2015-07-16, 01:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av penna26
Gick lite snabbt när jag skrev det, känns rimligt att det är så som du säger. Känns nu ännu mer hoplöst och nu har jag helt givit upp.
Det som blir extra jobbigt är att man inte vet om man kommer in nästa år heller, får bli en jävla tankeställare. Vad hade ni gjort, börjat läsa ekonomi i Lund och söka nästa år eller skita i hhs och bara köra i Lund. Känns som att livet har blivit helt omkastat, men Lund är väl inte så mycket sämre än hhs. Vet att det finns någon oäkting som hänger här i tråden som pluggade lund för att kunna ta sig in den vägen, hur är kandidaten i Lund?

Det finns flera här på forumet som har gått den vägen, senast var en bekant till mig. Jag studerar B&E i Lund, och skolans anseende har verkligen lyfts. Ser du utifrån karriärmässigt perspektiv, så finns det många eleverna som har kommit långt.

Bank of America, Goldman Sachs, Citi bank, Fidelity, HSBC samt Morgan Stanley för att nämna några. Sen har vi även de svenska storbankerna som sväljer många lundensare. Du är inte körd för att du pluggat i Lund. HHS ger dig inget frikort, utan din framtid ligger mer eller mindre i dina händer.
Citera
2015-07-16, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tornteddybear
Gick kanske lite off-topic, ber om ursäkt för det, men ville visa varför din uppfattning om HP:s validitet kontra betygens, enligt min mening, är fel

Och, för tredje gången, så har skolan en annan erfarenhet av detta än dig.
Citera
2015-07-16, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Med det sagt är min upplevelse att de som kom in på HP är bra mycket skönare, roligare och intelligenta än resten. Jag är i alla fall nyfiken på förklaringen ifall det finns en.

Lite kuriosa, vilken årskurs går du?
Citera
2015-07-16, 09:01
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atella
Lite kuriosa, vilken årskurs går du?

PM.
Citera
2015-07-16, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av consaniwurst
Det vet jag, det var inte riktigt min fråga. Dessutom fick jag mejl från HHS idag där hon där Lina intygade att det fanns folk som tackade nej i BIEX-kvoten förra året mellan u1 och u2. (Hon vägrade dock säga hur många). Dessutom sjönk intagningspoängen i BIEX från 19,38 till 19,27 mellan urvalen vilket också är ett tecken på att folk i kvoten tackade nej. Det jag då inte förstår är hur platserna kan ha ökat från 102 till 103 i BIEX när det fanns folk som tackade nej i den kvoten. Den mest rimliga slutsatsen känns som att överintaget endast gjordes i BI förra året då det är den enda kvoten som fick färre platser. Även BII-kvoten ökade från 32 till 41 platser mellan u1 och u2 förra året. Kolla UHR

Varför det inte heller är omöjligt för antagningsrnheten att höja HP-kvoten detta år så kämpa på HP-skrivare
Citera
2015-07-16, 09:22
Medlem
Citat:
Det vet jag, det var inte riktigt min fråga. Dessutom fick jag mejl från HHS idag där hon där Lina intygade att det fanns folk som tackade nej i BIEX-kvoten förra året mellan u1 och u2. (Hon vägrade dock säga hur många). Dessutom sjönk intagningspoängen i BIEX från 19,38 till 19,27 mellan urvalen vilket också är ett tecken på att folk i kvoten tackade nej. Det jag då inte förstår är hur platserna kan ha ökat från 102 till 103 i BIEX när det fanns folk som tackade nej i den kvoten. Den mest rimliga slutsatsen känns som att överintaget endast gjordes i BI förra året då det är den enda kvoten som fick färre platser. Även BII-kvoten ökade från 32 till 41 platser mellan u1 och u2 förra året. Kolla UHR

Och det är det jag menar med att hhs kan taktisera, ändra och "fiffla" med antagningen. Inte att det sköts sekulärt av datorer.

Och därför kan jag inte se att U2 kommer landa på. <19.27. De kommer inte anse det värt att taga in 1-5 personer I BIEX samtidigt som de sänker deras egen statistik.
Citera
2015-07-16, 10:49
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raffetext
Och det är det jag menar med att hhs kan taktisera, ändra och "fiffla" med antagningen. Inte att det sköts sekulärt av datorer.

Och därför kan jag inte se att U2 kommer landa på. <19.27. De kommer inte anse det värt att taga in 1-5 personer I BIEX samtidigt som de sänker deras egen statistik.

Antagningen sker visst genom datorer och HHS vet inte själva vilken antagningspoängen blir förrän urvalet är slut då detta sköts av UHR. Det sa också hon där Lina när jag mejlade henne. Mer exakt sa hon att Handels är ovetandes om antagningspoäng, hur många reserver som tas in, hur många som tackar nej osv osv fram tills dess att UHR ger listorna till HHS efter att urvalet är klart. Så tror knappast att HHS taktiserar med antagningen. Däremot tror jag att de kan välja vilka kvoter de vill göra ett överintag i och vilka de väljer att inte göra ett överintag i.

Och Handels vill, precis som alla andra högskolor/universitet, fylla upp sina studieplatser. Tror inte det spelar någon roll för skolan om deras statistik sjunker för skolan kommer alltid vara populärt. Och om det hade varit så viktigt för Handels att behålla sin hög statistik, varför taktiserade de inte förra året när intagningspoängen sjönk från 19,8 ändå ner till 19,27 iom BIEX (som för övrigt är väldigt lågt för att vara HHS). De hade ju lika gärna kunnat fiffla med antagningen för att det skulle hamna på 19,4 om statistiken hade vart så himla viktig.

Du snackar för mycket goja utan att ha någon som helst stöd för dina resonemang
Senast redigerad av consaniwurst 2015-07-16 kl. 10:55.
Citera
2015-07-16, 11:29
Medlem
Citat:
Antagningen sker visst genom datorer och HHS vet inte själva vilken antagningspoängen blir förrän urvalet är slut då detta sköts av UHR. Det sa också hon där Lina när jag mejlade henne. Mer exakt sa hon att Handels är ovetandes om antagningspoäng, hur många reserver som tas in, hur många som tackar nej osv osv fram tills dess att UHR ger listorna till HHS efter att urvalet är klart. Så tror knappast att HHS taktiserar med antagningen. Däremot tror jag att de kan välja vilka kvoter de vill göra ett överintag i och vilka de väljer att inte göra ett överintag i.

Och Handels vill, precis som alla andra högskolor/universitet, fylla upp sina studieplatser. Tror inte det spelar någon roll för skolan om deras statistik sjunker för skolan kommer alltid vara populärt. Och om det hade varit så viktigt för Handels att behålla sin hög statistik, varför taktiserade de inte förra året när intagningspoängen sjönk från 19,8 ändå ner till 19,27 iom BIEX (som för övrigt är väldigt lågt för att vara HHS). De hade ju lika gärna kunnat fiffla med antagningen för att det skulle hamna på 19,4 om statistiken hade vart så himla viktig.

Du snackar för mycket goja utan att ha någon som helst stöd för dina resonemang

Vi får väl se
Citera
2015-07-16, 14:10
Medlem
Hur många är det rimligt att de tar in från urvalsgruppen BIEX i urval 2?
Citera
2015-07-16, 17:29
Medlem
Om matteprovet den 27 aug elöer 21 sept:

Betygsskalan vara bara IG/G och flr att få G krävs 10 poäng av 20 möjliga. Registeras antalet poäng eller får man bara betyget. Alltså kommer 10 poäng på provet vara lika mycket "värt" som 20 eller kommer det ändå ge någon fördel med att visa upp ett alla-rätt-prov?
Citera
2015-07-16, 17:31
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:

Betygsskalan vara bara IG/G och flr att få G krävs 10 poäng av 20 möjliga. Registeras antalet poäng eller får man bara betyget. Alltså kommer 10 poäng på provet vara lika mycket "värt" som 20 eller kommer det ändå ge någon fördel med att visa upp ett alla-rätt-prov?

Du kommer aldrig behöva visa upp provet för någon, har för mig att man fick ut poängen. Gjorde inte provet själv.
Citera
2015-07-16, 17:31
Medlem
Citat:

Goda resultat på provet renderar inte fördelar, utan det är blott konstruerat för att "ta tempen" på klassens matematiska nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in