2019-07-11, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonArbin
Har ni som fått reda på att ni kommer in hunnit fixa boende? Eller många av er kanske redan är stockholmare.

Är Stockholmare, så jag har min egna lägga. Men jag rekommenderar starkt att du ställer dig i kön på SSSB med en gång. Om jag inte missminner mig kan man ställa sig i deras kö 90 dagar utan att vara bunden till en studentkår.
Citera
2019-07-11, 14:52
Medlem
Har ni som går/ska börja några tips hur man bör förbereda sig fram till terminstart?
Läser just nu några böcker på engelska för att komma in i det, min engelska är väl ok men inte jättebra, och ska gå förberedande matten med. Ska man försöka sätta sig in i de första kurserna lite översiktligt så man inte sitter som ett fån sedan vid terminstart? Tips på länkar, böcker mm. vore snällt om någon kunde dela med sig av.
Citera
2019-07-11, 18:07
Medlem
Även jag lyckades ta mig in! Ses i höst vänner
Citera
2019-07-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flustret08
Har ni som går/ska börja några tips hur man bör förbereda sig fram till terminstart?
Läser just nu några böcker på engelska för att komma in i det, min engelska är väl ok men inte jättebra, och ska gå förberedande matten med. Ska man försöka sätta sig in i de första kurserna lite översiktligt så man inte sitter som ett fån sedan vid terminstart? Tips på länkar, böcker mm. vore snällt om någon kunde dela med sig av.

Jag har själv precis läst klart första året på B&E. Vad jag kan säga gällande förberedelser så rekommenderas STUDIETEKNIK starkt! De är något helt annat att plugga på universitet i allmänhet, och då handels i synnerhet. Många i min årskull fick stora bekymmer med hur de faktiskt skulle lägga upp sina studier på ett effektivt sätt under första terminen, något som resulterade i sena kvällar och mediokra betyg.

Givetvis kan det vara bra att sätta sig in i de kurser ni läser första perioden (bör vara mikroekonomi, handelsrätt & Global Challenges). I så fall skulle jag rekommendera att köpa hem litteraturen och sätta sig in i den, främst när det gäller handelsrätten. För mikroekonomin vet jag att Khan Academy rekommenderats av andra, inget jag har fog att göra personligen. Men de kan räcka långt för att förstå sig på intuitionen.

Sedan satte Matematik A käppar i hjulet för många ifjol, de är mentalt tungt att börja Handels med ett "Fail" i betygskolumnen. Se till att vara förberedd där, särskilt om du haft vissa problem med matematiken under gymnasiet. (även annars)
Citera
2019-07-11, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kliljeqvist
...

Har du koll på vad det är för innehåll i sommarmatten?
Citera
2019-07-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogtflygande

Beroende på vilket version du väljer men mellan matte 2 - matte 4. (Har utformat dessa kurser)
Citera
2019-07-11, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogtflygande

Som ovan nämnde, repetition av gymnasiematematiken, möjligen med en liten ekonomisk twist. De bör dyka upp information om detta per mail/brev inom en snar framtid.
Citera
2019-07-12, 12:45
Medlem
För B&E står det på handels hemsida att antagning på HP var 1.7 2018. På UHR står det 1.8. Någon som vet varför, och vad som gäller?
Citera
2019-07-12, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikstung163
För B&E står det på handels hemsida att antagning på HP var 1.7 2018. På UHR står det 1.8. Någon som vet varför, och vad som gäller?

Statistiken på Handels hemsida inkluderar reservintag, dvs folk som de tagit in vid avhopp efter andra urvalet. UHRs statistik motsvarar urval 1 & 2.
Citera
2019-07-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kliljeqvist
Statistiken på Handels hemsida inkluderar reservintag, dvs folk som de tagit in vid avhopp efter andra urvalet. UHRs statistik motsvarar urval 1 & 2.

Förstår. Innebär detta att alla med 1.75 kom in, och minst en med 1.7?
Tack för hjälpen!
Citera
2019-07-12, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikstung163
Förstår. Innebär detta att alla med 1.75 kom in, och minst en med 1.7?
Tack för hjälpen!

Exakt.
Citera
2019-07-13, 01:18
Medlem
Någon som redan nu har hittat aktuell kurslitteratur? Min tanke är att ta tillfället i akt och ge mig själv en översiktlig bild av områdena, det ska enligt många underlätta enormt när den riktiga inlärningen ska göras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in