2015-04-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av consaniwurst
Ja känns redan jobbigt att tänka på det

Det är bara att härda ut det. Lycka till så hoppas jag vi ses till höst!
Citera
2015-04-17, 21:37
Medlem
Om man kikar på föregående år så har antal platser avsevärt mycket mer impact på betygssnittet än antal förstahandssökande. Jag tror inte snittet höjs. Det är rimligt att det ligger kvar, och kanske ännu rimligare att det sjunker marginellt i och med att BIex utvidgas. Visst, det söker fler i BIex-gruppen iom att 95'orna också söker, men tror inte de suger upp alla platser och således kompenserar BIex-utvidgningen. Känns inte som att det finns någon anledning till att betygssnittet skulle höjas.

Jag lär ta studenten med 19,5 för övrigt, och tänker att jag sitter relativt säkert.
Citera
2015-04-17, 21:46
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pawker
Om man kikar på föregående år så har antal platser avsevärt mycket mer impact på betygssnittet än antal förstahandssökande. Jag tror inte snittet höjs. Det är rimligt att det ligger kvar, och kanske ännu rimligare att det sjunker marginellt i och med att BIex utvidgas. Visst, det söker fler i BIex-gruppen iom att 95'orna också söker, men tror inte de suger upp alla platser och således kompenserar BIex-utvidgningen. Känns inte som att det finns någon anledning till att betygssnittet skulle höjas.

Jag lär ta studenten med 19,5 för övrigt, och tänker att jag sitter relativt säkert.

Hoppas verkligen det! För om det inte höjs sitter jag också säkert. Mejlade dem och frågade hur många platser de skulle ha i år och de sa runt 300 i urval 1 pga att de gör något överintag, vad det nu betyder :P
Citera
2015-04-17, 21:53
Medlem
Citat:
Hoppas verkligen det! För om det inte höjs sitter jag också säkert. Mejlade dem och frågade hur många platser de skulle ha i år och de sa runt 300 i urval 1 pga att de gör något överintag, vad det nu betyder :P

Har du lust att utveckla det där sista? 300 personer i U1 låter som ett stort överintag
Möjligt att du menade U2?
Citera
2015-04-17, 22:02
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newbie32
Har du lust att utveckla det där sista? 300 personer i U1 låter som ett stort överintag
Möjligt att du menade U2?

Frågade först hur många personer de skulle ta in i år och då sa hon att det beror på resurserna och att det kommer hamna runt 280 antagna i år. Sen sa jag typ "jaha så ni kommer inte ta in ca 300 eller liknande för ni har gjort det innan om man kollar på UHR:s statistik" och då svarade hon att det är svårt att svara på då de alltid gör ett överintag i urval 1, oklart vad hon menade

Om man kollar UHR antogs 310 i urval 1 HT14 men bara 290 i urval 2, ändå sänktes intagningspoängen mellan urvalen. Fattar inte riktigt vad det beror på
Citera
2015-04-17, 22:09
Medlem
De gör väl ett överintag för att att de vet att flera personer inte kommer att påbörja utbildningen och det blir enklare för de på det sättet?
Citera
2015-04-17, 22:13
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deterjagkanske
De gör väl ett överintag för att att de vet att flera personer inte kommer att påbörja utbildningen och det blir enklare för de på det sättet?

Jo men förstår inte varför man skulle tacka nej till Handels när man väl kommit in där. Hade jag aldrig gjort..
Citera
2015-04-18, 10:05
Medlem
Citat:
Jo men förstår inte varför man skulle tacka nej till Handels när man väl kommit in där. Hade jag aldrig gjort..

Finns en ganska risig boendesituation som gör att folk mer eller mindre blir tvingade till att tacka nej.
Citera
2015-04-18, 11:07
Medlem
dutys avatar
Citat:

Många som sitter säkert och har kommit in tackar nej p.g.a de ändrat sig och vill börja plugga först nästa år eller dyl. De vet med sig att de med hög sannolikhet kommer in igen.
Citera
2015-04-18, 17:51
Medlem
2010 var det ca 1 500 förstahandssökande

Sen mellan åren 11-13 ligger antalet förstahandssökande på kring 1 800 personer

År 2014 skulle det dock komma att höjas drastiskt. 2 000 förstahandssökande. Detta har ju sin förklaring i nytt betygssystem - antagningen i BI skiljde sig inte.

I år 2 300 förstahandssökande. Detta borde ju i mitt tycke ha sin förklaring i att BIEX sjönk rätt mycket mer än vad man trodde och har därför intresserat folket med snittet strax under eller över 19,00.

Det borde alltså betyda större antalet förstahandssökande inte kommer driva på ett högre antagningssnitt för oss i BIEX.

I stället borde detta vara positivt för BIEX-sökande. Platser BI/BIEX fördelas mellan antal sökande och desto större grupp BIEX desto fler platser, vilket kan driva på att BIEX-snittet sänks medan BI höjs..

En tanke bara.. Snälla. Resonera. Innan jag tar livet av mig pga denna jävla ångest.

MVH
// 19,27, BIEX
Citera
2015-04-18, 18:22
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BandhagenUltras969
2010 var det ca 1 500 förstahandssökande

Sen mellan åren 11-13 ligger antalet förstahandssökande på kring 1 800 personer

År 2014 skulle det dock komma att höjas drastiskt. 2 000 förstahandssökande. Detta har ju sin förklaring i nytt betygssystem - antagningen i BI skiljde sig inte.

I år 2 300 förstahandssökande. Detta borde ju i mitt tycke ha sin förklaring i att BIEX sjönk rätt mycket mer än vad man trodde och har därför intresserat folket med snittet strax under eller över 19,00.

Det borde alltså betyda större antalet förstahandssökande inte kommer driva på ett högre antagningssnitt för oss i BIEX.

I stället borde detta vara positivt för BIEX-sökande. Platser BI/BIEX fördelas mellan antal sökande och desto större grupp BIEX desto fler platser, vilket kan driva på att BIEX-snittet sänks medan BI höjs..

En tanke bara.. Snälla. Resonera. Innan jag tar livet av mig pga denna jävla ångest.

MVH
// 19,27, BIEX

Onödigt utvecklande av mitt tidigare resonemang.
Citera
2015-04-18, 19:05
Medlem
Huruvida antagningspoängen kommer att öka eller sjunka beror på hur betygsfördelningen ser ut. Fler sökande med samma betygsfördelning som innan? Högre krav på på snitt. Måhända att människor har sett att det sjunkit något och vågar chansa, men också högst troligt att människor med höga betyg från förra året tagit ett års uppehåll och nu söker. Visst anpassas BIEX, men jag skulle knappast våga hoppas på ett störtdyk i antagningspoäng.

Citat:
Ursprungligen postat av duty
-RM blir mer attraktivt p.g.a norrtäljeflytten. Vissa som tidigare valt B&E p.g.a brist på alternativ överväger RM istället.
Det är två rätt skilda utbildningar, tror inte att de som varit osäkra på sin ekonomiska läggning innan skulle välja en spetsutbildning för detaljhandelsbranschen för att den flyttar in till Saltmätargatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in