Citat:
Ursprungligen postat av
Bucketshop
Men herregud, gå ut i friska luften istället för att ringa och trakassera ett gäng stackare på handels som tagit beslutet att du inte hade tillräckligt bra meriter för att bli antagen. Kommer du bete dig på ett liknande sätt när du inte får de jobb du vill ha?

(Följande är en reflektion över dina (två/tre, minns inte exakt) senaste inlägg i tråden, och inte bara över det ovanstående)
På dig låter det som att HP-kvoten sänkts från 50 till 45 % av de totalt intagna. Hhs hade redan innan en extremt skev fördelning av kvoterna, och därför är det inte konstigt alls att folk blir upprörda över att deras chanser för att komma in utan förvarning sänktes, när en 30% HP-kvot är ett fullt lika bra mått på kompetens som en 70% betygskvot är i dagens skola. Uppfattningen att bra betyg skulle vara lika med tre års hårt slit och ett bra HP-resultat endast lika med hög intelligens, eller akademisk begåvning är inte ren nonsens men inte heller långt ifrån. Det finns ingenting som säger att det inte skulle ligga mycket möda bakom ett högt HP-resultat, speciellt med tanke på utvecklingen som HP tagit det senaste decenniet: från en andra chans, tänk komvux, till en kvot likvärdig betygen som eleverna satsar på redan innan de gått ut gymnasiet. Kurser har tagits fram, hemsidor skapats och privatlärare undervisar numer specifikt för HP och provet börja mer likna nationella proven än det HP ursprungligen var tänkt till.
Gick kanske lite off-topic, ber om ursäkt för det, men ville visa varför din uppfattning om HP:s validitet kontra betygens, enligt min mening, är fel, och därmed också varför det inte är obefogat att uttrycka sitt missnöje till de som är ansvariga.
Vidare är det, gissar jag, inte så att de personer som håller på att "trakassera stackarna på handels" ringer stup i kvarten och gråter för att sedan återgå till att titta på Seinfeld och trycka i sig ostbågar i desperat självömkan. Snarare handlar det om att de försöker sitt yttersta för att öka sina odds att komma in på en skola som de, i min och mångas mening, har bevisat att de, i minst lika hög grad som en 19.4:a i BIEX, är kompetenta nog för att gå på, för att sedan återgå till sina normala liv och göra det bästa av situationen, likt förslagen du nämnde (Lund, resa till Asien, plugga ännu mer HP/läsa upp betygen o.s.v.).