Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-24, 12:35
  #3697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nidex
Det har blivit dags för mig att uppgradera tanken till min MVP v2! Just nu har jag en iclear 16 som använts väldigt sparsamt då jag tycker smaken är riktigt svag och tråkig. Köpte några juicer från liquid voyage och har hittills hunnit testa oh my lemon pie vilket knappt smakade någonting alls i min tank, allt jag känner av är throat-hitten från nikotinet med en svag nyans av smak.

Har kollat på nautilus som många verkar tycka om men har hört att andra tankat kan leverera ännu mer smak, typ kayfun tankarna och RDAs.

Min MVP klarar bara upp till 5v/11w, vad skulle ni vapeproffs rekommendera? Vet inte riktigt vad rebuildables innebär, är det svårt att bygga ihop?

Skulle helst inte vilja överstiga 500 riksdaler för tanken.

Har mängder utav clearomizers liggandes hemma och den som levererar både bäst mängd ånga och bäst smak, givetvis beroende på vad man häller i den, är nautilus. Så om RBA eller RDA inte är aktuellt rekommenderar även jag nautilus.
Citera
2015-01-24, 19:21
  #3698
Medlem
Nidexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phobic03
Rebuilables är när du bygger coilen själv, alltså snurrar runt kanthal tråden och sätter den i basen och stoppar i bomull. Eftersom du kör med en MVP så skulle jag inte rekommendera en RDA. Du kommer behöva köpa en Ohm mätare + alla tillbehör. Det skulle nog gå att köra en RTA ( rebuildable tank atomizer ) på MVPn så som Lemo, Kayfun osv. Dock så är nog en Nautilus eller liknande det bästa för ditt batteri tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av DomViktigaSkorna
Har mängder utav clearomizers liggandes hemma och den som levererar både bäst mängd ånga och bäst smak, givetvis beroende på vad man häller i den, är nautilus. Så om RBA eller RDA inte är aktuellt rekommenderar även jag nautilus.

Tack för hjälpen och förklaringen av RBA/RDA, beställde just en nautilus!
Citera
2015-01-25, 10:53
  #3699
Medlem
Huh, fick tag i DN i fredags och ser en liten notis om min e-cigg som jag röker sen två år tillbaka. E-cigg farligare en man trodde först innehåller Formaldehyd. Ja, väldigt farligt ämne denna Formaldehyd men inte stod det i artikeln hur man kommit fram till detta....är det röken eller innehållet i oljor man använder, bildas den vid förbränningen? ingenting. Så vad gör man, vågar man fortsätta eller inte. Gjorde BP för 20 månader sedan och vågar inte gå tillbaka till riktiga cigg. Så frågan är skall man fortsätta eller sluta även med e-ciggen (inte för att jag tror att jag klara att sluta). Är det någon som vet någonting om detta?
Citera
2015-01-25, 11:04
  #3700
Medlem
santamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _kaz_
Huh, fick tag i DN i fredags och ser en liten notis om min e-cigg som jag röker sen två år tillbaka. E-cigg farligare en man trodde först innehåller Formaldehyd. Ja, väldigt farligt ämne denna Formaldehyd men inte stod det i artikeln hur man kommit fram till detta....är det röken eller innehållet i oljor man använder, bildas den vid förbränningen? ingenting. Så vad gör man, vågar man fortsätta eller inte. Gjorde BP för 20 månader sedan och vågar inte gå tillbaka till riktiga cigg. Så frågan är skall man fortsätta eller sluta även med e-ciggen (inte för att jag tror att jag klara att sluta). Är det någon som vet någonting om detta?
Vet inte om DN upplyste om att Formaldehyd kunde uppstå, dock bara över 5v, ganska högt i mitt tycke då jag själv ligger mellan 3,5-4v
Citera
2015-01-25, 11:07
  #3701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santaman
Vet inte om DN upplyste om att Formaldehyd kunde uppstå, dock bara över 5v, ganska högt i mitt tycke då jag själv ligger mellan 3,5-4v

Snälla jag hänger inte med, vad menar du med 5 v och att du själv ligger på 3,5-4v? Tacksam för svar
Citera
2015-01-25, 11:16
  #3702
Medlem
santamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _kaz_
Snälla jag hänger inte med, vad menar du med 5 v och att du själv ligger på 3,5-4v? Tacksam för svar

Volt, styrkan man ställer in på olika mods som kan variera från 3-7 volt beroende på modell. Har du ingen ecigg där du kan ställa in styrkan själv puffar du antagligen ganska låg styrka, googla ditt märke och kolla volt.

Volten styr smaken, tycker själv hög volt ger bränd kemisk smak oftast, skiljer dock mellan olika oljor.
Citera
2015-01-25, 12:24
  #3703
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _kaz_
Huh, fick tag i DN i fredags och ser en liten notis om min e-cigg som jag röker sen två år tillbaka. E-cigg farligare en man trodde först innehåller Formaldehyd. Ja, väldigt farligt ämne denna Formaldehyd men inte stod det i artikeln hur man kommit fram till detta....är det röken eller innehållet i oljor man använder, bildas den vid förbränningen? ingenting. Så vad gör man, vågar man fortsätta eller inte. Gjorde BP för 20 månader sedan och vågar inte gå tillbaka till riktiga cigg. Så frågan är skall man fortsätta eller sluta även med e-ciggen (inte för att jag tror att jag klara att sluta). Är det någon som vet någonting om detta?

Dr Anders Kjellberg skriver här ett svar till pressen:


New England Journal of Medicine publicerade den 21 Jan ett brev från
Jensen et al ”Hidden Formaldehyde in E-cigarette Aerosols”(1).
Forskare har i ett experiment funnit mycket höga halter
formaldehyd-frisläppande ämnen sk Hemiacetal. Experimentet i sig är
baserat på onaturliga förhållanden och slutsatserna man dragit är helt
felaktiga och oansvariga ur folkhälsosynpunkt. Man översätter data
från ett dåligt experiment som inte alls motsvarar naturliga
förhållanden och extrapolerar denna data till cancerrisk för vanliga
e-cigarettanvändare. Om man förvränger data på detta sätt kan man visa
nästan vad som helst. Denna studie är dåligt designad, man drar helt
felaktiga slutsatser och bör därför ignoreras.

Däremot är det viktigt med fortsatt objektiv forskning på området som
kan ligga till grund för reglering och rekommendationer för
tillverkare av e-cigaretter och e-juicer. E-cigaretter är inte 100%
ofarliga men rökare har rätt att få riktig information om riskerna med
e-cigaretter och det vore katastrof om media hjälper till att
framställa e-cigaretter som farligare än vanliga cigaretter vilket
ingenting till dags dato tyder på.

Några fakta:

1. Man har använt sig av en 2,1 Ohms atomizer(clearomizer) och
12W effekt vilket motsvarar 5V batterispänning, detta är en mycket hög
spänning för ett lågt motstånd i clearomizern som leder till
överhettning. Vid överhettning eller sk ”dry-puff” fenomen vilket
beskrevs av Farsalinos et al redan 2013(2)

2. Vid en sådan överhettning kan formaldehyd bildas men i
motsats till vad forskarna kallar ”hidden formaldehyde” blir detta
helt uppenbart för den som vaporiserar. Formaldehyd har en mycket
oangenäm smak och lukt; det smakar helt enkelt bränt redan vid mycket
låga koncentrationer och de höga halter som framställts i laboratoriet
tolereras inte av någon människa. När man i ovanstående försök använde
5,5 W effekt (3.3V )vilket motsvarar en ”normal” batteristyrka fick
man ingen som helst utveckling av Formaldehyd!

Några konkreta råd:

1. Det bästa är att helt sluta röka. I första hand rekommenderas
rökstopp med vetenskapligt beprövade metoder. SLUTA-RÖKA-LINJEN
020-840000

2. För den som inte vill eller trots upprepade försök inte kan
sluta röka är e-cigaretter ett mindre farligt alternativ.

3. Välj ett seriöst företag så att du kan få stöd och råd när du
köper e-cigaretter.

4. Använd sunt förnuft, lukt och smak! Smakar e-cigaretten bränt
innebär det ”förbränning” och är det som händer i vanliga cigaretter.
Byt veke, clearomizer eller dra ner batteristyrkan om du har ett
reglerbart batteri.

5. Förvara e-cigaretten liggande eller se till att skaka om
clearomizern innan användning så att du inte får en ”dry puff” första
blosset.
Citera
2015-01-25, 17:08
  #3704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santaman
Volt, styrkan man ställer in på olika mods som kan variera från 3-7 volt beroende på modell. Har du ingen ecigg där du kan ställa in styrkan själv puffar du antagligen ganska låg styrka, googla ditt märke och kolla volt.

Volten styr smaken, tycker själv hög volt ger bränd kemisk smak oftast, skiljer dock mellan olika oljor.
Tack för svaret, nu fattar jag och nej, jag kan inte ställa någonting så jag puffar nog ganska lågt
Citera
2015-01-26, 13:40
  #3705
Medlem
Hej,

Helt ny i e-cigg branschen. Men har köpt en ego-ce4 + e-juice med nikotin från http://vapestore.se/ iaf. Har någon annan erfarenhet av att köpa därifrån?
__________________
Senast redigerad av kaptenfruktis 2015-01-26 kl. 13:42.
Citera
2015-01-26, 15:51
  #3706
Medlem
Jag har köpt från lite billigare ställen
http://swecig.se/e-juice-e-vatska/e-...-e-liquid-usa/
Citera
2015-01-28, 12:58
  #3707
Medlem
Ni som bytt från vanliga cigg till e-cigaretter och kört ett tag, hur funkar det för er. Mår ni bättre, sämre eller samma. bättre andning, kondition etc ? Någon annan skillnad?

Priset blir ju en jäkla skillnad. 29kr för en 10ml flaska som ska motsvara en limpa.

Fick min e-cigg igår och har bara kört ett dygn. Inga vanliga cigaretter på 24h.
Köpte två stycken e-juice, en på 24mg/ml och en på 18mg/ml. Den på 18mg känns lite för svag så jag kör med 24mg/ml. Lite oroande då det är den högsta styrkan men jag hoppas framöver jag kan minska ner lite.
Citera
2015-01-28, 13:31
  #3708
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Ni som bytt från vanliga cigg till e-cigaretter och kört ett tag, hur funkar det för er. Mår ni bättre, sämre eller samma. bättre andning, kondition etc ? Någon annan skillnad?

Priset blir ju en jäkla skillnad. 29kr för en 10ml flaska som ska motsvara en limpa.

Fick min e-cigg igår och har bara kört ett dygn. Inga vanliga cigaretter på 24h.
Köpte två stycken e-juice, en på 24mg/ml och en på 18mg/ml. Den på 18mg känns lite för svag så jag kör med 24mg/ml. Lite oroande då det är den högsta styrkan men jag hoppas framöver jag kan minska ner lite.

29/1 blir exakt 6 månad sedan som jag slutade med cigg och gick över till e-cigg. Det funkar hur bra som helst bättre andning och bättre kondition som det gäller för min del.

När det gäller priset. Jag vejpar 2 mil om dagen och det går på 6 kr om dagen

När det gäller styrkan. Tänk på att kroppen tar upp ca 10-15% av det nikotinet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback