2013-05-12, 14:12
Medlem
Han som snackade om Malmö var en föreläsarna, yes. Hade han spelat där förr eller? Tvivlar på att han kommit in via betyg i varje fall.
Citera
2013-05-14, 22:03
Medlem
Hur ser fördelningen ut på kandidatprogrammen? Är det många som kommer direkt ifrån gymnasiet, eller är det folk som har tagit ett eller flera sabbatsår? Finns det någon statistik på det?
Citera
2013-05-14, 22:09
Medlem
Hawkbills avatar
Dubbelpost!
Citera
2013-05-14, 22:10
Medlem
Hawkbills avatar
Citat:
Hur ser fördelningen ut på kandidatprogrammen? Är det många som kommer direkt ifrån gymnasiet, eller är det folk som har tagit ett eller flera sabbatsår? Finns det någon statistik på det?

Från ett tidigare svar i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av Hawkbill
När jag började 2010 var typ 80% antingen direkt från gymnasiet eller ett år efter. 10 pers var födda 1988 eller senare. Så ja, det är så. Och ja det är tråkigt, speciellt i början. De är inte bara unga utan ofta efter socialt sett då de lagt mycket tid på plugget och inte festat så mycket så en del förstagångsfyllor etc. Man får leta lite för att hitta rätt folk om man är äldre i början men sen efter något år så brukar det ha gått över, de växer väl upp en del...

Föredelen med Stockholm är ju att det är en storstad så man kan ju hitta umgänge utanför skolan om man nu vill. Engagera sig i föreningar eller så kanske om man inte är stockholmare, utrikespolitiska föreningen vid SU är öppen för alla studenter etc. Det löser sig. Var beredd på att det kommer kanske vara jobbigt i början, men det är det värt för att få en så bra utbildning. Varför är man där liksom? För att hitta bästisar till livet ut eller se till att få en sjuhelvetes utbildning som öppnar dörrar till att leva det liv man nu vill?
Citera
2013-05-14, 22:47
Medlem
HelicopterBens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawkbill
De är inte bara unga utan ofta efter socialt sett då de lagt mycket tid på plugget och inte festat så mycket så en del förstagångsfyllor etc.

Gäller det båda könen? Vad jag har upplevt så har de högpresterande tjejerna överlag varit bättre på att planera sin tid än killarna. Därmed brukade de hinna festa betydligt mer, så jag skulle knappast kalla dem socialt oerfarna.
Citera
2013-05-14, 23:24
Medlem
Hawkbills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelicopterBen
Gäller det båda könen? Vad jag har upplevt så har de högpresterande tjejerna överlag varit bättre på att planera sin tid än killarna. Därmed brukade de hinna festa betydligt mer, så jag skulle knappast kalla dem socialt oerfarna.
Satan, glömde ändra namnet för användaren jag citerade. Det var alltså inte jag som skrev inlägget ovan, utan skallen232.

Men för att ändå svara på din fråga utifrån vilka i min bekantskapskrets jag vet pluggar på skolan: Nej, jag vet flera som går där som festat som precis vilka som helst (nästan), rört sig bland folk och på så sätt vara socialt erfarna som alla andra. I vissa fall t om mer socialt framåt än gemene man.

Att det sedan också bör finnas en drös högpresterande "nördar" som kommer direkt från gymnasiet och kanske inte har så mycket i bagaget socialt sett råder det nog ingen tvekan om.
Senast redigerad av Hawkbill 2013-05-14 kl. 23:27.
Citera
2013-05-15, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelicopterBen

Alltså, jag säger så här. Bland de som ter sig socialt normala osv i första året så är många förklädda töntar. Det märks om man tar upp vissa ämnen... Men sen kommer de ikapp, studentlivet på handels är intensivt så det går att ta igen om man vill liksom. Och självklart är det inte ALLA, men väldigt många tycker jag. Inte för att jag har pratat med alla eller ens i närheten. Men det är så jag upplevde det det första året. Efter det är alla typ stöpta i samma form och spelar ingen roll längre.
Citera
2013-05-15, 12:42
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skallen232
Alltså, jag säger så här. Bland de som ter sig socialt normala osv i första året så är många förklädda töntar. Det märks om man tar upp vissa ämnen... Men sen kommer de ikapp, studentlivet på handels är intensivt så det går att ta igen om man vill liksom. Och självklart är det inte ALLA, men väldigt många tycker jag. Inte för att jag har pratat med alla eller ens i närheten. Men det är så jag upplevde det det första året. Efter det är alla typ stöpta i samma form och spelar ingen roll längre.

Fan vad jobbigt. Tänk om man blir polare med en person som är trevlig och beter sig helt socialt normalt, och sen är det bara en förklädd tönt, vad gör man då? Hur hittar man de coola kidsen om töntarna också beter sig normalt?
Citera
2013-05-15, 15:01
Medlem
Hawkbills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Fan vad jobbigt. Tänk om man blir polare med en person som är trevlig och beter sig helt socialt normalt, och sen är det bara en förklädd tönt, vad gör man då? Hur hittar man de coola kidsen om töntarna också beter sig normalt?

Genom att ställa frågor så man kan sålla de värdelösa nördarna från the big boys!

Citat:
Ursprungligen postat av skallen232
Det märks om man tar upp vissa ämnen...

Nej, men i ärlighetens namn. Sådär är det på alla andra universitet runtom i landet. Vissa kommer från mindre städer och andra har pluggat fruktansvärt mycket och på så sätt "hamnat efter socialt". Vad man kan nöja sig med är att bland, jag vet inte hur många som tas in per år (100?), bör man hitta åtminstone en person som är duglig att umgås med. Om mot förmodan det inte heller går brukar man kunna söka sig utanför skolan för att hitta en kamrat som är värdig av att ta upp delar av sin tid.
Citera
2013-05-15, 15:21
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Känns som det finns fler nördar som är lite efter socialt sett på Ingenjörsutbildningar, tex teknisk fysik. Jag kommer med största sannolikhet att börja i höst, så det skall bli intressant att se hur fördelningen är.

Självfallet finns det en grupp som prioriterat skolan framför kompisar, och sålunda inte varit med om så mycket, men jag tror ändå HHS lockar dom drivande, och ambitiösa, snarare än den sedvanliga nörden med tjocka glasögon och en räknare i bröstfickan.
Citera
2013-05-15, 16:16
Medlem
Darksphinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader-Adelheim
Självfallet finns det en grupp som prioriterat skolan framför kompisar, och sålunda inte varit med om så mycket, men jag tror ändå HHS lockar dom drivande, och ambitiösa, snarare än den sedvanliga nörden med tjocka glasögon och en räknare i bröstfickan.

Jag beundrar den som lyckas trycka ned sin TI-82 Stats i bröstfickan...
Citera
2013-05-15, 16:25
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darksphinx
Jag beundrar den som lyckas trycka ned sin TI-82 Stats i bröstfickan...

Haha, stora fickor.

http://1.bp.blogspot.com/_FpjrkbN-Ibk/TM15n8zHhFI/AAAAAAAAAD4/8AmN_sGBXF4/s1600/P1040620.JPG

Observera: TI-83(och fem stiftpennor!)
Senast redigerad av Fader-Adelheim 2013-05-15 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in