Citat:
Ursprungligen postat av
Uzor
Som all form av rk och nga s sliter det p flimmerhren som sitter p epitelcellerna i luftrren.
Detta frsmrar immunfrsvarets repsons i luftrren och detta kan leda till Kronisk obstruktiv lungsjukdom. KOL drabbar ven "passiva rkare", drmed kan jag hlla med att E-ciggen r mycket mer hlsosammare, kolar ju inte ner lungorna direkt men det slitet p flimmerhren.
Ngon seris klla har jag tyvrr inte men det r ju intuitivt korrekt att gra det antagandet p.g.a den forskning om all form av rks pverkan p luftrren.
Nja dr har du nog fel. Det var det frsta jag mrkte nr jag gick ver till e-cigg, att flimmerhren i luftvgarna brjade terhmta sig. Kndes som en liten irritation ungefr som ett sr som hller p att lka och man vill klia p det. Och mnga andra har vittnat om liknande upplevelser, ven dom som anvnt nikotinplster fr att sluta med rkningen vittnar om liknande upplevelser. Det gr normalt ver efter ngra dagar.
De studier och underskningar som gjorts visar att e-cigg r mycket mycket bttre n att bruka rkcigaretter. I alla fall alla serisa underskningar. Det finns p ntet att lsa.
Med det sagt s finns det nnu ingen forskning gjord ver lng sikt. Man vet nnu inte hur vejpning pverkar under en lngre tid. Anvndning under 30-40 rs tid kanske visar helt andra resultat n vad som hittills framkommit.