Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-22, 18:59
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
När är vetenskap inte bra?
Ja när man tillverkar atombomber och vätebomber med mera och vapen som kan röra sig mot ett bestämt mål. Enbart för att förinta den så att säga fienden=människan
Senapsgas med mera. Ja du vet nog själv vad som inte är bra i livet och i människornas vetskap om saker och ting, eller hur?
Citera
2015-07-22, 19:02
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Vilka teorier och förklaringar du är emot spelar ingen roll för vetenskapen. Den fungerar inte så. Hur kan en teori (med bevis) vara lika orimlig som en gissning (valfri skapelsemyt) ? Resonerar du lika om alla dina beslut och åsikter? Att en gissning är lika trovärdig som en bevisad teori?
Ser du verkligen inga som helst fel i vetenskapen? eller blundar du och plockar de bästa bitarna ur godispåsen. Exakt som du påstår att en troende gör. Blundar för skiten så att säga.
Citera
2015-07-22, 19:03
Medlem
cold17s avatar
Citat:
När är vetenskap inte bra?

Jag själv har inget emot vetenskapen tvärtom finner jag den som intressant. "När är vetenskap inte bra? " När den förnekar Gud, strider mot Guds lagar och liknande. Då är den inte bra (om vi ska tala enkelt språk och om du nu ställer den frågan till en som tror på Gud).
Citera
2015-07-22, 19:06
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Jag själv har inget emot vetenskapen tvärtom finner jag den som intressant. "När är vetenskap inte bra? " När den förnekar Gud, strider mot Guds lagar och liknande. Då är den inte bra (om vi ska tala enkelt språk och om du nu ställer den frågan till en som tror på Gud).
Ja och det kan den göra och i fel händer är vetenskapen katastrofal. Jag har heller inget emot vetenskap. Intressant och viktigt för människan.
Citera
2015-07-22, 19:07
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Vetenskapen kan förklara mycket. Men inte allt. Man kan navelskåda hur mycket som helst om livets byggstenar, men man måste ändå förstå att allt det vi kallar liv inte kan vara skapat enbart av slump och evolution.

Evolutionsteorin har inget med livets uppkomst att göra.
Abiogenesis är det du försökte misrepresentera.
Ingen av dessa vetenskapliga teorier har sin bas i "slumpen".

Dock har du en poäng, vetenskapen kan inte förklara "allt" ännu.
När så är fallet kan man säga att man inte vet svaret.
Eller så kan man säga att svaret är magi.

Ett av dessa svar ter sig något mer logisk samt ärlig än den andra.

Citat:
Det är naivt att tro det. En bil som är tillverkad har en skapare, varför skulle inte samma sak gälla för livet?

Jag kan visa dig fabriken där bilarna tillverkas, och du kan få träffa personerna som monterar dem.
Kan du visa mig fabriken där liv skapas?
Inte, säger du? Vad kan det bero på?

David Hume hade på 1700 talet inga problem med att påvisa ett stort antal felaktigheter och brister i klockmakarargumentet.
Detta var INNAN Darwin och evolutionsteorin kom och verkligen blottlade den som ett löjeväckande argument.
Om du var det minsta intresserad av argumentet så skulle jag rekommendera The Blind Watchmaker, av Richard Dawkins. Dock vet vi bägge att så icke är fallet.
Av ren nyfikenhet, är det från en gammal Hovind video som "dina" argument är kopierade?

Citat:
Bakåtsträvare är de som inte tror på någonting mer än de rent vetenskapliga förklaringarna. För det innebär ju att man avsagt sig tron på något högre, och utan tro på andlighet kan man inte utvecklas på riktigt..

Din definition av ordet bakåtsträvare är inkorrekt, men det är inte därför vi är här.
Kan du på något sätt underbygga samt ge bevis för dina påståenden i detta sista stycke?
Eller är även detta du "hört" någon annan säga och här kopierat mindre välformulerat?

Generellt om vetenskap kontra magi:
När din blindtarm spricker, kommer du att förlita dig på en läkare att operera dig, eller kommer du att förlita dig på bönens styrka?
När du svarar på detta inlägg, kommer du att använda din dator/smartphone eller kommer du att be att jag får svaret?

I verkligheten, utanför magivärlden som vissa önskar var sann och ovan bron där misslyckade troll bor, fungerar den vetenskapliga metoden.
Du skulle bli förvånad av hur få blindtarmsoperationer som utförts av G-dar varje år och hur många som utförs av kirurger...
Citera
2015-07-22, 19:08
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Vetenskapen kan förklara mycket. Men inte allt. Man kan navelskåda hur mycket som helst om livets byggstenar, men man måste ändå förstå att allt det vi kallar liv inte kan vara skapat enbart av slump och evolution. Det är naivt att tro det. En bil som är tillverkad har en skapare, varför skulle inte samma sak gälla för livet? Bakåtsträvare är de som inte tror på någonting mer än de rent vetenskapliga förklaringarna. För det innebär ju att man avsagt sig tron på något högre, och utan tro på andlighet kan man inte utvecklas på riktigt..

Jag håller med om vissa delar här. Andlighet tex är jag öppen för eftersom det finns människor runt mig som är mediala. Men. Av alla dessa meddelanden från "andra sidan" är det aldrig nån som pratar om en gud.
Vad är liv? Vad är det för skillnad på en död och en levande kropp? Eller växt? Vad är det som fattas växten när den är död? I vilket ögonblick död den?
Livet/medvetandet är oförklarat hittills. Jag föredrar att säga att jag inte vet hellre än att infoga en förklaring som innefattar en gud, särskilt någon så orimlig och otrevlig som den abrahamitiska.
Citera
2015-07-22, 19:12
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja det vet jag men delar är ändå inte sanningen och bidrar till spekulationer. Jag har absolut inget emot den förklaringen heller.
Men kan tycka båda dessa förklaringar verkar orimliga båda två.
Jag förnekar ingen av dem och idiotförklarar aldrig något/någon.
Nej innan var det Plank-tiden så att säga sägs det. Vad det nu då är för konstigheter. Och innan det då osv.
Vad tror du denna täta punkt kan tänkas vara?

Jag tror att punkten är ett sammanpressat före detta universum. Jag lutar år big bounce teorin som säger att universa kommer och går. Ett universum uppstår ur det förra, lever en tid och faller ihop igen. Det som i hinduismen kallas ett brahmadygn.
Citera
2015-07-22, 19:15
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Hmm , du är ju ateist.. Vad gäller Bibeln vill jag inte ens diskutera med dig om. Inte heller Guds existens vill jag diskutera med dig då din hjärna har tagits över något annat som hindrar dig från att tro på en allmäktig Gud.
Du behöver inte diskutera med mig, jag har inte bett dig. Det som har tagit över min hjärna kallas för sunt förnuft, något som du antagligen inte känner till.
Citera
2015-07-22, 19:16
Medlem
Citat:
Det är lättare att tro på lögner då lögn är mer komfortabelt än sanning.
Jag antar att vi har olika åsikter om vad som är lögn och vad som är sanning.
Citera
2015-07-22, 19:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag tror att punkten är ett sammanpressat före detta universum. Jag lutar år big bounce teorin som säger att universa kommer och går. Ett universum uppstår ur det förra, lever en tid och faller ihop igen. Det som i hinduismen kallas ett brahmadygn.
Ja tack för att du kunde svara utan att tappa förståndet. Ja det är mycket möjligt.
Citera
2015-07-22, 19:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns väl bara två möjligheter, antingen har det kommit från ingenting, eller så har detta någonting alltid funnits.

Båda är lika oförklarliga som att Gud alltid har funnits.

Ni som inte tror på Gud måste ändå i slutändan tro på något lika oförklarligt, om ni ska vara trovärdiga.

Hur kan något alltid ha funnits i all oändlighet, tar det aldrig slut? Och hur kan något komma från ingenting?

Sant. Men tanken på att universum alltid har funnits är mycket mer tilltalande för mig. Tanken på en evig skapargud ökar komplexiteten oerhört, dessutom har jag väldigt svårt att föreställa mig att ett väsen av den magnituden verkligen skulle bli på dåligt humör om någon människa blev avundsjuk på sin grannes åsna. Att skapa detta ofattbart stora universum och samtidigt ha en tonårings känslomässiga mognad går inte ihop för mig.
Citera
2015-07-22, 19:23
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

När den kommer på att universum inte skapades på sex dagar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in