Citat:
Ursprungligen postat av Socialgreen
Jadå, och jag hoppas du vet att då även rymdfärjorna slungas ut med raketer. Vart vill du komma med det? Raketerna har inte bättre trackrecord, faktiskt var det just en av raketerna som orsakade hela katastrfofen med challenger.
Igen är det så jävla löjlig invändning. So fucking what.
Citat:
Inte ens 10% säger du? Då kan jag berätta för dig att så sent som 2008 stod förnyelsebara energikällor för nästan 52% av Sveriges totala elproduktion. Vill du läsa mer om detta kan du göra det här:
http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/518334vxrxv/518814vxrxe/521634produ/index.jsp
Ha ha ha "
Ens 10% är ambitiöst..." Nä vi kan fan inte ett skit.
Jag räkna ju inte med vattenkraft då, för vi snackade om alternativ till kärnkraften. Eller menar du att vi har kapacitet för fler dammar? Finns kapacitet för en i Dalälven, men jag tycker storforsen och piteälv ska lämnas ifred för fiske och miljösynpunkt. Du kanske inte håller med där.
Citat:
Du har rätt, jag stavade fel. Dock tycker jag inte att du riktigt är i position att märka andras språkliga och grammatiska fel då du inte själv precis är begåvad i meningsbyggnationens ädla konst. Exempelvis skrev du "Det jag hatar med ni miljömänniskor.. " så sent som i ditt senaste inlägg. Det är dessutom citerat ovan. Själv har jag för vana att inte märka ord. Hade jag haft det hade du märkt det för längesen, jag lovar.
Min poäng var väl snarare att du ska stava fusion rätt om du ska vara någon form av orakel.
Jag är inte felfri, jag påstår snarare att jag är en idiot, problemet är att alla andra är ännu större idioter.
Citat:
"
Det skulle lika gärna kunna vara det som diskuteras i artikeln som inlägget ovan detta hänvisar till, teknik som jag tycker kan låta lovande beroende på hur det utvecklar sig." Skrev jag i inlägg #796, och i inlägget som jag syftade på länkades det till
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ft_4654911.svd som alltså behandlar den teknik som jag bedömde som spännande.
Jo, det där har jag självt pratat om att det är intressant. Det är dock inte nära klart. Vi
kanske vet om det
fungerar innan Bill Gates dör.
Med tanke på att jag gav dig länken till då Bill Gates pratar om detta på TEDDirector i PM borde jag ha koll på vad du hänvisar till
Citat:
Ok, då kan du ju upplysa dem om det. Själv tror jag de redan är medvetna om att vi importerar detta för att använda som drivmedel till fordon eller uppvärmning av fastigheter med oljepanna etc.. Jag tolkar det ju snarare som att de inte vill behöva importera/framställa el med hjälp av fossila bränslen för att kunna fasa ut kärnkraften.
Nej vi importerar kolelkraft ifrån Tyskland och Danmark eftersom vi ibland, exempelvis nu i vintras, har bristande kapacitet.
Jag tolkar det som att de inte vet vad de snackar om. För vad fan är reella skillnaden av vad de säger? Det vore som att hävda att det är okej för svenskar att döda folk i Danmark, men inte i Sverige. De reella konsekvenserna är de samma.
Här kommer för övrigt ett till problem in med att utöka grön energi. Den går inte att exportera. För det är så prisineffektiv.
Citat:
Att kalla förnyelsebar energi för dödsdömt är dock ännu mer retarderat. Även sett ur ekonomisk synvinkel är det ganska dumt att säga så, och eftersom du ändå är inne på den ekonomiska biten här ovan så kan du ju själv göra ett litet tankeexperiment;
En av följande fem beståndsdelar för framställning av energi är enormt mycket dyrare och mer problematiskt än de övriga fyra. Är det
A: Solljuset,
B: Vinden,
C: Kärnbränsle,
D: Tidvattenströmmar och andra vattendrag, eller är det
E: Geotermiska energikällor? Vi kan slänga in biobränslen också för att trixa till det lite
Du kan ju inte ta en komponent ur hela produktionskedjan och stirra dig blind på den. Då skulle vi väl kunna ta hela produktionsindustrin, där på något vis "luft" används, kanske enbart som ventilation för att arbetare i fabriken ska kunna andas, kanske vid ståltillverkningen, kanske vid gruvdriften. Luft är gratis, så se vad billigt allting i hela världen är!
Det förstår du väl för i helvete att det inte fungerar så? Fungerar inte så heller i energiindustrin, det är enorma kostnader i produktion och för den delen miljökostnader i anläggningen av energinät och uppförande, sen tänker man även på forskningskostnaderna går det inte bra för vind och solkraft någonstans, en industri som slukar så j-vla mycket forskningbidrag men gör så små skillnader i priseffektivitet. Vi skulle kunna eliminerat Aids eller något istället.
Vi borde prata om enerigintensitet, det är det viktigaste för billig el. Det är egentligen den enda vettiga enskilda komponenten att se på. Då kommer vi överge naturkrafter, (vattenkraft är egentligen inte så priseffektivt, eftersom det dödar fiske och blötlägger land, detta tas aldrig med i ekvationen) sedan kommer vi gå över till mer energiintensiva energikällor allteftersom, först var det kol, sen nu olja, sen kärnkraft... sen i framtiden kommer det vara någonting ännu mer energiitensivt.
Detta är vad jag förutspår om jag ska leka orakel.
Citat:
Spelar ingen roll, fanns fortfarande inte några solceller eller vindkraftverk av dagens modeller att diskutera då, så vart du fått att de lades ner redan då ifrån vet jag inte. Du har väl antagligen själv hittat på det. De har nämligen inte lagts ner idag heller, utan elproduktionen från vindkraft har sen exempelvis 2005 mångdubblats. Vill du läsa mer om detta kan du göra det på
http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/518334vxrxv/518814vxrxe/521634produ/index.jsp
Men klart som fan det inte gjorde. Saken är att man övergav det då för att det är en primitiv energikälla. Miljöpartiet är primitivister.
Men klart produktionen går upp, frågan är om det ens är vettigt. För det är så dyrt. Subventionerar du någonting enormt är det klart du får mer av det. Om vi subventionerar att bränna spädbarn på bål, då kanske den produktionen går upp också, gör det att detta är en bra energikälla? Jag känner inte som att du förstår vad det är du kollar på.
Vind och solkraft borde läggas ned helt förutom på de få platser där det är ett vettigare alternativ att bygga vind och solkraft än att bygga ut elnätet. Och det är det, utöver det är det bara korkat för jag säger dig att priset kommer aldrig gå under varken kol eller kärnkraft, det jag vill slå vad om.
Citat:
Nej, vindkraft och energi framställd genom solceller kommer inte om 20 år att stå för lika stor del av energimarknaden som kärnkraften gör idag. Men det har jag aldrig sagt heller.
Det var inte vadet! Det är PRISEFFEKTIVITETEN som är vadet. Hur mycket energi vi får ut för varje dollar som går in i ett komplett vindkraft/solkrafts-projekt (vi kan ta bort elnätbyggnad även, vilket hjälper dig).
Priseffektiviteten är det enda av vikt. Gör det billigaste, har du problem med miljöputsläpp, kolla skadan, inkorporera det med priset. Kolla vad som är billigast. Detta är vad vi gjort, vi har t.om inkorporerat i priset mångfaldiga belopp utöver den skada som görs - ändå är det inte effektivt att använda 1800-taletsenergikällor. Vilket inte är så jävla konstigt. Det blir dock desto värre av att centralplanerade idioter vill bygga ut grön energi ändå. De fattar inte vad de sysslar med. Sparka dem allihopa.
För övrigt, vet du när vattenfall började hålla på med sådant? Så fort subventionerna startade ifrån staterna - annars är det inte värt mödan. Korporativt välstånd, helt underbart vad vänstern har bekommit, precis allting de sätter sig ut att kämpa emot.
Jag tycker dock synd om alla som tror på någon form av skogsmumrikersrevolution. Det har blivit som en religion för människor som bara orkar engagera sig i en fråga för mänskligheten. De hundratals frågor som dödar fler och kostar mindre att fixa, de skiter miljömuppar i, de ska leka hermitorakel. Jävla psykopater är de, i all rätt, gäller bara att se vad de gjorde med hjälp av DDT för att förstå att dessa personer är farligare än kommunister.
Citat:
Är det då samma genomdumma puckon som inte hade koll på energisektorn?
Japp.