Citat:
Ursprungligen postat av
HasseBanan
Vetenskapen kan förklara mycket. Men inte allt. Man kan navelskåda hur mycket som helst om livets byggstenar, men man måste ändå förstå att allt det vi kallar liv inte kan vara skapat enbart av slump och evolution.
Evolutionsteorin har inget med livets uppkomst att göra.
Abiogenesis är det du försökte misrepresentera.
Ingen av dessa vetenskapliga teorier har sin bas i "slumpen".
Dock har du en poäng, vetenskapen kan inte förklara "allt"
ännu.
När så är fallet kan man säga att man inte vet svaret.
Eller så kan man säga att svaret är magi.
Ett av dessa svar ter sig något mer logisk samt ärlig än den andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
HasseBanan
Det är naivt att tro det. En bil som är tillverkad har en skapare, varför skulle inte samma sak gälla för livet?
Jag kan visa dig fabriken där bilarna tillverkas, och du kan få träffa personerna som monterar dem.
Kan du visa mig fabriken där liv skapas?
Inte, säger du? Vad kan det bero på?
David Hume hade på 1700 talet inga problem med att påvisa ett stort antal felaktigheter och brister i klockmakarargumentet.
Detta var INNAN Darwin och evolutionsteorin kom och verkligen blottlade den som ett löjeväckande argument.
Om du var det minsta intresserad av argumentet så skulle jag rekommendera The Blind Watchmaker, av Richard Dawkins. Dock vet vi bägge att så icke är fallet.
Av ren nyfikenhet, är det från en gammal Hovind video som "dina" argument är kopierade?
Citat:
Ursprungligen postat av
HasseBanan
Bakåtsträvare är de som inte tror på någonting mer än de rent vetenskapliga förklaringarna. För det innebär ju att man avsagt sig tron på något högre, och utan tro på andlighet kan man inte utvecklas på riktigt..
Din definition av ordet bakåtsträvare är inkorrekt, men det är inte därför vi är här.
Kan du på något sätt underbygga samt ge bevis för dina påståenden i detta sista stycke?
Eller är även detta du "hört" någon annan säga och här kopierat mindre välformulerat?
Generellt om vetenskap kontra magi:
När din blindtarm spricker, kommer du att förlita dig på en läkare att operera dig, eller kommer du att förlita dig på bönens styrka?
När du svarar på detta inlägg, kommer du att använda din dator/smartphone eller kommer du att be att jag får svaret?
I verkligheten, utanför magivärlden som vissa önskar var sann och ovan bron där misslyckade troll bor, fungerar den vetenskapliga metoden.
Du skulle bli förvånad av hur få blindtarmsoperationer som utförts av G-dar varje år och hur många som utförs av kirurger...