2008-07-18, 18:39
Medlem
Blondes avatar
Jag skulle väl kategorisera mig själv som en karriärist som inte vet exakt vad jag vill. Det känns dock som att man kommer få rätt bra koll på sina eventuella framtida arbetsgivare på den här skolan. Hälften av nollningsaktivteterna är företagssponsrade för guds skull. För att inte tala om alla presentationer och events under utbildningens gång.
Citera
2008-07-18, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blonde
Jag skulle väl kategorisera mig själv som en karriärist som inte vet exakt vad jag vill. Det känns dock som att man kommer få rätt bra koll på sina eventuella framtida arbetsgivare på den här skolan. Hälften av nollningsaktivteterna är företagssponsrade för guds skull. För att inte tala om alla presentationer och events under utbildningens gång.

Jo jo, jag tror alla som söker till HHS eftersträvar en fin karriär. Dock har jag inte helt utstakat att "jag ska läsa finans och sen till London" eller liknande. Har ni?

Hur definierar ni er som människor? "Stekiga"? Ålder?
Senast redigerad av THUG2 2008-07-18 kl. 19:08.
Citera
2008-07-18, 19:09
Medlem
Jag är väl lite som Blonde, dvs en karriärist som inte vet exakt vad han vill. Jag valde HHS för att där ges bredast och bäst möjligheter för framtida yrkesliv i Sverige.

Jag är 19 år gammal, så jag är väl inte en av de som behöver låtsas alltför mycket under rebusjakten och sådant. Fånigt eller inte så verkar det ändå roligt.

Jag kommer från en mindre stad där en stekare är en sådan som efter gymnasiet börjat jobba skift på volvo och spenderar alldeles för mycket pengar hit och dit på krogen. En sådan är jag turligt nog inte. Jag är från vanlig medelklass-/övre medelklass-familj och visst hör man om människor som varnar en för att gå HHS just för att du kommer inte kunna leva som dom andra med ditt studielån. Men jag tror att det är bara är överdrivna farhågor. Visst är det säkert en högre andel personer med välbeställd bakgrund än på polishögskolan, men jag hoppas inte man blir en utböling bara för att man råkar vara en mer eller mindre vanlig, men ambitiös, svensson.
Citera
2008-07-18, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Superjens
Jag är väl lite som Blonde, dvs en karriärist som inte vet exakt vad han vill. Jag valde HHS för att där ges bredast och bäst möjligheter för framtida yrkesliv i Sverige.

Jag är 19 år gammal, så jag är väl inte en av de som behöver låtsas alltför mycket under rebusjakten och sådant. Fånigt eller inte så verkar det ändå roligt.

Jag kommer från en mindre stad där en stekare är en sådan som efter gymnasiet börjat jobba skift på volvo och spenderar alldeles för mycket pengar hit och dit på krogen. En sådan är jag turligt nog inte. Jag är från vanlig medelklass-/övre medelklass-familj och visst hör man om människor som varnar en för att gå HHS just för att du kommer inte kunna leva som dom andra med ditt studielån. Men jag tror att det är bara är överdrivna farhågor. Visst är det säkert en högre andel personer med välbeställd bakgrund än på polishögskolan, men jag hoppas inte man blir en utböling bara för att man råkar vara en mer eller mindre vanlig, men ambitiös, svensson.

Skönt att det finns fler folk som en man själv. Nej att alla är överklass med en VD till pappa kan man nog glömma.

Fan, förut kände man sig lite unik med 20,0 nu har "alla" det :S. Kommer att bli de mest omtumlande veckorna i livet i Augusti vid starten.
Citera
2008-07-18, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THUG2
Haha. Nej de fick inte tag i nåt nummer till mig så jag fick ett mer oskyldigt mail . Småttingresan och rebusjakten känns ju helt givna! Jag kommer inte från en storstad i alla fall kan jag säga.

Vad vill ni åstadkomma med utbildningen? Själv vet jag inte riktigt vad jag vill, kommer man vara utstickare bland alla karriärister som vet exakt vad de vill?

Känn dig inte orolig att man inte vet vad man vill. Från egen erfarenhet vet jag att det är rätt många som går runt på Handels o sätter press på andra genom att berätta exakt vad de vill och att de ska till london o jobba med det andra coola jobbet efter det andra men det är mest yta.
Vissa går runt och säger att man inte ska gå på handels om man inte vet vad en aktie eller att man ska veta vad statsskuldväxlar o obligationer är men ärligt talat är det otroligt få som har grym koll på allt innan man kommer in här och majoritet går runt och "tror att de har koll" för att visa nån karriärsmässig yta.
Och ärligt talat så är det ju det man lär på handels och om kan allt innan så är ju utbildningen inte så nödvändig i annat än att det är en statussymbol.

Man kan säkert få jobb i 1000 tals olika branscher och det är något man med tiden kommer känna vilket som passar en själv. Så mitt tips är att bara gå på massa företagspresentationer och inte dras med alltför mycket av det stora tryck som finns att man MÅSTE jobba på en konsult eller investment bank.
Citera
2008-07-18, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av American_Psycho
Jag vill också få brev!!! Hur länge varar intro-tiden? 1-2 veckor? Är det någon nollning att tala om?

För att återknyta till betygsnacket innan så har jag en liten fråga bara. Någon skrev att det räckte med att snitta C för att fixa jobb på bankerna. Vad anses vara bäst, att snitta A eller att snitta C och typ varit engagerad i kåren?

Det här beror helt på. Rekryteraren vill ju anställa en person som han/hon tror kommer att fungera på banken.
Dvs A i allt kan ju ge intryck av en person som aldrig går ut på helgerna, sitter hemma och pluggar konstant, har massa sociala fobier för att han/hon aldrig träffar människor t.ex. Så ialla fall vad jag har hört blir vissa rekryterare lite skrämda av en person med alla A. Men naturligtvis om man är social och en toppenperson med alla A så är ju det en given kanditat till ett jobb.

Att snitta C kan ju dels bero på att personen i fråga inte är intelligent nog att skaffa A. Men som du kanske läst tidigare i forumet så går det trovärdiga rykten om att personer med E i de flesta ämnena tar jobben i London.
Om man kan motivera varför man har lite sämre betyg med att t.ex. vara med i Kåren visar ju på att man faktiskt inte får C för att man slappar utan för att man prioriterar annat som är lika viktigt som betyg dvs social kompetens och att kunna ta ansvar dvs arrangera projekt av olika slag. De flesta projekt som jättestora rekryteringsdagar med alla de tunga namnen i finansbranchen ordnas ju faktist enbart av studenter på Handels och det är en jättemerit att vara med på sånt även om betygen kommer att gå ner pga av ett sånt engagemang.

Så som slutsats skaffa A i allt är ju super om du kan behålla en social kompetens och ta ansvarsposter på skolan vilket jag själv tror är svårt.
Skaffa C + massa meriter som t.ex bra extrajobb och kårgrejer är bra om du vill visa att du vet hur man tar ansvar och visar att du kan umgås och fungera med andra människor.

Alla på Handels är ju väldigt smarta så man anställs otroligt ofta på inställning och personlighet.
Citera
2008-07-18, 19:45
Medlem
Blondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THUG2
Fan, förut kände man sig lite unik med 20,0 nu har "alla" det :S.

Word. I slutändan blev det HP-kvoten för mig.

Jag är över 20 och har sedan länge (om jag nu någonsin gjort det) slutat inkludera mina föräldrars yrken i beskrivningar av mig själv. Om någon ny bekantskap på skolan kommer att fråga det, alternativt "vilket gymnasium gick du på?" så kommer jag eventuellt att lägga mig ner och dö.

Så jag som människa är för tillfället en medelklass-DINKY boende i Stockholmsområdet.
Citera
2008-07-18, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av souli
Känn dig inte orolig att man inte vet vad man vill. Från egen erfarenhet vet jag att det är rätt många som går runt på Handels o sätter press på andra genom att berätta exakt vad de vill och att de ska till london o jobba med det andra coola jobbet efter det andra men det är mest yta.
Vissa går runt och säger att man inte ska gå på handels om man inte vet vad en aktie eller att man ska veta vad statsskuldväxlar o obligationer är men ärligt talat är det otroligt få som har grym koll på allt innan man kommer in här och majoritet går runt och "tror att de har koll" för att visa nån karriärsmässig yta.
Och ärligt talat så är det ju det man lär på handels och om kan allt innan så är ju utbildningen inte så nödvändig i annat än att det är en statussymbol.

Man kan säkert få jobb i 1000 tals olika branscher och det är något man med tiden kommer känna vilket som passar en själv. Så mitt tips är att bara gå på massa företagspresentationer och inte dras med alltför mycket av det stora tryck som finns att man MÅSTE jobba på en konsult eller investment bank.

Låter riktigt nice! Jo kan tänka mig att en ganska spänd och tryckt stämning kan råda i början.

Men sluta göra mig så sugen på skolstart
Citera
2008-07-18, 19:51
Medlem
Visst må det vara karriärvänligt att engagera sig i kåraktiviteter men glöm inte bort att kåren på HHS faktiskt verkar vara ett ganska så roligt tillhåll! Själv har jag jättesvårt att välja vilken gren jag ska engagera mig.

Funderar dels på att gå med i det internationella utskottet i någon asieninriktad förening. Har läst lite japanska och funderar på att plugga kinesiska eller japanska vid sidan av. Om inte HHS blir mig övermäktig dvs...

Näringslivsutskottet verkar också väldigt spännande. Man får göra många spännande projekt och kan tänka mig att man får träffa en hel del "höjdare".

Idrottsutskottet lämnar jag åt andra även om det hade varit roligt att gå med i roddarsällskapet bara för att!
Citera
2008-07-18, 19:57
Medlem
Citat:
Alright. Inget man behöver stressa med att införskaffa alltså. Är det något annat "speciellt" man ska vara förberedd för? Några tips för nybörjare?

Ett tips för alla "nybörjare" på Handels. Handelshögksolan är känt för att vilja köra ut folk som inte är motiverade att plugga.
Alltså de kommer köra ganska hårt med er i början typ köra onödiga grupparbeten när du vill tentaplugga och bara jävlas för att du ska få mycket att göra.
Så kämpa bara på för det lättar efter första tentaperioden men fram tills dess är det tufft och det är här som flest brukar hoppa av utbildningen vilket är hela anledningen till att de kör hårt med er.

Annat tips är att inte underskatta matten i början av kursen där ni kommer ha en introkurs i matte om iförsig fjantgrejer som derivata, integraler o sånt men det kan göras svårt om läraren är en virrpanna som ni kommer att märka att han är.
Ta den här introkursen(som körs parallellt och i ett led med er första kurs mikroekonomi) seriöst. Folk har lallat genom matten o kuggat den genom att gå runt o säga att den här kursen är ett skämt för mig som är så duktig i matte.
Har för mig att förra hösten kuggade nån eller nåra som läste matte på KTH dubbelt.
Citera
2008-07-18, 19:58
Medlem
Citat:
Alright. Inget man behöver stressa med att införskaffa alltså. Är det något annat "speciellt" man ska vara förberedd för? Några tips för nybörjare?

Ett tips för alla "nybörjare" på Handels. Handelshögksolan är känt för att vilja köra ut folk som inte är motiverade att plugga.
Alltså de kommer köra ganska hårt med er i början typ köra onödiga grupparbeten när du vill tentaplugga och bara jävlas för att du ska få mycket att göra.
Så kämpa bara på för det lättar efter första tentaperioden men fram tills dess är det tufft och det är här som flest brukar hoppa av utbildningen vilket är hela anledningen till att de kör hårt med er.

Annat tips är att inte underskatta matten i början av kursen där ni kommer ha en introkurs i matte typ fjantgrejer som derivata, integraler o sånt.
Ta den här introkursen(som körs parallellt och i ett led med er första kurs mikroekonomi) seriöst. Folk har lallat genom matten o kuggat den genom att gå runt o säga att den här kursen är ett skämt för mig som är så duktig i matte.
Har för mig att förra hösten kuggade nån eller nåra som läste matte på KTH dubbelt.
Citera
2008-07-18, 23:32
Medlem
orkarNs avatar
Kan avslöja att förra årets småttingresa gick till...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in