2010-11-11, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av love14
hehe de riktiga stekarna sitter helt klart på vänster sida, det vill säga de som är och har varit ngt en längre tid. kåren är helt enkelt förjävla töntigt då dessa grupper direkt blir bästa kompisar medan jag med flera umgås mycket hellre med vänner vi har haft hela livet. detta skulle jag säga säger en hel del om den typiska handelsmänniskan aka tredje chansaren som i och med detta bekräftar att denne innan handels inte haft några riktigt bra vänner.

ok, så alla som skaffar vänner på skolan via kåren är konstiga för att de inte umgås med kompisar sedan tidigare? Kan bli tufft att åka hem till respektive stad varje dag/helg för att träffa sina "riktiga" kompisar.

Fattar även inte heller vad ni snackar om denna vänster och höger sida i aulan. Jag har inte uppfattat det på något sätt och vis. Vad kallas i sådana fall de i mitten? uppe på läktaren? Kan hålla med om att folk hetsar så in åt helvete med allt, men det ligger nog i naturen för de flesta som har behörighet att gå på skolan. Spridningen på människor är bred och det finns verkligen något för alla, svårt att bli missnöjd skulle jag tro.
Citera
2010-11-11, 21:09
Medlem
Newis avatar
Jag håller definitivt med om Bunnets beskrivning av höger och vänster sida. Jag förde faktiskt själv nästan exakt samma resonemang för bara 1-2 veckor sedan när jag tittade ut över aulan. Man märker väldigt tydligt det "hetsiga" umgänget, som till exempel karakteriseras av att det konstant är ett jävla liv från högersidan av aulan. Det är faktiskt pinsamt när professorerna försöker starta igång föreläsningarna på ett antal olika sätt utan att få något gehör från, framför allt, den högra delen.

Har också fått känslan av en "rejält uppskjuten tonårstid", som love14 nämnde.

Att de på vänstersidan inte är särskilt sociala kan nog stämma till viss del också (stämmer åtminstone på mig).

//Vänstersidare
Citera
2010-11-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av love14
hehe de riktiga stekarna sitter helt klart på vänster sida, det vill säga de som är och har varit ngt en längre tid. kåren är helt enkelt förjävla töntigt då dessa grupper direkt blir bästa kompisar medan jag med flera umgås mycket hellre med vänner vi har haft hela livet. detta skulle jag säga säger en hel del om den typiska handelsmänniskan aka tredje chansaren som i och med detta bekräftar att denne innan handels inte haft några riktigt bra vänner.

Vad som blir flagrant efter ett tag är väl att studentlivet som sådant blir lite lidande av den höga andelen stockholmare; detta främst av den enkla anledningen att de redan har sitt nätverk här, vilket även gäller Götet om man ska se på förutsättningarna för hur bra studentlivet kan bli kontra andra skolor och städer. Huruvida man utifrån detta kan göra en bedömning om någon har "varit nåt" tidigare eller inte låter jag vara osagt.

Det är en smula svårt att i generella termer uttala sig om sidorna enligt mig. Vissa generella mönster kan dock urskiljas redan efter ett tag. Skulle personligen inte sätta mig på högersidan av ovan givna anledning (även om jag inte riktigt håller med loves sågning) - dock beror detta inte på någon antipati mot kåren utan bara av vana. Jag tror det vanliga är att outsiders blandat med stekare väljer vänstersidan pga dess strategiska position. Därefter följer ett medvetet val huruvida man söker sig in mot mitten och blandas upp i någon slags stor massa eller om man väljer att sitta kvar. Notera dock att även mittensektionen innehåller olika segment. Vi ser de mest ambitiösa sitta längst fram tätt följt av raden bakom som nästan uteslutande består av personer med asiatisk ursprung. Övriga mittenraden består i huvudsak utav vad som kan anses som den lite mer försiktiga delen på handels - här är IB-drömmarna lite mjukare och perspektiven lite bredare.

Notera att det finns en katt bland hermelinerna även på högersidan: på den bakre rader sitter i regel Djursholms-överklassen. Stekaranhang II går även att finna näst längst fram till höger samt högersidan av mitten (och sitter därmed farligt nära kåren!). Vänstersidan är väl den mest heterogena men består väl i huvudsak av lite mer introverta människor som kanske är lite mer "fokuserad på skolarbetet " (eufemism för intelligentare).

Uppe på läktaren sitter de coola (enligt dem själva) gänget som i största allmänhet har lite höga tankar om sig själva. Dock gäller det inte alltid då de ibland bara är elever som råkar komma försent och då väljer de läktaren för att inte störa övriga. Taktfullt förvisso, men de coola har alltid en tendens att komma lite sent...

såja.
Senast redigerad av HelloEisenhower 2010-11-11 kl. 21:29.
Citera
2010-11-11, 22:49
Bannlyst
haha, det är fan rolig läsning det här!

har aldrig tänkt på det du skriver Eisenhower, vilken årskurs går du? håller inte direkt med om det du skriver, förutom på punkten om asiaterna, det är fan sant när man tänker på det
Citera
2010-11-11, 23:52
Medlem
Har lite funderingar.

Hur många är det som dubblar på Handels idag? Och om de dubblar vad är det för utbildningar de kör bredvid?

Vad är medelåldern på de som börjar plugga på handels idag, är man klassad som gammal om man börjar plugga om man är 21-23?

Samt hur svårt är det att hitta vänner om man kommer från någon byhåla och har en inavlad dialekt?

Vill helst plugga Teknisk Fysik eller någon annan civilare, dock kan man ju inte blunda för de möjligheter man får från handels.

Och nej, jag har inga ambitioner att dubbla. Har bara lite svårt att välja.
Citera
2010-11-12, 00:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av framstjart
Har lite funderingar.

Hur många är det som dubblar på Handels idag? Och om de dubblar vad är det för utbildningar de kör bredvid?

Vad är medelåldern på de som börjar plugga på handels idag, är man klassad som gammal om man börjar plugga om man är 21-23?

Samt hur svårt är det att hitta vänner om man kommer från någon byhåla och har en inavlad dialekt?

Vill helst plugga Teknisk Fysik eller någon annan civilare, dock kan man ju inte blunda för de möjligheter man får från handels.

Och nej, jag har inga ambitioner att dubbla. Har bara lite svårt att välja.

Jag tror att de flesta dubblar. Jag känner en som läser 300%( KI(läkarlinjen),HHS,KTH(Teknisk Fysik)).

Ärligt talat så är det bättre att välja ett program och koncentrera sig på det, men självklart kan man läsa flera. Det kräver dock väldigt mycket ifrån dig: Tid, effektiv studieteknik och intresse.
Citera
2010-11-12, 01:54
Medlem
Awombhawhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91
Jag tror att de flesta dubblar. Jag känner en som läser 300%( KI(läkarlinjen),HHS,KTH(Teknisk Fysik)).

Ärligt talat så är det bättre att välja ett program och koncentrera sig på det, men självklart kan man läsa flera. Det kräver dock väldigt mycket ifrån dig: Tid, effektiv studieteknik och intresse.

En majoritet dubblar inte, år 2009 hade 20% av alla examinerade studenter på HHS en ytterligare examen (HHS Placement report 2009).

Förövrigt har jag en bekant som under en kort tid dubblade HHS och läkarprogrammet, enligt denne så var det väldigt svårt att få ihop studierna, främst för att både tentor och föreläsningar krockade. Jag kan inte ens tänka mig hur det skulle vara att läsa tre utbildningar alla med mycket schemalagd tid där man ofta kommer vara tvungen att senarelägga tentor på grund av schemakrock. För att inte tala om obligatoriska labbar/gruppuppgifter som det finns gott om på alla de tre utbildningarna.

Att någon skulle läsa de tre programmen samtidigt kanske är möjligt under en kort tid, kanske för att känna på de olika utbildningarna innan man bestämmer sig, men att ta en examen inom alla tre områden inom rimlig tid kan jag inte tänka mig vara något annat än omöjligt. Främst på grund av den absurda studiebördan.
Läkarstudenter är dessutom enligt undersökningar de studenter som lägger ned mest tid på sin utbildning, civilingenjör inom teknisk fysik är den utbildning som uppfattas som den mest avancerade utbildningen du kan läsa i Sverige, att sedan lägga på en ytterligare examen i ett ämne som är helt frånkopplat de andra skulle kräva en rainman av rang.

Syftet med att läsa 300% känns lite oklart också, fråga gärna nästa gång du träffar honom (jag får ta och anta att ingen kvinna någonsin skulle få för sig att göra något sådant).
Citera
2010-11-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q1w2e3
haha, det är fan rolig läsning det här!

har aldrig tänkt på det du skriver Eisenhower, vilken årskurs går du? håller inte direkt med om det du skriver, förutom på punkten om asiaterna, det är fan sant när man tänker på det

Placeringen är ju inte direkt statisk, när allt kommer omkring har man ju inte tilldelade platser... Men vissa mönster tycker jag ändå man kan urskilja vad det gäller vilka som sitter vart! Iakttagelsen gällde år.1 - måhända sker det en förändring med tiden.
Citera
2010-11-12, 21:30
Medlem
Hej alla!

Läser sista året på gymnasiet och funderar på att söka in till HHS till hösten 2012. Har insett att 20,0 är snudd på ett måste för att stå sig i konkurrensen och har därmed ett litet problem. Jag fick nämligen VG i Matematik C. Läser dock D-kursen på utökat program som det kallas och går in stenhårt för högsta betyg i den kursen. Kan jag då redovisa D-kursen istället för C-kursen i min ansökan och på så vis komma upp i 20,0? Förutsatt att jag klarar MVG i alla resterande kurser så klart.

Tack på förhand!
Citera
2010-11-12, 21:34
Medlem
Columbias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guscus
Hej alla!

Läser sista året på gymnasiet och funderar på att söka in till HHS till hösten 2012. Har insett att 20,0 är snudd på ett måste för att stå sig i konkurrensen och har därmed ett litet problem. Jag fick nämligen VG i Matematik C. Läser dock D-kursen på utökat program som det kallas och går in stenhårt för högsta betyg i den kursen. Kan jag då redovisa D-kursen istället för C-kursen i min ansökan och på så vis komma upp i 20,0? Förutsatt att jag klarar MVG i alla resterande kurser så klart.

Tack på förhand!

Det kan du inte men det är långt ifrån säkert att det krävs 20.0 för att komma in från direktgruppen. I år krävdes det 19.8, om jag inte minns fel.

Om du ska söka in HT 2012 har du dessutom tre högskoleprov på dig, om du skulle "misslyckas" i fler kurser. Finns inget att förlora på att ta provet (det är bra, för de flesta ett måste, att göra provet ett par gånger för att nå de riktigt höga poängerna).
Citera
2010-11-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Columbia
Det kan du inte [...]

Varför inte?

Jag känner mig lite nojig över att jag kanske sumpat chansen att komma in bara för att jag inte fixade MVG i Ma C. Därför frågade jag Studie/yrkesvägledaren på skolan idag, men de verkade inte ha någon jättekoll på läget. Dock sa de att eftersom C-kursen inte är obligatorisk på Samhällsprogrammet så kan man lika gärna se den kursen som utökad istället för D-kursen, vilket lät rimligt i mina öron.

Är det så att HHS har särskilda regler för vilka kurser som ska redovisas utöver det som jag kan läsa på deras hemsida, eller är SYV på min skola ute och paddlar?
Citera
2010-11-12, 21:52
Medlem
meisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guscus
Varför inte?

Jag känner mig lite nojig över att jag kanske sumpat chansen att komma in bara för att jag inte fixade MVG i Ma C. Därför frågade jag Studie/yrkesvägledaren på skolan idag, men de verkade inte ha någon jättekoll på läget. Dock sa de att eftersom C-kursen inte är obligatorisk på Samhällsprogrammet så kan man lika gärna se den kursen som utökad istället för D-kursen, vilket lät rimligt i mina öron.

Är det så att HHS har särskilda regler för vilka kurser som ska redovisas utöver det som jag kan läsa på deras hemsida, eller är SYV på min skola ute och paddlar?

Enligt min gamla syv (som hade rätt om det mesta) måste kurser som krävs för behörighet räknas in i snittet. Eftersom ma D är krävs för behörighet är Ma kurserna under D också ett krav för behörighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in