Citat:
Ursprungligen postat av
flustret08
Har ni som går/ska börja några tips hur man bör förbereda sig fram till terminstart?
Läser just nu några böcker på engelska för att komma in i det, min engelska är väl ok men inte jättebra, och ska gå förberedande matten med. Ska man försöka sätta sig in i de första kurserna lite översiktligt så man inte sitter som ett fån sedan vid terminstart? Tips på länkar, böcker mm. vore snällt om någon kunde dela med sig av.
Jag har själv precis läst klart första året på B&E. Vad jag kan säga gällande förberedelser så rekommenderas STUDIETEKNIK starkt! De är något helt annat att plugga på universitet i allmänhet, och då handels i synnerhet. Många i min årskull fick stora bekymmer med hur de faktiskt skulle lägga upp sina studier på ett effektivt sätt under första terminen, något som resulterade i sena kvällar och mediokra betyg.
Givetvis kan det vara bra att sätta sig in i de kurser ni läser första perioden (bör vara mikroekonomi, handelsrätt & Global Challenges). I så fall skulle jag rekommendera att köpa hem litteraturen och sätta sig in i den, främst när det gäller handelsrätten. För mikroekonomin vet jag att Khan Academy rekommenderats av andra, inget jag har fog att göra personligen. Men de kan räcka långt för att förstå sig på intuitionen.
Sedan satte Matematik A käppar i hjulet för många ifjol, de är mentalt tungt att börja Handels med ett "Fail" i betygskolumnen. Se till att vara förberedd där, särskilt om du haft vissa problem med matematiken under gymnasiet. (även annars)