2015-03-23, 14:39
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olivolja123
Sen är ju Handelshögskolans juridik bredare än handelsrätt då man läser avtalsrätt, köprätt, konsumenträtt, skatterätt, sakrätt och arbetsrätt bland annat på Handels. Alla de kurser jag nämnde är dessutom obligatoriska. På UU är endast företagsekonomi A, nationelekonomi A och statistik obligatoriska kurser, resten är valfritt, enligt deras hemsida vilket gör Handels program en aning bredare då fler områden är obligatoriska. En viktig skiljelinje mellan Handels och andra ekonomiutbildningar är även att Handels utbildning i stora drag ges helt på engelska.
Nej, sista året ges på engelska, första två åren är på svenska.

Dessutom kan man få en minst lika bred utbildning (egentligen ännu bredare i och med att man har mer valfrihet) på andra skolor.
Citera
2015-03-23, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Nej, sista året ges på engelska, första två åren är på svenska.

Dessutom kan man få en minst lika bred utbildning (egentligen ännu bredare i och med att man har mer valfrihet) på andra skolor.

Kurserna International Economics, Finance I: Investment Management och Finance II: Corporate Finance läser man under andra året och alla tre kurserna är på engelska. Det första året är helt på svenska, det andra året är dels svenska, dels engelska och det tredje året är helt på engelska

Mer info finns på Handelshögskolans programbeskrivning: https://www.hhs.se/sv/Utbildning/BSc/BScBE/programbeskrivning-business-and-economics/
Citera
2015-03-23, 16:05
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Kurserna International Economics, Finance I: Investment Management och Finance II: Corporate Finance läser man under andra året och alla tre kurserna är på engelska. Det första året är helt på svenska, det andra året är dels svenska, dels engelska och det tredje året är helt på engelska

Mer info finns på Handelshögskolans programbeskrivning: https://www.hhs.se/sv/Utbildning/BSc/BScBE/programbeskrivning-business-and-economics/

Ber om ursäkt för att jag formulerade mig helt bedrövligt, tack för att du klargjorde så det inte blir några missförstånd. Det jag menade var att det är först tredje året då man väljer inriktning som engelska är huvudspråket, men du har såklart rätt i att vissa kurser är på engelska redan tidigare. Detta gäller dock delvis på andra skolor också då man från B-nivå ger kurser på engelska.
Citera
2015-03-23, 17:40
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Sen är ju Handelshögskolans juridik bredare än handelsrätt då man läser avtalsrätt, köprätt, konsumenträtt, skatterätt, sakrätt och arbetsrätt bland annat på Handels.
Yes, vilket man även gör på jöken i Lund.
Citera
2015-03-23, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Yes, vilket man även gör på jöken i Lund.

Så är det säkert! Jag har bara kollat på Handels och Uppsala eftersom det är där jag vill gå så jag har ingen koll på Lunds ekonomiprogram.
Citera
2015-03-23, 23:13
Medlem
Läser första året på kandidatprogrammet ekonomi på Högskolan i Gävle just nu men på grund av privata skäl ska jag till hösten börja studera i Stockholm. I och med att jag redan fått betyg i till exempelvis Marknadsföring 1 undrar jag hur det blir om jag skulle bli antagen till hhs till hösten 2015 och läsa
samma kurs igen? Jag har hört att hhs inte brukar låta studenter tillgodoräkna betyg från andra lärosäten (jag är villig att att "offra" detta år om jag fick chansen att studera på hhs). Jag har också hört att man inte kan läsa samma kurs två gånger på högskolenivå. Någon som har bättre koll på hur detta fungerar? Kommer jag kunna bli antagen (förutsatt att mina gymnasiebetyg räcker) till hhs fast jag redan läst några av kurserna tidigare?
Citera
2015-03-24, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryts
Läser första året på kandidatprogrammet ekonomi på Högskolan i Gävle just nu men på grund av privata skäl ska jag till hösten börja studera i Stockholm. I och med att jag redan fått betyg i till exempelvis Marknadsföring 1 undrar jag hur det blir om jag skulle bli antagen till hhs till hösten 2015 och läsa
samma kurs igen? Jag har hört att hhs inte brukar låta studenter tillgodoräkna betyg från andra lärosäten (jag är villig att att "offra" detta år om jag fick chansen att studera på hhs). Jag har också hört att man inte kan läsa samma kurs två gånger på högskolenivå. Någon som har bättre koll på hur detta fungerar? Kommer jag kunna bli antagen (förutsatt att mina gymnasiebetyg räcker) till hhs fast jag redan läst några av kurserna tidigare?

Ja, du kommer kunna bli antagen. Du kommer däremot behöva "offra" ett år
Citera
2015-03-24, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryts

ja, du kan bli antagen. nej du får inte tillgodoräkna dig några kurser.
Citera
2015-03-24, 18:19
Medlem
När börjar folk som går kandidaten få extrajobb de får främst på grund av HHS-utbildningen?
Citera
2015-03-24, 18:26
Medlem
En fråga.. kanske blir felplacerad. Sorry i sådana fall.

Jag har tänkt att studera filosofi och/eller statskunskap på SU vid sidan om hhs.. Dessa program isf på engelska..

Kollade i alla fall runt liteoch hittade nu programmet Filosofi, Ekonomi och Politik på SU där de tre första terminen bestod av 30hp av dessa ämnen vardera och de sista terminerna helt valbara i något av dessa ämnen..

Skulle jag då kunna studera Filosofi på engelska och statskunskap på engelska för att sedan lägga till 4 terminer av ekonomiplugg från hhs och ta ut en kandidat i Filosofi, Ekonomi och Politik?
Citera
2015-03-24, 18:34
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxfordva
En fråga.. kanske blir felplacerad. Sorry i sådana fall.

Jag har tänkt att studera filosofi och/eller statskunskap på SU vid sidan om hhs.. Dessa program isf på engelska..

Kollade i alla fall runt liteoch hittade nu programmet Filosofi, Ekonomi och Politik på SU där de tre första terminen bestod av 30hp av dessa ämnen vardera och de sista terminerna helt valbara i något av dessa ämnen..

Skulle jag då kunna studera Filosofi på engelska och statskunskap på engelska för att sedan lägga till 4 terminer av ekonomiplugg från hhs och ta ut en kandidat i Filosofi, Ekonomi och Politik?

Det är förmodligen bäst att kontakta studievägledningen för det programmet på SU för att få ett säkert svar på den frågan. HHS godkänner i alla fall inte tillgodoräkning av kurser (oavsett ämne) från andra lärosäten, med undantag för utbytesstudier.
Citera
2015-03-24, 20:19
Medlem
Hej! Kan någon vänligen hjälpa mig? Jag har en lillebror som är 16 (ettan på gymnasiet) och som vill komma in på handels. Han har lite panik nu därför att hans slutbetyg (ekonomiprogrammet, ettan) antagligen kommer se ut såhär:
Eng 5: A/B
His 1b: A
Ma 1b: B
Sam 1b: A
Sv 1: A
För.ek. 1: B
Privatjur.: B
Moderna Språk: A

Har han någon chans fortfarande att kunna komma in på HHS som är hans dröm? Han är nästintill helt förkrossad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in