2015-07-15, 17:13
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penna26
Ringde de 4 på listan, Anna och Carin svarade inte och de andra två var på semester. ÄR det någon som skickat mail till dem också? Eller fått ett svar från någon på hhs, förutom Lina, som ger lite ljus i detta mörker?

Men herregud, gå ut i friska luften istället för att ringa och trakassera ett gäng stackare på handels som tagit beslutet att du inte hade tillräckligt bra meriter för att bli antagen. Kommer du bete dig på ett liknande sätt när du inte får de jobb du vill ha?
Citera
2015-07-15, 18:04
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Jävlar vilken dryg årskull detta kommer bli.
Citera
2015-07-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Men herregud, gå ut i friska luften istället för att ringa och trakassera ett gäng stackare på handels som tagit beslutet att du inte hade tillräckligt bra meriter för att bli antagen. Kommer du bete dig på ett liknande sätt när du inte får de jobb du vill ha?

För det första så tar inte 4 obesvarade samtal särskilt mycket tid, så du behöver inte oroa dig om att jag går miste om någon sol. 1 samtal per person skulle jag knappast kalla trakassera. Ändamålet var heller inte att klaga, utan att snacka med de ansvariga för att reda ut några frågetecken. Jag undrar varför det gjorde som de gjorde, vems var beslutet, varför detta år, kommer det vara samma nästa år, kommer kvoten få mer plats i urval 2 mm. Inte trakassera, utan att ha en vänlig konversation där jag ställer frågor som jag förhoppningsvis får svar på. Kommer inte ha några problem att acceptera detta beslut, men vill som sagt gärna veta varför. Blir extra sugen på att höra anledningen om de nu ska ha kvoten på 10% nästa år igen.

Jag vill slippa gå i Lund för att sedan ta mig in på handels, känns som en genväg för dem som är lite mindre begåvade , men vad vet jag.
Citera
2015-07-15, 22:42
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penna26
För det första så tar inte 4 obesvarade samtal särskilt mycket tid, så du behöver inte oroa dig om att jag går miste om någon sol. 1 samtal per person skulle jag knappast kalla trakassera. Ändamålet var heller inte att klaga, utan att snacka med de ansvariga för att reda ut några frågetecken. Jag undrar varför det gjorde som de gjorde, vems var beslutet, varför detta år, kommer det vara samma nästa år, kommer kvoten få mer plats i urval 2 mm. Inte trakassera, utan att ha en vänlig konversation där jag ställer frågor som jag förhoppningsvis får svar på. Kommer inte ha några problem att acceptera detta beslut, men vill som sagt gärna veta varför. Blir extra sugen på att höra anledningen om de nu ska ha kvoten på 10% nästa år igen.

Jag vill slippa gå i Lund för att sedan ta mig in på handels, känns som en genväg för dem som är lite mindre begåvade , men vad vet jag.
Hade du accepterat beslutet hade du ju inte ringt och klagat. Läs upp betygen, skriv bättre på högskoleprovet, börja plugga i Lund, res till Asien, det finns många vettiga sätt att hantera situationen. Att ringa fler gånger kommer inte ta dig in på hhs i år ändå.
Citera
2015-07-16, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Du går dit, blir uppropad och svarar.

Reserver som före uppropet inte har blivit uppringda behöver inte maka sig ner för uppropet.

Så reserver blir uppringda med en förhoppning att de kanske kommer in?

Kommer det framgå för icke-reserver vilka reserverna är?
Citera
2015-07-16, 00:37
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raffetext
Så reserver blir uppringda med en förhoppning att de kanske kommer in?

Kommer det framgå för icke-reserver vilka reserverna är?

Nu förstår jag faktiskt inte alls vad du menar. Nej det är klart att det inte framgår så länge reserven inte på ett eller annat sätt låter sin omgivning veta det, varför det nu skulle vata intressant vet jag inte.
Citera
2015-07-16, 00:38
Medlem
consaniwursts avatar
Hur fungerar överintaget på HHS? Om man kollar UHR förra året ser det ut såhär:

Urval 1 BI: 112 antagna
Urval 2 BI: 84 antagna

Urval 1 BIEX: 102 antagna
Urval 2 BIEX: 103 antagna

Betyder detta att det inte görs något överintag för oss i BIEX-kvoten med tanke på att platserna för BIEX ökade med en plats i urval 2 medan platserna för BI minskade med 28?
Senast redigerad av consaniwurst 2015-07-16 kl. 00:40.
Citera
2015-07-16, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop

(Följande är en reflektion över dina (två/tre, minns inte exakt) senaste inlägg i tråden, och inte bara över det ovanstående)

På dig låter det som att HP-kvoten sänkts från 50 till 45 % av de totalt intagna. Hhs hade redan innan en extremt skev fördelning av kvoterna, och därför är det inte konstigt alls att folk blir upprörda över att deras chanser för att komma in utan förvarning sänktes, när en 30% HP-kvot är ett fullt lika bra mått på kompetens som en 70% betygskvot är i dagens skola. Uppfattningen att bra betyg skulle vara lika med tre års hårt slit och ett bra HP-resultat endast lika med hög intelligens, eller akademisk begåvning är inte ren nonsens men inte heller långt ifrån. Det finns ingenting som säger att det inte skulle ligga mycket möda bakom ett högt HP-resultat, speciellt med tanke på utvecklingen som HP tagit det senaste decenniet: från en andra chans, tänk komvux, till en kvot likvärdig betygen som eleverna satsar på redan innan de gått ut gymnasiet. Kurser har tagits fram, hemsidor skapats och privatlärare undervisar numer specifikt för HP och provet börja mer likna nationella proven än det HP ursprungligen var tänkt till.

Gick kanske lite off-topic, ber om ursäkt för det, men ville visa varför din uppfattning om HP:s validitet kontra betygens, enligt min mening, är fel, och därmed också varför det inte är obefogat att uttrycka sitt missnöje till de som är ansvariga.

Vidare är det, gissar jag, inte så att de personer som håller på att "trakassera stackarna på handels" ringer stup i kvarten och gråter för att sedan återgå till att titta på Seinfeld och trycka i sig ostbågar i desperat självömkan. Snarare handlar det om att de försöker sitt yttersta för att öka sina odds att komma in på en skola som de, i min och mångas mening, har bevisat att de, i minst lika hög grad som en 19.4:a i BIEX, är kompetenta nog för att gå på, för att sedan återgå till sina normala liv och göra det bästa av situationen, likt förslagen du nämnde (Lund, resa till Asien, plugga ännu mer HP/läsa upp betygen o.s.v.).
Citera
2015-07-16, 00:42
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av consaniwurst
Hur fungerar överintaget på HHS? Om man kollar UHR förra året ser det ut såhär:

Urval 1 BI: 112 antagna
Urval 2 BI: 84 antagna

Urval 1 BIEX: 102 antagna
Urval 2 BIEX: 103 antagna

Betyder detta att det inte görs något överintag för oss i BIEX-kvoten med tanke på att platserna för BIEX ökade med en plats i urval 2 medan platserna för BI minskade med 28?

HHS kör i regel med överintag vilket du ser i statistiken. Utöver der rings ytterligare reserver in efter urval 2, dessa finns inte med i UHRs statistik, du får ringa HHS och kolla med dem hur det såg ut förra året. Överintaget görs självklart för alla kvoter och skillnaden mellan u1 och u2 beror på hur många som tackade nej mellan dem.
Citera
2015-07-16, 00:47
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tornteddybear
(Följande är en reflektion över dina (två/tre, minns inte exakt) senaste inlägg i tråden, och inte bara över det ovanstående)

På dig låter det som att HP-kvoten sänkts från 50 till 45 % av de totalt intagna. Hhs hade redan innan en extremt skev fördelning av kvoterna, och därför är det inte konstigt alls att folk blir upprörda över att deras chanser för att komma in utan förvarning sänktes, när en 30% HP-kvot är ett fullt lika bra mått på kompetens som en 70% betygskvot är i dagens skola. Uppfattningen att bra betyg skulle vara lika med tre års hårt slit och ett bra HP-resultat endast lika med hög intelligens, eller akademisk begåvning är inte ren nonsens men inte heller långt ifrån. Det finns ingenting som säger att det inte skulle ligga mycket möda bakom ett högt HP-resultat, speciellt med tanke på utvecklingen som HP tagit det senaste decenniet: från en andra chans, tänk komvux, till en kvot likvärdig betygen som eleverna satsar på redan innan de gått ut gymnasiet. Kurser har tagits fram, hemsidor skapats och privatlärare undervisar numer specifikt för HP och provet börja mer likna nationella proven än det HP ursprungligen var tänkt till.

Gick kanske lite off-topic, ber om ursäkt för det, men ville visa varför din uppfattning om HP:s validitet kontra betygens, enligt min mening, är fel, och därmed också varför det inte är obefogat att uttrycka sitt missnöje till de som är ansvariga.

Vidare är det, gissar jag, inte så att de personer som håller på att "trakassera stackarna på handels" ringer stup i kvarten och gråter för att sedan återgå till att titta på Seinfeld och trycka i sig ostbågar i desperat självömkan. Snarare handlar det om att de försöker sitt yttersta för att öka sina odds att komma in på en skola som de, i min och mångas mening, har bevisat att de, i minst lika hög grad som en 19.4:a i BIEX, är kompetenta nog för att gå på, för att sedan återgå till sina normala liv och göra det bästa av situationen, likt förslagen du nämnde (Lund, resa till Asien, plugga ännu mer HP/läsa upp betygen o.s.v.).

Jag förstår inte vad alla klagar över. På Handels hemsida står det klart och tydligt att de tar in MINST 5 % via HP. I år har de tagit in 5,16 % via HP så de har inte gjort något fel? Med tanke på att det står på hemsidan att minst 5 % antas via HP borde man haft i åtanke att det fanns en risk att detta skulle hända.

Att ringa för att "öka sina odds" som du säger kommer inte att fungera eftersom Handels inte har gjort något fel vad gäller beslutet. Det hade varit en annan sak om det till exempel stod att de antar minst 10% via HP på hemsidan.
Citera
2015-07-16, 00:49
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tornteddybear

Kan hålla med om att HP-kvotens minskning är lite märklig och att folk vill komma in är inte det minsta konstigt, hade också krigat ifall jag var i samma sits. Däremot behöver inte HHS ha ens en liten förklaring till sitt beslut, de är väldigt tydliga med att 5% är den gräns som gäller på sin hemsida. Om det dessutom är som folk tidigare har påpekat, att HP-skrivare i regel presterar bättre är det inte märkligt ifall en skola som är mån om sitt rykte där hänsyn till det.

Med det sagt är min upplevelse att de som kom in på HP är bra mycket skönare, roligare och intelligenta än resten. Jag är i alla fall nyfiken på förklaringen ifall det finns en.
Citera
2015-07-16, 00:51
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
HHS kör i regel med överintag vilket du ser i statistiken. Utöver der rings ytterligare reserver in efter urval 2, dessa finns inte med i UHRs statistik, du får ringa HHS och kolla med dem hur det såg ut förra året. Överintaget görs självklart för alla kvoter och skillnaden mellan u1 och u2 beror på hur många som tackade nej mellan dem.

Det vet jag, det var inte riktigt min fråga. Dessutom fick jag mejl från HHS idag där hon där Lina intygade att det fanns folk som tackade nej i BIEX-kvoten förra året mellan u1 och u2. (Hon vägrade dock säga hur många). Dessutom sjönk intagningspoängen i BIEX från 19,38 till 19,27 mellan urvalen vilket också är ett tecken på att folk i kvoten tackade nej. Det jag då inte förstår är hur platserna kan ha ökat från 102 till 103 i BIEX när det fanns folk som tackade nej i den kvoten. Den mest rimliga slutsatsen känns som att överintaget endast gjordes i BI förra året då det är den enda kvoten som fick färre platser. Även BII-kvoten ökade från 32 till 41 platser mellan u1 och u2 förra året. Kolla UHR
Senast redigerad av consaniwurst 2015-07-16 kl. 01:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in