2015-07-22, 17:39
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Halledudane då. Känner du dig sparkad i ansiktet av vetenskapliga förklaringar? Om du vill kan vi säga att det är Tor som skapar åskan, om det får dig att må bättre. Elaka vetenskapsmän som försöker hitta logiska förklaringar på allt bara för att sätta dit troende. Eller? Är du så jävla insnöad så du tror att drivkraften bakom vetenskapliga undersökningar är att sätta dit patetiska bakåtsträvare som dig?
Det är väl förbannat bra att färre och färre vill ta till sig de bibliska förklaringsmodellerna, adam & eva och universums tillblivelse på sex dagar etc etc är ju rena idiotierna.

Vetenskapen kan förklara mycket. Men inte allt. Man kan navelskåda hur mycket som helst om livets byggstenar, men man måste ändå förstå att allt det vi kallar liv inte kan vara skapat enbart av slump och evolution. Det är naivt att tro det. En bil som är tillverkad har en skapare, varför skulle inte samma sak gälla för livet? Bakåtsträvare är de som inte tror på någonting mer än de rent vetenskapliga förklaringarna. För det innebär ju att man avsagt sig tron på något högre, och utan tro på andlighet kan man inte utvecklas på riktigt..
Citera
2015-07-22, 17:39
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Big Bang teorin säger inte att allt kom ifrån ingenting, den säger att det kom från en väldigt liten och tät punkt. Vad som fanns innan punkten eller var punkten kom ifrån omfattas inte av teorin.

Skillnaden på BB och en religiös förklaring är att man kan vetenskapligt bevisa åtminstone delar av BB emedan gudsteorin bara är fria fantasier.
Ja det vet jag men delar är ändå inte sanningen och bidrar till spekulationer. Jag har absolut inget emot den förklaringen heller.
Men kan tycka båda dessa förklaringar verkar orimliga båda två.
Jag förnekar ingen av dem och idiotförklarar aldrig något/någon.
Nej innan var det Plank-tiden så att säga sägs det. Vad det nu då är för konstigheter. Och innan det då osv.
Vad tror du denna täta punkt kan tänkas vara?
Citera
2015-07-22, 18:06
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Nej, antikrists ankomst bekräftas inte i bibeln. Bibeln kan ju naturligtvis inte bekräfta sig själv, det blir ett cirkelargument.
Och som säkert nämnts tidigare; detta har kristna trott i tvåtusen år. Lustigt hur alla tror att antikrist kommer att komma under just deras egen livstid. Sällan nån som säger att han kommer om hundra år.
Som det har visat sig har alla haft FEL hittills och möjligheten till att även du har det antar bysantinska proportioner.

Hmm , du är ju ateist.. Vad gäller Bibeln vill jag inte ens diskutera med dig om. Inte heller Guds existens vill jag diskutera med dig då din hjärna har tagits över något annat som hindrar dig från att tro på en allmäktig Gud.
Citera
2015-07-22, 18:11
Medlem
Citat:
Big Bang teorin säger inte att allt kom ifrån ingenting, den säger att det kom från en väldigt liten och tät punkt. Vad som fanns innan punkten eller var punkten kom ifrån omfattas inte av teorin.

Det finns väl bara två möjligheter, antingen har det kommit från ingenting, eller så har detta någonting alltid funnits.

Båda är lika oförklarliga som att Gud alltid har funnits.

Ni som inte tror på Gud måste ändå i slutändan tro på något lika oförklarligt, om ni ska vara trovärdiga.

Hur kan något alltid ha funnits i all oändlighet, tar det aldrig slut? Och hur kan något komma från ingenting?
Citera
2015-07-22, 18:11
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Vetenskapen kan förklara mycket. Men inte allt. Man kan navelskåda hur mycket som helst om livets byggstenar, men man måste ändå förstå att allt det vi kallar liv inte kan vara skapat enbart av slump och evolution. Det är naivt att tro det. En bil som är tillverkad har en skapare, varför skulle inte samma sak gälla för livet? Bakåtsträvare är de som inte tror på någonting mer än de rent vetenskapliga förklaringarna. För det innebär ju att man avsagt sig tron på något högre, och utan tro på andlighet kan man inte utvecklas på riktigt..

Det är lättare att tro på lögner då lögn är mer komfortabelt än sanning.
Citera
2015-07-22, 18:16
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln så hur tolkar ni bibeln? Snälla, vill ha en seriös diskussion här med bibelkunniga troende o inte antaganden från ateister. Vill inte heller ha inlägg om muslimernas tolkning eftersom det är en annan religion.

Det finns mycket som talar för att vi är den sista generationen. Bla ser vi vad som händer i Damaskus och vi ser Ryssland-Iran-Kina koalitionen precis som bibeln förutsett, global ekonomi, monster tsunamis o katastrofer, kärnvapen som kan utrota världen, Israels bildande på en dag, jobbandet på ett fredsavtal mellan Israel o Palestina, EU, arab våren, Homosexualitet, olika smittor, apostasia o nedgång för kyrkorna, falska jesus som New Age m.m., själviskhet o festande, falska doktriner som evolutionen, media kommunikation som tv, radio m.m., droger, accepterat med occultism o Wicca, gospeln sprids till alla länder, terrorism, Islams rop att utrota Israel m.m.

Kom igen, låt höra vad ni har att säga?

"..o inte antaganden från ateister.."

Så detta är inte ett antagande från din sida då eller?.. Eller är detta något "du vet" då det står i bibeln?

Som någon annan sa. Kristna har trott att vi befinner oss i "den sista tiden" i ca 2000 år. Och i lika lång tid har de haft fel.
Citera
2015-07-22, 18:21
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns väl bara två möjligheter, antingen har det kommit från ingenting, eller så har detta någonting alltid funnits.

Båda är lika oförklarliga som att Gud alltid har funnits.

Ni som inte tror på Gud måste ändå i slutändan tro på något lika oförklarligt, om ni ska vara trovärdiga.

Hur kan något alltid ha funnits i all oändlighet, tar det aldrig slut? Och hur kan något komma från ingenting?
Ja så kan jag också tänka och anser att även om båda teorierna verkar orimliga i sig så kan jag tycka att den ena är mer rimligare än den andre och det mest rimliga för mig blir då Skapelsen och Gud.
Jag kan tycka Big bang med detta så att säga tidsstart/rum och liten kärna kan låta vansinnigt i sig men även mycket möjligt.
Ja och något har alltid funnits. För mig är detta alltid Gud.
Jag ser inte vetenskap som det mest ultimata man ej får ifrågasätta men kan även se att det är enormt bra för människan. Eller inte bra i vissa lägen.
Citera
2015-07-22, 18:36
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
"..o inte antaganden från ateister.."

Så detta är inte ett antagande från din sida då eller?.. Eller är detta något "du vet" då det står i bibeln?

Som någon annan sa. Kristna har trott att vi befinner oss i "den sista tiden" i ca 2000 år. Och i lika lång tid har de haft fel.

Därför kommer kyrkan att somna (andligt) under den sista tiden och det är vad som händer just nu med församlingen: "dem sover ".
" Då skall himmelriket liknas vid tio jungfrur som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen. 2 Fem av dem var oförståndiga och fem var förståndiga. 3 De oförståndiga tog sina lampor men tog ingen olja med sig. 4 De förståndiga tog olja i kärlen tillsammans med sina lampor. 5 nu brudgummen dröjde, blev de alla sömniga och somnade. 6 Vid midnatt hördes ett rop: Se, brudgummen kommer! Gå ut och möt honom. 7 Då vaknade alla jungfrurna och gjorde i ordning sina lampor. 8 De oförståndiga sade till de förståndiga: Ge oss av er olja! Våra lampor slocknar. 9 De förståndiga svarade: Den räcker kanske inte både för oss och för er. Gå i stället till dem som säljer och köp. 10 Men när de hade gått för att köpa kom brudgummen. Och de som stod färdiga gick med honom in till bröllopsfesten, och dörren stängdes. 11 Sedan kom de andra jungfrurna tillbaka och sade: Herre, Herre, öppna för oss! 12 Men han svarade: Amen säger jag er: Jag känner er inte. 13 Vaka därför, ty ni vet inte vilken dag eller timme Han kommer."
Citera
2015-07-22, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja det vet jag men delar är ändå inte sanningen och bidrar till spekulationer. Jag har absolut inget emot den förklaringen heller.
Men kan tycka båda dessa förklaringar verkar orimliga båda två.
Jag förnekar ingen av dem och idiotförklarar aldrig något/någon.
Nej innan var det Plank-tiden så att säga sägs det. Vad det nu då är för konstigheter. Och innan det då osv.
Vad tror du denna täta punkt kan tänkas vara?
Vilka teorier och förklaringar du är emot spelar ingen roll för vetenskapen. Den fungerar inte så. Hur kan en teori (med bevis) vara lika orimlig som en gissning (valfri skapelsemyt) ? Resonerar du lika om alla dina beslut och åsikter? Att en gissning är lika trovärdig som en bevisad teori?
Citera
2015-07-22, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja så kan jag också tänka och anser att även om båda teorierna verkar orimliga i sig så kan jag tycka att den ena är mer rimligare än den andre och det mest rimliga för mig blir då Skapelsen och Gud.
Jag kan tycka Big bang med detta så att säga tidsstart/rum och liten kärna kan låta vansinnigt i sig men även mycket möjligt.
Ja och något har alltid funnits. För mig är detta alltid Gud.
Jag ser inte vetenskap som det mest ultimata man ej får ifrågasätta men kan även se att det är enormt bra för människan. Eller inte bra i vissa lägen.
När är vetenskap inte bra?
Citera
2015-07-22, 18:50
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilka teorier och förklaringar du är emot spelar ingen roll för vetenskapen. Den fungerar inte så. Hur kan en teori (med bevis) vara lika orimlig som en gissning (valfri skapelsemyt) ? Resonerar du lika om alla dina beslut och åsikter? Att en gissning är lika trovärdig som en bevisad teori?
Det vet jag Kiss men vetenskapen är INTE skapelsen så att säga utan något människan skapat för att förstå skapelsen något så när.
Man "tror" att Big Bang funnits, man tror att tiden kastades ur rummet. Ingen var där, ingen vet med 100% säkerhet.
Sedan att vetenskapen blivit den metod människan anser vara den bästa metoden att förstå saker och ting behöver ej vara den bästa metoden.
Den är bra ja men tydligen inte tillräckligt bra.
Om du tror att jag vaknar på morgonen blundar och håller för öronen sätter på mig en klänning och går ut för att jag gissar att det är dag, gissar att det är varmt, och gissar att jag går på gatan.
Då får du tro det.
Citera
2015-07-22, 18:51
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
För mig är skapelse teorin mer rimlig än den stora och perfekta smällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in