2008-08-11, 19:54
Medlem
Blondes avatar
Om du känner dig obekväm nu är det dags att du lär dig sluta vara det. Det tredje året och mastern är på engelska hela vägen igenom.

Och Engelska C hade knappast förberett dig bättre för det här. Läs lite engelska tidningar och böcker i stället.
Citera
2008-08-11, 21:52
Medlem
-Zeke-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superjens
Är det någon som vet vad man kan vänta sig för kostnader för kurslitteraturen? Ska man köpa alla böcker eller bara några? När ska man köpa? Ska man beställa redan nu eller vänta tills kurserna börjat?

vänta tills kurserna har börjat.. har köpt oändligt många böcker som jag inte ens öppnat, kanske bläddrat lite i.. finns alltid bra sammanfattningar på hhss + att du kan använda dina föreläsningsanteckningar och kopiera viktiga grejer ur dina polares böcker

framförallt... köp inte matteboken!!!
Citera
2008-08-11, 21:59
Medlem
Blondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zeke-
framförallt... köp inte matteboken!!!

Menar du Matematisk analys för ekonomer? Vissa av mina vänner som är färdiga eknomer blir helt lyriska när man tar upp den boken. Varför anser du att man inte ska köpa den?
Citera
2008-08-11, 22:21
Medlem
Kapar tråden helt och frågar om det är någon av er, eller någon som läst/läser till civilekonom eller liknande som kan rekommendera någon bok i makroekonomi/internationell ekonomi/"nationalekonomi i stort"?
Är 100% novis på området, tänkte testa och se om det verkar intressant. Gärna en relativt rolig och intressant bok, kanske med uppgifter i(?).

Tack på förhand!
Citera
2008-08-11, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blonde
Menar du Matematisk analys för ekonomer? Vissa av mina vänner som är färdiga eknomer blir helt lyriska när man tar upp den boken. Varför anser du att man inte ska köpa den?

Kan tänka mig att det är ganska enkelt? Derivata och matriser mest? Sånt har man väl avhandlat på gymnasiet...
Citera
2008-08-12, 00:08
Medlem
wises avatar
Ang. matteboken på HHS, är det "Grundläggande matematik för samhällsvetare och ekonomer" av Jonas Månsson ISBN: 9144003277?
Citera
2008-08-12, 00:18
Medlem
Blondes avatar
Vilken litteraturlista hittade du den i?

Jag menar denna: http://folk.uio.no/knutsy/matansvensk.jpg
Citera
2008-08-12, 01:14
Medlem
-Zeke-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blonde
Vilken litteraturlista hittade du den i?

Jag menar denna: http://folk.uio.no/knutsy/matansvensk.jpg

ja precis den.. är tung, dyr, tråkig och har fan knappt öppnat den en enda gg.. kan iof vara för att ja e ganska mkt mot försäljningsgrejen--->

brukar ofta vara läraren i kursen som skrivit en bok i ämnet för typ längesen. sedan gör de små ändringar varje år i boken och trycker en ny upplaga och säger "ni MÅSTE köpa den pga de nya SUPERVIKTIGA ändringarna blabla". så i början går man väl typ på det och köper en massa splitterny cp-dyr literatur fastän begagnat eller sammanfattningar på äldre upplagor finns GRATIS på nätet osv.
lite så var det med just den boken.. han hade väl typ ändrat färgen på framsidan men sa att den nya upplagan var oumbärlig

Edit: kan ju inte klandra hhs-lärarna för att de försöker sälja dock.. är ju delvis det de blivit drillade i att göra
Citera
2008-08-12, 07:39
Medlem
Blondes avatar
Just Sydsæter kan väl knappast anklagas för att pusha nya upplagor. Det står i litteraturlistan att vi måste ha en upplaga från 1991 senare.
Citera
2008-08-14, 13:45
Medlem
Vad är det för dresscode som gäller på sittningarna? Kostym eller jeans och kavaj?
Citera
2008-08-14, 13:54
Medlem
-Zeke-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av American_Psycho
Vad är det för dresscode som gäller på sittningarna? Kostym eller jeans och kavaj?

kostym eller smoking...
Citera
2008-08-14, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zeke-
kostym eller smoking...

Tror ni att man tidigt behöver kostym? Har lyckats få tag på en smoking men kostymutbudet i min stad är så dålig så att jag har tänkt att vänta tills jag flyttat upp och stadgat mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in