Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Det går turistresor till döda zonen i Tjernobyl från Kiev om man vill se hur det kan gå och sedan kan man resa till Tyskland där kärnkraftbolaget olagligt dumpade radioaktivt avfall i gruvor och där kan man prata med lokalbefolkningen vad dom tycker.
Sedan kan man se på internet vilka skador människor och framför allt naturen tagit för skador där uranbrytning pågår och pågått.
Sedan kan man ju läsa om den nya forskningen om hur tunnorna som dom svenska kärnkraftbolagen ska stoppa sitt radioaktiva avfall i och dumpa í gruvor kommer att rosta sönder.
Men skiter man i framtiden för våra barn och bara tänker på sig själv så blundar man och stoppa fingrarna i öronen och säger att inget av detta kommer att hända i Sverige så bygg nya kärnkraftverk.
Fan Nyman, jag förväntade mig bättre från dig.
1. Zonen kring Tjernobyl är inte död. Den är en nationalpark med större biologisk mångfald än någon annan plats i Ukraina. Vildhästar, vargar och så vidare.
2. Strålningen i den absoluta majoriteten av zonen understiger den naturliga bakgrundsstrålningen på flera platser i världen, inklusive Ramsar i Iran och en sandstrand i en kurort i Kerala.
3. En explosiv olycka av det slag som inträffade i Tjernobyl kan rent fysikaliskt inte hända i en västreaktor. Det som kan hända är att härden smälter, som i TMI.
4. Även om så händer skadas inte kringboende eller miljö, då reaktorn är lokaliserad innanför en metertjock väg av armerad betong förstärkt med gastät stålplåt.
5. Uranbrytning är inte värre än annan gruvbrytning. Lik all annan grubvrytning kan den förstås misskötas. Minns Bolidens spanska gruvolycka. Men argumenterar man mot det måste man logiskt sett argumentera mot
alla gruvor. Jag argumenterar bara mot dåligt skötta gruvor, oavsett om det är uran eller koppar som bryts.
6. Vad gäller det använda bränslet kan du gärna läsa det jag skrev tidigare i tråden.
Släpp sargen och kom in i matchen.