2012-03-23, 19:23
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Som om varenda handelsstudent hänger på flashback...
Njä. Men man ska nog inte underskatta hur fort information kan spridas i en årskull med osäkra människor som mer än gärna visar att de tillhör (och det görs som bekant lättast genom att visa att andra (typ de som fuskar på HP) inte tillhör).

Nå, jag förordar att vi släpper debatten om huruvida Jonas kommer att få ett bra första år på HHS eller ej, eftersom den gränsar till regelbrott.
Citera
2012-03-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Ni som sökt master och möjligen blivit antagna, har ni även sökt arbete? Frågan är främst till er med 70-100% VG. Hur bemöts ni, sökt några traineeplatser? Förstår att mycket okvalificerat går att få, men hur mycket som faktiskt lockar?

Bump

Försöker igen då det ändå är färskt.
Citera
2012-03-24, 12:00
Medlem
Har man en chans att komma in på HHS även om man kompletterar sina betyg? Eller är det helt kört då?

Jag är bara nyfiken.
Citera
2012-03-24, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiao
Har man en chans att komma in på HHS även om man kompletterar sina betyg? Eller är det helt kört då?

Jag är bara nyfiken.
Ska det inte vara, det finns en kvot och grupp för dessa. Du behöver nog dock ha mvg i samtliga ämnen för det.
Citera
2012-03-24, 18:24
Medlem
Caparzos avatar
När jag kollar på grade statistics på exempelvis kurs 300, redovisning för årskullen 2007/2008 är det bara 73,1 % som klarat kursen "at present". Vad beror det stora bortfallet på, folk som hoppat av eller har de helt enkelt bara skjutit upp att tenta av kursen?
Citera
2012-03-24, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
När jag kollar på grade statistics på exempelvis kurs 300, redovisning för årskullen 2007/2008 är det bara 73,1 % som klarat kursen "at present". Vad beror det stora bortfallet på, folk som hoppat av eller har de helt enkelt bara skjutit upp att tenta av kursen?

Hmm... Kollade också, det är flera kurser som ligger på runt 70%. Det är ju en stor del som aldrig tar examen (har hört en tredjedel innan, men det var nog ngn som tog i...). Kan tänka mig att folk registrerar om sig och läser om kursen till andra året, och då räknas de med i den gruppen?! Alltså, om du inte klarar kursen på de tre tentatillfällen som finns för varje kurs så kommer du aldrig räknas med i present gruppen, men du kan ju klara kursen i tvåan och räknas med i nästa års statistik. Men jo, lite oroande är det ju...
Citera
2012-03-24, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skallen232
Hmm... Kollade också, det är flera kurser som ligger på runt 70%. Det är ju en stor del som aldrig tar examen (har hört en tredjedel innan, men det var nog ngn som tog i...). Kan tänka mig att folk registrerar om sig och läser om kursen till andra året, och då räknas de med i den gruppen?! Alltså, om du inte klarar kursen på de tre tentatillfällen som finns för varje kurs så kommer du aldrig räknas med i present gruppen, men du kan ju klara kursen i tvåan och räknas med i nästa års statistik. Men jo, lite oroande är det ju...

Är det inte möjligt att folk har en släpande kurs, skriver uppsats, har haft flera sommarjobb, får anbud och kör? Eller är det "stenhårt" att kunna uppvisa en examen? Läste en intervju med ett antal HR-medarbetare i DN varvid samtliga betonade vikten av att få ut sin examen.
Citera
2012-03-24, 23:36
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skallen232

Vad händer för den som inte klarar av en kurs på de tre tillfällena? Är det bara att skriva in sig på nytt och sedan tenta om kursen igen?
Citera
2012-03-25, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Vad händer för den som inte klarar av en kurs på de tre tillfällena? Är det bara att skriva in sig på nytt och sedan tenta om kursen igen?
Man kan omregistrera sig om man vill gå kursen igen, annars är det bara att anmäla till tentan... Men, jag vet inte hur länge man kan göra det... Ingen officiell info, men jag har en kompis som skrev sin typ 20:e stat tvåa i frack .
Citera
2012-03-25, 23:12
Medlem
FrasseFloyds avatar
Låt mig påminna om att vi har en dedicerad tråd för diskussioner om antagningsspekulationer.

https://www.flashback.org/t1132903

/moderator
Citera
2012-03-26, 20:50
Medlem
Såg http://www.hhs.se/Education/MSc/XTM/ tidigare idag och började fundera lite över hur XTM fungerar. Görs praktik enbart genom detta (och hur många får chansen?), eller finns det möjlighet att ordna någonting själv? (syftar på termin tre MSc)
Citera
2012-03-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henryhona
Såg http://www.hhs.se/Education/MSc/XTM/ tidigare idag och började fundera lite över hur XTM fungerar. Görs praktik enbart genom detta (och hur många får chansen?), eller finns det möjlighet att ordna någonting själv? (syftar på termin tre MSc)

Tror det rör sig om ca 1-2 platser per företag. Att fixa något på egen hand att tillgodoräkna sig kan du nog glömma...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in