2008-07-19, 21:57
Medlem
Blondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av souli
Ett tips för alla "nybörjare" på Handels. Handelshögksolan är känt för att vilja köra ut folk som inte är motiverade att plugga.
Alltså de kommer köra ganska hårt med er i början typ köra onödiga grupparbeten när du vill tentaplugga och bara jävlas för att du ska få mycket att göra.
Så kämpa bara på för det lättar efter första tentaperioden men fram tills dess är det tufft och det är här som flest brukar hoppa av utbildningen vilket är hela anledningen till att de kör hårt med er.

Intressant. Jag som hade tänkt ta ungefär den perioden till att prova ut hur jag får ihop studierna med jobbet och så. Ska alltså inte dra några förhastade slutsatser.

Jag är sjukt uppspelt.
Citera
2008-07-20, 08:48
Medlem
Citat:
Ett tips för alla "nybörjare" på Handels. Handelshögksolan är känt för att vilja köra ut folk som inte är motiverade att plugga.
Alltså de kommer köra ganska hårt med er i början typ köra onödiga grupparbeten när du vill tentaplugga och bara jävlas för att du ska få mycket att göra.
Så kämpa bara på för det lättar efter första tentaperioden men fram tills dess är det tufft och det är här som flest brukar hoppa av utbildningen vilket är hela anledningen till att de kör hårt med er.

Ta den här introkursen(som körs parallellt och i ett led med er första kurs mikroekonomi) seriöst. Folk har lallat genom matten o kuggat den genom att gå runt o säga att den här kursen är ett skämt för mig som är så duktig i matte.
Har för mig att förra hösten kuggade nån eller nåra som läste matte på KTH dubbelt.

Äsch. Skräm inte de små liven nu. (ej bokstavligen. Många av småttingarna HT2008 kommer nog att vara äldre än mina nyss fyllda 20)

Faktum är att man tagit lärdom av scenariot med Studieordning 2000 (efter vilken jag läser, då jag skrevs in 2006), där många inte pallade av trycket första terminen (förmodligen pga för mycket skolrelaterade men ej studierelaterade aktiviteter vid sidan av), och därigenom tappade momentum.

I den nya studieordning 2007 har man försökt lätta på studiebördan första året. Istället för att läsa båda statistikkurserna samma termin samt internationell ekonomi-kursen första terminen har man flyttat statistik I till termin 1 och intek till termin 3. Kombinerat med krav på Matte D (vilket stänger ute efterblivna samhällare och annat löst pack) borde nya småttingar få det mycket bekvämare.

Angående grupparbeten har även det luckrats upp, eftersom man nu bara läser halva marknadsföringskursen första terminen, gentemot mastodontkursen i SO2000 där folk förlorade livsviljan av att läsa Kotlers ordbajseri.

Citat:
Annat tips är att inte underskatta matten i början av kursen där ni kommer ha en introkurs i matte om iförsig fjantgrejer som derivata, integraler o sånt men det kan göras svårt om läraren är en virrpanna som ni kommer att märka att han är.

Håkan Lyckeborg är bra på det han gör. problemet är snarare att hans pipiga röst gör det svårt att ta in allt han säger under föreläsningarna, plus att kursboken som översatts från norska är ett skämt.

I övrigt är Handels riktigt generösa när det gäller flexibilitet i studierna. Det finns inga vidare bestämmelser runt studiefart och studieuppehåll än att man ska klara av hela utbildningen under utsatt tid (5 år för 3-årig kandidat, och 3 år för 2-årig master), samt att man måste ha godkänt i vissa kurser för att kunna läsa viss inriktning år 3 samt på mastern. Inget meck med att ansöka hos skolledningen hit och dit, vill man ta det lungt i en termin skiter man helt sonika i att anmäla sig till kurserna den terminen.
Senast redigerad av Weilöv 2008-07-20 kl. 08:53.
Citera
2008-07-20, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Äsch. Skräm inte de små liven nu. (ej bokstavligen. Många av småttingarna HT2008 kommer nog att vara äldre än mina nyss fyllda 20)

Faktum är att man tagit lärdom av scenariot med Studieordning 2000 (efter vilken jag läser, då jag skrevs in 2006), där många inte pallade av trycket första terminen (förmodligen pga för mycket skolrelaterade men ej studierelaterade aktiviteter vid sidan av), och därigenom tappade momentum.

I den nya studieordning 2007 har man försökt lätta på studiebördan första året. Istället för att läsa båda statistikkurserna samma termin samt internationell ekonomi-kursen första terminen har man flyttat statistik I till termin 1 och intek till termin 3. Kombinerat med krav på Matte D (vilket stänger ute efterblivna samhällare och annat löst pack) borde nya småttingar få det mycket bekvämare.

Angående grupparbeten har även det luckrats upp, eftersom man nu bara läser halva marknadsföringskursen första terminen, gentemot mastodontkursen i SO2000 där folk förlorade livsviljan av att läsa Kotlers ordbajseri.

Jag håller med dig att det är så första året om man jämför med gamla systemet. Det är nog generellt mindre stressigt att läsa första året nu än tidigare. Jag skrevs in 2007 och då upplevde jag ialla fall att tills första tentaperioden körde de mycket hårdare med oss än resten av året.
Så det är bra att du nämde det att generellt under året är det säkert inte så farligt jämfört med förra systemet.
Men jag håller fast vid att det är jävligt tufft första tiden tills första tentan pga att schemat med grupparbeten läggs i tiden där man vill tentaplugga och man har massa uppgifter hela tiden varje vecka i båda de första kurserna.

Citat:
Håkan Lyckeborg är bra på det han gör. problemet är snarare att hans pipiga röst gör det svårt att ta in allt han säger under föreläsningarna, plus att kursboken som översatts från norska är ett skämt.

I övrigt är Handels riktigt generösa när det gäller flexibilitet i studierna. Det finns inga vidare bestämmelser runt studiefart och studieuppehåll än att man ska klara av hela utbildningen under utsatt tid (5 år för 3-årig kandidat, och 3 år för 2-årig master), samt att man måste ha godkänt i vissa kurser för att kunna läsa viss inriktning år 3 samt på mastern. Inget meck med att ansöka hos skolledningen hit och dit, vill man ta det lungt i en termin skiter man helt sonika i att anmäla sig till kurserna den terminen.

Jo kursboken är det sämsta jag sett och visst är läraren duktig på det han gör men inte på att lära ut. Han gör ju lätta saker svåra och prioriterar olika delar på ett konstigt sätt.
Jag har ingen aning om vad ni hade för sorts mattegrejer förra året, men jag kände att många gick runt och uttryckte vad lätt allt är och sen kom första tentan och då kuggade många inte pga av att de är dåliga på matte utan för att de inte tog kursen på allvar, och det är ju ganska ondödigt.
Citera
2008-07-20, 09:36
Medlem
Citat:
Men jag håller fast vid att det är jävligt tufft första tiden tills första tentan pga att schemat med grupparbeten läggs i tiden där man vill tentaplugga och man har massa uppgifter hela tiden varje vecka i båda de första kurserna.

Jag antar att du syftar på grupparbeten i 210 marketing och seminarieuppgifter till mikro och stat. De två senare är inte obligatoriska... speciellt inte mikrons dito då man kan svara på extrafråga på tentan och ändå ha chans på 100%. Såvida de inte ändrat upplägget, dvs. Men visst, jag kan tänka mig att det är en chock för många. Speciellt om man är en produkt av det svenska skolsystemet, där man antingen har lärt sig för lite/långsamt, eller vant sig vid att inte behöva anstränga sig för att uppnå målen.

Citat:
Jag har ingen aning om vad ni hade för sorts mattegrejer förra året, men jag kände att många gick runt och uttryckte vad lätt allt är och sen kom första tentan och då kuggade många inte pga av att de är dåliga på matte utan för att de inte tog kursen på allvar, och det är ju ganska ondödigt.

För oss var matten en enskild kurs på 2 poäng, så det kändes nog också "viktigare" på något sätt. Men nu är ju matematiken fördelad så att den blir integrerade delar i 404 mikro och 601 statistik, med 2 separata tentor. Då blir det nog lätt så att man försummar den till förmån för kurser som faktiskt "räknas". Fast då ska man tänka på att vi var tvugna att genomlida en 2 poängs kurs i etik också. värre slöseri med tid har sällan skådats.

Alla som ska till HHS hösten 2008 ska ha ett stort grattis. Ni kommer inte att ångra ert val.
Citera
2008-07-20, 16:36
Medlem
Sarys avatar
Såg att det fanns lite info om utbytesstudierna här, men undrar ändå lite mer.
Som jag fattat det så är det en termin under det tredje läsåret som kan bli aktuellt för ca 30 st.
Vilka kriterier är det som gäller, vilka skolor/länder kan man välja mellan och kan det bli knas med att tillgodoräkna poängen?

Varför är det bara hälfen som kommer iväg under mastern?
Eget val eller begränsade platser där med?

Många frågor, någon som vet?
Vill gärna lämna Sverige så ofta som möjligt...
Citera
2008-07-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sary
Vilka kriterier är det som gäller

Man måste ha tagit alla poäng på utsatt tid kunna ett ytterligare europeiskt språk utöver svenska och engelska, sen rangordnas man enl önskemål och betyg.

Citat:
, vilka skolor/länder kan man välja mellan

En massa. Borde stå på hemsidan?

Citat:
och kan det bli knas med att tillgodoräkna poängen?

ja. Räkna med att vara student i en extra termin om du åker på en termins utbyte.

Citat:
Varför är det bara hälfen som kommer iväg under mastern?

Har aldrig hört detta. Med tanke på att masterprogrammet inte börjar ges förräns 2009 vore det intressant att få veta vart du fått den informationen ifrån.
Citera
2008-07-20, 18:54
Medlem
Citat:
Man måste ha tagit alla poäng på utsatt tid kunna ett ytterligare europeiskt språk utöver svenska och engelska, sen rangordnas man enl önskemål och betyg.

Jag vet att detta gäller strikt för CEMS utbytet, har du hört om det även gäller för andra utbyten t.ex. genom ERASMUS?

Citat:
ja. Räkna med att vara student i en extra termin om du åker på en termins utbyte.

Detta gäller ialla fall inte för det nya programmet. Jag har pratat lite med lärare som försäkrar att du inte förlorar någon termin genom att ta ett utbyte utan du ersätter den terminen med den terminen på ett utländskt universitet.

"Möjligheten att studera utomlands är en viktig del av den akademiska utbildningen och ett led i HHS internationella arbete. HHS har ett omfattande studentutbytesprogram med ett 60-tal framstående universitet världen över. Huvuddelen av detta utbyte sker inom masterprogrammets andra år, men även kandidatprogrammets studenter kan åka på utbyte under år 3, termin 5. Studenter antagna till studentutbytesprogrammet byter ut en termin vid Handelshögskolan mot en termin vid något av partneruniversiteten och får tillgodoräkna sig utlandsterminen i sin kandidat- och/eller masterexamen".
Senast redigerad av souli 2008-07-20 kl. 18:59.
Citera
2008-07-20, 19:23
Bannlyst
Hur ska ni bo? Jag kommer inte från Stockholm och har ingen aning om var det är bra/mindre bra att bo. Vilka av SSSB:s bostadsområden är bäst/bör undvikas? Övriga tips kring att skaffa en bra bostad? Övriga kanaler att söka i?
Citera
2008-07-20, 19:31
Medlem
norrlands_jontes avatar
Vad är det som gör HHS så speciellt egentligen. Till skillnad från andra utbildningar inom ekonomi. Jag har inte riktigt fattat det.
Citera
2008-07-20, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av norrlands_jonte
Vad är det som gör HHS så speciellt egentligen. Till skillnad från andra utbildningar inom ekonomi. Jag har inte riktigt fattat det.

Vad skiljer en Porsche från en rostig 740? Bägge går ju att köra?

Seriously, anor, tradition och kontaktnät mannen.
Citera
2008-07-20, 22:40
Medlem
norrlands_jontes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THUG2
Vad skiljer en Porsche från en rostig 740? Bägge går ju att köra?

Seriously, anor, tradition och kontaktnät mannen.

Ja, förstod nästan det. Speciellt kontaktnät är ju viktigt.
Citera
2008-07-21, 00:07
Medlem
Sarys avatar
Citat:
Vad räknas som att kunna ett språk? Tidigare stuider eller görs det ett prov?
Nu kanske jag bara räknar med att alla ska ha samma önskemål som jag, men är det inte väldig konkurrens om dessa platser?
Såpass att man måste få till jäkligt bra betyg för att kunna få åka?

Citat:
En massa. Borde stå på hemsidan?

Har bara sett info angående de skolor som finns under det senare utbytet, men det kanske är samma som gäller under kandidatprogrammet?

Citat:
Har aldrig hört detta. Med tanke på att masterprogrammet inte börjar ges förräns 2009 vore det intressant att få veta vart du fått den informationen ifrån.

Well, står bland annat på hemsidan samt i broshyren man fick hemskickad, så källan är nog ganska säker.

Tack btw för att du hjälper till och ger info!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in