Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Om det funnits kärnkraft innan andra världskriget hade ingen av oss suttit här nu.
Vid det första terroristattentatet mot en reaktor varsomhelt i världen så blir kärnkraften en politisk omöjlighet globalt. Vi måste därför satsa på alternativa lösningar till kärnkraften. Mer utbyggnad av tex vattenkraft, jordvärme, vind osv. Se över de höga skatterna osv. Dessutom så skapar de sk "alternativa" energiformerna enorma mängder jobb. Vestas i Danmark har tex fler anställda än SAAB automobil. Vestas ekonomi går bra. SAAB går på knäna.
Redan på 50-talet krävde den svenska militären att reaktorer endast skulle placeras i bergrum i Lappland.
Någon däremot?
Fissionsenergi kommer hur som helst att vara ett dåtidens fossil inom ett par decennier när man lyckas utveckla fusionsenergi vilket man redan är på god väg med. Bränslet är då tungt väte som det för detta ändamål finns så gott som oändligt mycket av och som inte ger upphov till något avfall förutom själva reaktormaterialet som blir radioaktivt. Nutidens kärnkraftverk kommer att försvinna av sig själva i framtiden så varför bry sig? Det är inte som att vi kommer ha dessa reaktorer år 2100.
Tänk f.ö. på vilken åverkan det kommer att göra på naturen att byta ut varje kärnkraftverk mot de ca. 8000 vindkraftverk du behöver för att ersätta ett enda kärnkraftverk (jag har för mig att 8000 var antalet vindsnurror som genererar samma mängd ström som Barsebäck men rätta mig om jag minns fel). Men visst, politiker gillar att snacka om förnybar energi och återvinning hit och dit för att man ska kunna slösa med skattebetalarnas pengar på onödigt skit samt skrämma upp folk med vad som helst som man kan hitta på - i det här fallet djävulens verktyg kärnkraften.
Angående politisk omöjlighet: det blev ingen politisk omöjlighet efter Tjernobyl eller Three Mile Island, varför skulle det bli det på grund av ytterligare en olycka? De verkar dessutom inte vara särskilt attraktiva mål av någon anledning (kanske för att till och med rashandikappade sandloppor inser att det är en dålig idé att sprida ut radioaktivt avfall som en politisk protest) - kan du hänvisa till ett enda terroristattentat, lyckat eller ej, mot ett kärnkraftverk?