen, just eftersom vårt utbildningssystem inte belönar förståelse av det man utbildas inom.
Vårt utbildningssystem belönar omformulerade meningar och citat direkt ur lärarens starkt-rekommenderade-kurslitteratur.

Man kan förlora extremt många poäng av att inte lära sig hur man ska redovisa sina kunskaper.
Därför kan det vara viktigt att veta hur man ska plugga in långvarig kunskap + att kunna redovisa 500sidor på 2 A4 enligt lärarens preferenser = klassisk studieteknik + gamla tentor = guld.

btw till alla jensenfitter på hhs, ni är mindre värda.
Senast redigerad av StackarsGumma 2015-08-01 kl. 00:20.
Citera
2015-08-01, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StackarsGumma
Dock är det kritiskt viktigt att studera gamla tentor för att lära sig terminologin och formalismen, just eftersom vårt utbildningssystem inte belönar förståelse av det man utbildas inom.
Vårt utbildningssystem belönar omformulerade meningar och citat direkt ur lärarens starkt-rekommenderade-kurslitteratur.

Man kan förlora extremt många poäng av att inte lära sig hur man ska redovisa sina kunskaper.
Därför kan det vara viktigt att veta hur man ska plugga in långvarig kunskap + att kunna redovisa 500sidor på 2 A4 enligt lärarens preferenser = klassisk studieteknik + gamla tentor = guld.

btw till alla jensenfitter på hhs, ni är mindre värda.
Vilken erfarenhet har du av tenterande på handels? Vilket utbildningssystem kallar du "vårt"? Svensk grundskola?

Att börja kika på gamla tentor några veckor innan plugget drar igång är ju bara löjligt. Likaså att spekulera kring HP-kvoten, efter att de som styr antagningen visat sig vara såpass oberäkneliga. Ägna istället tiden åt att skaffa tillräckligt bra HP-resultat för att slippa fundera på gränsen.

edit: och du behöver inte oroa dig, det går inte överdrivet mycket folk från jensen på handels. De som däremot är från jensen ska väl snarare ha beröm för att de gjorde ett "klokt" och troligen väldigt medvetet gymnasieval...
Senast redigerad av TheSuspect 2015-08-01 kl. 00:53.
Citera
2015-08-01, 01:01
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StackarsGumma
.

Knappast innan du börjar läsa kursen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in