2009-04-24, 22:59
Medlem
Hej

Hej

Kanske ar vart att gora ett forsok med GMAT? innan allt ska in? angende mastern
Citera
2009-04-24, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATRA
mm, tror inte heller 340 st är aktuellt för hösten. Ska dock bli mycket spännande att se hur de hanterar det ökade söktrycket. Om de tar in så många de bara kan eller om de, nu när de inser att de inte kan ta in alla (om så nu är fallet), väljer att sätta en fast gräns (och var i så fall denna gräns kommer hamna). Enligt en kompis som pluggar där nu så är det redan rätt trångt i salarna med 300 elever.
Man kanske delar klassen i två delar?
Citera
2009-04-24, 23:29
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khaddi
Hej

Kanske ar vart att gora ett forsok med GMAT? innan allt ska in? angende mastern
haha nej det tycker jag inte att du ska göra. allt ska vara inne i november i år, så du har gott om tid
Citera
2009-04-24, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Man kanske delar klassen i två delar?

Hur skulle det fungera? Ska varje föreläsare och seminarielärare undervisa dubbelt så mycket tid, eller ska man bara halvera antalet undervisningstimmar för varje student? med tanke på att två stora salar är helt borta under lång tid pga renovering är det än mindre troligt.
Citera
2009-04-25, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Hur skulle det fungera? Ska varje föreläsare och seminarielärare undervisa dubbelt så mycket tid, eller ska man bara halvera antalet undervisningstimmar för varje student? med tanke på att två stora salar är helt borta under lång tid pga renovering är det än mindre troligt.
Nej jag vet inte. Att de börjar lotta är väl det mest troliga.

Om de nu envist vidhåller att inte lotta kanske de offrar HP/merit-antagningen för den.

Vad tror du händer?
Citera
2009-04-25, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Nej jag vet inte. Att de börjar lotta är väl det mest troliga.

Om de nu envist vidhåller att inte lotta kanske de offrar HP/merit-antagningen för den.

Vad tror du händer?

Jag tror att de lottar, alt minskar andelen antagna i "Särskilda meriter"-kvoten för att trycka in fler BG-antagna. Vet faktiskt inte om HHS har något avtalat krav på sig att ta in en viss % på HP, men en minskning där är nog tänkbar. Frågan är om det räcker.

Vad som än händer så avundas jag verkligen inte den nya årskullen. Ombyggnationen, jubileumsåret + uppstart av en massa masterprogram kommer nog att göra deras första tid på skolan lite kaotisk, jämförbart med årskullen 2007 och införandet av Bologna-processen.
Citera
2009-04-25, 15:36
Medlem
Har sökt mastern(finance) på handels nu i höst. Är det någon som har koll på hur de gör sina prioriteringar? GMAT först och främst, eller betyg från kandidat? Eller är det en sammanvägning? Har det någon betydelse om jag har en civilingenjörsutbildning med väldigt bra betyg sedan innan?
Citera
2009-04-26, 01:16
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterquiz
Har sökt mastern(finance) på handels nu i höst. Är det någon som har koll på hur de gör sina prioriteringar? GMAT först och främst, eller betyg från kandidat? Eller är det en sammanvägning? Har det någon betydelse om jag har en civilingenjörsutbildning med väldigt bra betyg sedan innan?
det står att det är en sammanvägning
Citera
2009-04-27, 14:03
Medlem
Hej alla.

Jag har under en längre tid haft planer på att börja på handels och på det senaste högskoleprovet skrev jag 1,5 som förstagångsskrivare och 18-åring.

Mina frågor lyder: hur bra kan jag tänkas behöva skriva för att komma in på hhs? och är det trolig att jag höjer mig tillräckligt?
Citera
2009-04-27, 14:06
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guantanamero
Hej alla.

Jag har under en längre tid haft planer på att börja på handels och på det senaste högskoleprovet skrev jag 1,5 som förstagångsskrivare och 18-åring.

Mina frågor lyder: hur bra kan jag tänkas behöva skriva för att komma in på hhs? och är det trolig att jag höjer mig tillräckligt?

1.9 eller 1.8 kommer behövas.
1.5 som förstagångsskrivare är riktigt bra. Ett halvår klokare och med några timmars träning på gamla prov kommer skriva 1.9 vid nästa tillfälle.
Citera
2009-04-28, 18:58
Medlem
Det ser ut som att ni som beräknar sannolikhet att komma in (huruvida det blir lottning etc) räknar med ett intag på 300 stycken. På hemsidan står dock klart och tydligt (ändrat?): "Varje höst antas cirka 275 sökande till Ekonomie kandidatprogrammet i Stockholm."

Så, vad gäller? Hur mycket nagelbitande blir det?
Citera
2009-04-28, 19:16
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealFille
Det ser ut som att ni som beräknar sannolikhet att komma in (huruvida det blir lottning etc) räknar med ett intag på 300 stycken. På hemsidan står dock klart och tydligt (ändrat?): "Varje höst antas cirka 275 sökande till Ekonomie kandidatprogrammet i Stockholm."

Så, vad gäller? Hur mycket nagelbitande blir det?
Obehagligt. Förmodligen har skolan insett att man kommer bli tvungen att lotta, varför man lika gärna kan skippa idén om överintag helt och hållet.

Ni som beräknade fram siffran 14% risk att bli bortlottad, vad har ni att säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in