Citat:
Ursprungligen postat av souli
Ett tips för alla "nybörjare" på Handels. Handelshögksolan är känt för att vilja köra ut folk som inte är motiverade att plugga.
Alltså de kommer köra ganska hårt med er i början typ köra onödiga grupparbeten när du vill tentaplugga och bara jävlas för att du ska få mycket att göra.
Så kämpa bara på för det lättar efter första tentaperioden men fram tills dess är det tufft och det är här som flest brukar hoppa av utbildningen vilket är hela anledningen till att de kör hårt med er.
Ta den här introkursen(som körs parallellt och i ett led med er första kurs mikroekonomi) seriöst. Folk har lallat genom matten o kuggat den genom att gå runt o säga att den här kursen är ett skämt för mig som är så duktig i matte.
Har för mig att förra hösten kuggade nån eller nåra som läste matte på KTH dubbelt.
Äsch. Skräm inte de små liven nu. (ej bokstavligen. Många av småttingarna HT2008 kommer nog att vara äldre än mina nyss fyllda 20)
Faktum är att man tagit lärdom av scenariot med Studieordning 2000 (efter vilken jag läser, då jag skrevs in 2006), där många inte pallade av trycket första terminen (förmodligen pga för mycket skolrelaterade men ej studierelaterade aktiviteter vid sidan av), och därigenom tappade momentum.
I den nya studieordning 2007 har man försökt lätta på studiebördan första året. Istället för att läsa båda statistikkurserna samma termin samt internationell ekonomi-kursen första terminen har man flyttat statistik I till termin 1 och intek till termin 3. Kombinerat med krav på Matte D (vilket stänger ute efterblivna samhällare och annat löst pack) borde nya småttingar få det mycket bekvämare.
Angående grupparbeten har även det luckrats upp, eftersom man nu bara läser halva marknadsföringskursen första terminen, gentemot mastodontkursen i SO2000 där folk förlorade livsviljan av att läsa Kotlers ordbajseri.
Citat:
Ursprungligen postat av souli
Annat tips är att inte underskatta matten i början av kursen där ni kommer ha en introkurs i matte om iförsig fjantgrejer som derivata, integraler o sånt men det kan göras svårt om läraren är en virrpanna som ni kommer att märka att han är.
Håkan Lyckeborg är bra på det han gör. problemet är snarare att hans pipiga röst gör det svårt att ta in allt han säger under föreläsningarna, plus att kursboken som översatts från norska är ett skämt.
I övrigt är Handels riktigt generösa när det gäller flexibilitet i studierna. Det finns inga vidare bestämmelser runt studiefart och studieuppehåll än att man ska klara av hela utbildningen under utsatt tid (5 år för 3-årig kandidat, och 3 år för 2-årig master), samt att man måste ha godkänt i vissa kurser för att kunna läsa viss inriktning år 3 samt på mastern. Inget meck med att ansöka hos skolledningen hit och dit, vill man ta det lungt i en termin skiter man helt sonika i att anmäla sig till kurserna den terminen.