Citat:
Ursprungligen postat av
sumobr
Tack för ett konkret svar!
Det finns alltså inte så mycket utrymme för att skräddarsy utbildningen efter sina egna behov?
Om jag nu skulle välja en framtid inom ekonomi skulle det involvera trading eller investment snarare än redovisning etc. Får jag fråga vad du har för framtidsplaner?
Vi kanske har olika krav när det gäller att skräddarsy sin utbildning - visst, det är inte överdrivet många kurser som är helt valbara, men att kunna välja på fem olika inriktningar gav i alla fall mig den flexibilitet som jag behövde. Att rikta in sig mot yrken som involverar till exempel trading, investeringar eller redovisning är enligt mig definitivt ett val som du själv kan göra efter att du har börjat plugga, så som den nuvarande strukturen ser ut (åtminstone om du väljer att läsa en MSc).
Det är dock en ganska bred utbildning inom ekonomi, så du kommer dock att behöva läsa en del kurser du inte gillar, men samtidigt innehåller många av dessa kurser komponenter som det mer eller mindre förväntas att man känner till som ekonom. Dessutom är det ju svårt att välja bort något innan man har prövat på ämnet och därmed vet vad man väljer bort. För min egen del så anser jag nog bara att det var två kurser som var helt bortkastade, alltså ca 10 veckors studier av 3 år totalt. Du bör dock vara förberedd på att tre års studier ungefär är lagom för att lära sig lite om grunderna inom de fem inriktningarna som erbjuds som i stort utgör det som kallas för ekonomi. Du kommer inte hinna bli någon expert inom ett område, så om du tror att du kommer kunna studera trading i två år så är du fel ute.
Jag själv har som sagt riktat in mig mer åt redovisnings- och finanshållet, men det var ganska sent i utbildningen som jag faktiskt började luta mer åt finansen. Sådant är svårt att veta innan man fått en del erfarenhet av ämnena.
Jag kommer att börja jobba med en del företagsvärdering och aktieanalys.