2011-04-21, 00:09
Medlem
Etanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiberiusGracchus
Men det finns andra argument mot kärnkraften. För det första är den svindyr, man får betydligt mer el per krona genom att satsa på vindkraft. Solkraft är i dagsläget ungefär lika kostnadseffektivt som kärnkraft, men när syntetiskt silikon börjar massproduceras så kommer priser på solkraftsceller att falla rejält. Allra mest effektivt är dock att satsa på energieffektiviseringar.

Silikon!? Kan kanske användas till att fästa solcellerna. Men materialutveckling kommer lösa massor av problem i framtiden.

Citat:
För det andra så innebär uranbrytningen ett hot mot såväl människorna som arbetar i gruvorna som för miljön då denna gruvdrift innebär enorma koldioxidutsläpp.

Uranbrytning skiljer sig inte mycket från annan gruvdrift. Radon finns alltid i närheten av uran, vilket är helt ofarligt utanför kroppen. I lungorna blir det värre. Sannolikt finns skydd för detta. I värsta fall får man väl använda annan luft (tänk dykartub).
Citera
2011-04-21, 10:09
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etanol
Silikon!? Kan kanske användas till att fästa solcellerna. Men materialutveckling kommer lösa massor av problem i framtiden.

TiberiusGracchus är inte så bra på engelska. Silicon heter kisel på svenska.

Citat:
Uranbrytning skiljer sig inte mycket från annan gruvdrift. Radon finns alltid i närheten av uran, vilket är helt ofarligt utanför kroppen. I lungorna blir det värre. Sannolikt finns skydd för detta. I värsta fall får man väl använda annan luft (tänk dykartub).
Det skiljer nog en del men man får inge glömma att många grundämnen bryts ur radioaktiv malm, exempelvis vissa REEs för elbilar, solceller och vindkraft.
Citera
2011-04-21, 14:57
Medlem
Etanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
TiberiusGracchus är inte så bra på engelska. Silicon heter kisel på svenska.

Jo tack, det är jag fullt medveten om efter ett att ha läst några amerikanska böcker i materiallära från pärm till pärm. Sinnessjukt tråkigt. Jag tycker snarare det tyder på att TiberiusGracchus är oinsatt i solceller.

Citat:
Det skiljer nog en del men man får inge glömma att många grundämnen bryts ur radioaktiv malm, exempelvis vissa REEs för elbilar, solceller och vindkraft.

Mitt budskap är helt enkelt att kärnkraftmotståndarnas påståenden om att uranbrytning är så fruktansvärt är överdrivna och inte sätts i relation till annan gruvdrift. En poäng har de dock i att koncentrationen i malmen oftast är låg, men det bryts typ 0,05 miljoner ton uran årligen. Kol? Typ 7000 miljoner ton. Jag drar inga slutsatser, utan låter siffrorna tala för sig själv.
Citera
2011-04-21, 17:32
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Mitt budskap är helt enkelt att kärnkraftmotståndarnas påståenden om att uranbrytning är så fruktansvärt är överdrivna och inte sätts i relation till annan gruvdrift. En poäng har de dock i att koncentrationen i malmen oftast är låg, men det bryts typ 0,05 miljoner ton uran årligen. Kol? Typ 7000 miljoner ton. Jag drar inga slutsatser, utan låter siffrorna tala för sig själv.
Man behöver inte vara kärnkraftsmotståndare för att vara mot uranbaserad kärnkraft. Jag orkar inte gå in på alla nackdelar men här har du de flesta av dem:

http://imm.io/4MPQ
http://imm.io/4MPL

EROEI för dagens kärnkraft är kanske 5:1 eller tom lägre, för toriumbaserad kärnkraft är den minst 200-300:1, kanske ända uppåt 1000:1.
Citera
2011-04-21, 23:15
Medlem
Etanols avatar
Citat:
Man behöver inte vara kärnkraftsmotståndare för att vara mot uranbaserad kärnkraft. Jag orkar inte gå in på alla nackdelar men här har du de flesta av dem:

http://imm.io/4MPQ
http://imm.io/4MPL

EROEI för dagens kärnkraft är kanske 5:1 eller tom lägre, för toriumbaserad kärnkraft är den minst 200-300:1, kanske ända uppåt 1000:1.

Jag är för LFTR utan att vara emot kärnkraften som den är idag. Mig veterligen ligger ligger (tyvärr) LFTR några år fram i tiden. En tanke är att Indiens energibehov kommer att åka något fruktansvärt, samtidigt som tillgången av torium är god, varför vi kanske får se flera indiska reaktorer inom en överskådlig framtid.

Ser även mer än gärna satsningar på bridreaktorer. Den sistnämnda typen körs redan kommersiellt i Ryssland (Google BN-600 för mer info).

Citera
2011-05-23, 13:28
Medlem
Jag har 3 frågor angående kärnkraftverk.

Hur bedömer du kärnkraftverkens säkerhet?

Sker avfallshanteringen på ett betryggande sätt?

Har kärnkraft en framtid som energikälla?

tacksam för svar!

Edit: skicka som pm.
Citera
2011-05-23, 14:43
Medlem
Frågan är väl vilka faror som svenska verken kan utsättas för och förväntas klara.

Det som hände borta i japan som orsaka olyckan lär ju knappast hända i vårta land.
Citera
2011-05-23, 15:41
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redfoxezz54

tacksam för svar!

1. Väldigt varierande beroende på kärnkraftverkens ålder.
2. Nej.
3. Inte den uranbaserade, däremot den toriumbaserade.
Citera
2011-05-23, 15:56
Medlem
Citat:

tacksam för svar!

1. Säkraste energikällan idag:

http://nextbigfuture.com/2008/03/deaths-per-twh-for-all-energy-sources.html

2. Avfallshanteringen är finansierad, det som spelar roll.

3. Ja, i några hundra år även med enormt ökad efterfrågan på Uran och gammal teknik.
Citera
2011-05-23, 16:38
Medlem
Citat:
1. Väldigt varierande beroende på kärnkraftverkens ålder.
2. Nej.
3. Inte den uranbaserade, däremot den toriumbaserade.

2. varför inte? kan du möjligtvis utveckla dig?
Citera
2011-05-23, 17:46
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
2. varför inte? kan du möjligtvis utveckla dig?
Därför det är naivt att tro att vi vet vad som kommer att utspela sig under de många tiotusentals år som slutförvarningen kräver. Det bästa vi kan göra är att bygga LCTR-reaktorer (Liquid cloride thorium reactor) och transmutera ned slutförvaringen till 500 år, det perspektivet är lite enklare att planera inför.

Tyvärr sätter både politiker och kärnkraftsmotståndarna käpparna i hjulet för en smart avfallshantering.
Senast redigerad av JackBlack 2011-05-23 kl. 17:50.
Citera
2011-05-23, 17:49
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
1. Säkraste energikällan idag:

http://nextbigfuture.com/2008/03/deaths-per-twh-for-all-energy-sources.html

2. Avfallshanteringen är finansierad, det som spelar roll.

3. Ja, i några hundra år även med enormt ökad efterfrågan på Uran och gammal teknik.
1. Möjligt, dock inte alls lika säker som modernare reaktorer.
2. Det är mycket mer än det som spelar roll, det är omöjligt att föreställa sig vad som kan hända under den framtid som vi måste förvara detta avfall. Hur kan man säga att avfallshanteringen är finansierad när det är mycket sannolikt att det finansiella systemet inte överlever ens de närmsta hundra åren?
3. Fast det är idiotiskt att köra vidare på uran och gammal teknik då den är så mycket sämre än modernare reaktorer.
Senast redigerad av JackBlack 2011-05-23 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in