2013-05-17, 01:03
Medlem
Hawkbills avatar
ArneWise och Fader-Adelheim, jag gillar era matchande avatarer.

Citat:
Ursprungligen postat av ArneWise
Några fler som sökt i år och börjar stressa upp sig inför att fixa boende? Fixat redan, eller tänker ni "det ordnar sig"? Eller är det stressigt och oroligt?

En "fördel" med att skolan är så centralt är ju att det spelar väl i princip ingen roll var man bor i Stockholm, alla bor lika långt ifrån varandra ändå. Typ... ?

Jag har också sökt och har i nuläget ingen aning om hur det blir med boende. Mardrömmen är väl att stå utan vid skolstart och tvingas välja något som ligger åt helvete eller något som kostar 7 papp i månaden(eller både och). Avvaktar lite i nuläget eftersom jag fortfarande inte betraktar det som solklart att jag kommer in (1.9 HP) och inte vill håsa upp lägenhetsletande i onödan om det skulle gå olyckligt med intagningen. Förhoppningsvis kan jag hitta något i stan via lite familjevänner, annars blir det till att bli inneboende hos dessa tills jag hittat något. Kanske att man i framtiden när man är igång med pluggandet börjar se sig efter om för en bostadsrätt.
Citera
2013-05-17, 09:11
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Annars kan vi bo ihop alla tre: Arne, Hawk och jag. Det löser sig
Citera
2013-05-17, 11:51
Medlem
Suckpipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skallen232
Nej, men åtminstone jag räknar med att det händer regelbundet. Varför skulle det inte göra det liksom? Fyra år är vad som krävs, och efter ett år på mastern har man ju det. Ingen mening med att låta folk traggla på ett år i onödan.

Jo, jag håller väl med. När jag skrev det där tänkte jag dock mest på om det sker att folk går direkt från en vanlig treårig kandidat till PhD-programmet. Virrig som jag är (tentatider osv) så såg jag inte att de faktiskt bara nämner fall med minst fyra år

Citat:
Ursprungligen postat av Henryhona
Fick precis höra idag att en av de tre från min klass (MSc Econ år 1) som sökte till Ph.D-programmet blev antagen!

Nu kan det ju vara svårt att veta vad de skrev för PS och kandidatuppsats men du har inte ett hum om vad de hade för meriter i övrigt (betyg, CV, osv)?
Vet du om HHS blir kinkiga om man söker MSc och PhD samtidigt?
Citera
2013-05-17, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckpipe
Jo, jag håller väl med. När jag skrev det där tänkte jag dock mest på om det sker att folk går direkt från en vanlig treårig kandidat till PhD-programmet. Virrig som jag är (tentatider osv) så såg jag inte att de faktiskt bara nämner fall med minst fyra år

Nu kan det ju vara svårt att veta vad de skrev för PS och kandidatuppsats men du har inte ett hum om vad de hade för meriter i övrigt (betyg, CV, osv)?
Vet du om HHS blir kinkiga om man söker MSc och PhD samtidigt?

Man måste ha fyra år varav ett år på avancerade studier (dvs minst magister) för att kunna påbörja en phd enligt gällande regler. Dvs man kan inte söka efter kandidaten (eller söka kan man ju, men antagen kan man inte bli).
Citera
2013-05-17, 15:38
Medlem
Suckpipes avatar
Citat:
Man måste ha fyra år varav ett år på avancerade studier (dvs minst magister) för att kunna påbörja en phd enligt gällande regler. Dvs man kan inte söka efter kandidaten (eller söka kan man ju, men antagen kan man inte bli).

Yes, uppfattat! Personligen läser jag dock en fyraårig kandidat, vilket borde öppna upp för en ansökan.
Citera
2013-05-17, 16:01
Medlem
Citat:
Yes, uppfattat! Personligen läser jag dock en fyraårig kandidat, vilket borde öppna upp för en ansökan.
Läs det jag skrev igen. Läsförståelse är definitivt ett krav för att komma in.
Citera
2013-05-17, 16:02
Medlem
ArneWises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawkbill
ArneWise och Fader-Adelheim, jag gillar era matchande avatarer.

Jag har också sökt och har i nuläget ingen aning om hur det blir med boende. Mardrömmen är väl att stå utan vid skolstart och tvingas välja något som ligger åt helvete eller något som kostar 7 papp i månaden(eller både och). Avvaktar lite i nuläget eftersom jag fortfarande inte betraktar det som solklart att jag kommer in (1.9 HP) och inte vill håsa upp lägenhetsletande i onödan om det skulle gå olyckligt med intagningen. Förhoppningsvis kan jag hitta något i stan via lite familjevänner, annars blir det till att bli inneboende hos dessa tills jag hittat något. Kanske att man i framtiden när man är igång med pluggandet börjar se sig efter om för en bostadsrätt.

Det låter väldigt vettigt, låter ändå som att du kommer klara dig med tanke på kontakterna. Som jag nämnde tidigare i tråden räknar jag kallt med att vi på 1.9 HP kommer in (men visst, det är bra att ha en plan B), men vi får väl se i juli!

Citat:
Ursprungligen postat av Fader-Adelheim
Annars kan vi bo ihop alla tre: Arne, Hawk och jag. Det löser sig

Haha, vem vet... !?
... delat boende är ju faktiskt ett riktigt bra alternativ (tycker jag), men det gäller att dela med rätt personer.

Annars, som Nilssown och Hawkbill är inne på kan man ju faktiskt byta boende under studietiden. Det viktigaste (i min personliga åsikt) med Stockholms dyra bostadsmarknad är att inte göra ett felköp. Det är nog lätt hänt. Hittar man ett okej, prisvärt boende som man har råd med är det en säker investering.

Men okej, det var kanske ett sidospår, även om det är ett av de större frågetecknen inför hösten.

Lite mer on-topic: Ni som går på HHS, upplever ni att det är mycket samhälls-, politik- och nutidssnack på och utanför skolan? Det känns som att man kan vilja zooma ut och diskutera den stora bilden då och då.
Citera
2013-05-17, 16:14
Medlem
Suckpipes avatar
Citat:
Läs det jag skrev igen. Läsförståelse är definitivt ett krav för att komma in.

Jo tack..

Citat:
"We are looking for academic excellence and for students who are well prepared for a PhD program in economics. Therefore, you are welcome to apply if you are studying in the first year of a Masters program. We may also admit students who for instance have a Bachelor's degree in economics but in addition have one to two years of coursework in mathematics and statistics at the advanced Bachelor level. We will also consider students with a very strong record from a four-year university program."

http://www.hhs.se/Education/PhD/PhDE/Pages/AdmissionFunding.aspx
Citera
2013-05-19, 13:01
Medlem
Mdenstores avatar
Någon som vet hur läsåret för Business & Economics brukar ser ut? Tentaperioder och särskilt viktiga datum etc. som brukar ligga vid samma tillfällen som alla andra år, när på ett ungefär är dom?
Försöker snickra ihop en ungefärlig planering som jag ska matcha med ett jobb på sidan av, och har, då jag inte känner ngn på skolan, letat runt på internet utan större framgång.
Tacksam för svar!
Citera
2013-05-19, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mdenstore
Någon som vet hur läsåret för Business & Economics brukar ser ut? Tentaperioder och särskilt viktiga datum etc. som brukar ligga vid samma tillfällen som alla andra år, när på ett ungefär är dom?
Försöker snickra ihop en ungefärlig planering som jag ska matcha med ett jobb på sidan av, och har, då jag inte känner ngn på skolan, letat runt på internet utan större framgång.
Tacksam för svar!

I BSc är det uppdelat i 4 perioder, med en tentaperiod efter varje. Brukar väl ligga runt 20 oktober, runt 10 januari, runt 20 april, och början på juni, så klart med viss variation beroende på år och kurs. Sen finns det ju alltid vissa moment i kurserna som är obligatoriska etc., som faller utanför det här.
Citera
2013-05-19, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
I BSc är det uppdelat i 4 perioder, med en tentaperiod efter varje. Brukar väl ligga runt 20 oktober, runt 10 januari, runt 20 april, och början på juni, så klart med viss variation beroende på år och kurs. Sen finns det ju alltid vissa moment i kurserna som är obligatoriska etc., som faller utanför det här.

Är det fortfarande obligatorisk närvaro på föreläsningar och/eller seminarium? Med seminarium menar jag genomgångar i mindre grupp. Har en bekant som gick på HHS för cirka 25 år sen och påstod att närvaro var ett krav.
Citera
2013-05-19, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Är det fortfarande obligatorisk närvaro på föreläsningar och/eller seminarium? Med seminarium menar jag genomgångar i mindre grupp. Har en bekant som gick på HHS för cirka 25 år sen och påstod att närvaro var ett krav.

Föreläsningar är mycket sällan obligatoriska, seminarier beror helt på kurs. De flesta obligatoriska seminarier har väl mer att göra med grupparbeten, och de där en lärare går igenom svaren på uppgifter är oftast frivilliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in