Citat:
Ursprungligen postat av
EpicAt
Dessa problem har vi inte med MSR (vi har dock andra mer kemiska problem). Det som händer vid nödstopp är att härden i sin helhet rinner ner i dräneringstankarna på direkten och stannar där. Inget tryck, inga vätgasbildningar, inga reaktorinneslutningar som spricker eller som korroderar sönder.
Precis. Kemiska problem som tyvärr i dagsläget innebär att storskalig energiproduktion inte är aktuellt. Kanske var det därför som den enda delen av mitt förra inlägg du inte citerade var den där jag efterfrågade en länk till någonstans där man kan läsa om befintliga reaktorer av t.ex. MSR-typ som ger den energiproduktion vi behöver.
Citat:
Ursprungligen postat av
EpicAt
En härdsmälta i en svensk LWR skulle få samma resultat som en härdsmälta i Fukushima då de är byggda på nästan samma konstruktion. Däremot kan ju ingenting återskapa händelsen i Fukushima då det var ett spel av Domino, där allt som kunde gå fel gjorde det samtidigt.
Nej. En härdsmälta är alltid en härdsmälta, så avseende konsekvenserna för själva reaktorn kan man nog anse dessa i princip samma (dvs att reaktorn är förbrukad). Avseende utsläpp skulle dock skillnaden vara enorm jämfört med Fukushima. Vill du läsa mer om haverifilter kan jag rekommendera
Analysgruppens faktablad om stresstester och konsekvenslindrande system. Kan vara värt att tillägga att det som står under avsnittet "nya frågeställningar" är det man nyligen beslutat om att införa - med undantag för ett antal av där nämnda (och även andra relaterade) åtgärder som redan är införda.
Fukushima var dock i mina ögon inte särskilt mycket av ett dominospel med många felhändelser. Man hade inte räknat med så stora vågor, och man borde ha kunnat hantera en ventilmanöver annorlunda. Hade varit mycket intressant att se hur man klarat sig med ett haverifilter och möjlighet till inpumpning av vatten till inneslutningen dock.
Citat:
Ursprungligen postat av
EpicAt
Vad är hönan och vad är ägget?
Du förnekar inte kärnvapenprogrammen, men samtidigt förnekar du att Sverige skulle ha något i det att göra.
Givetvis har Sverige med kärnvapenprogrammen att göra då de beställde teknologin från USA. Läser du rapporten jag länkade ser du också att Sverige var tvungna att acceptera att USA skulle övervaka våra reaktorer. Sedan fannst det ingen annan teknologi! Kennedy och CO såg ju till att stoppa alla projekt som inte handlade om att stötta kärnvapenprogrammet.
Sverige hade planer på kärnvapen, men min uppfattning är att de lades ner.
Jag har naturligtvis inga belägg för detta påstående (gissningsvis bör sådan information vara hemligstämplad?), men OM det varit så att USA aktivt försökt driva igenom ett svenskt kärnvapenprogram som du säger så borde de väl ha lurat på Sverige att bygga reaktortyper som faktiskt på ett effektivt sätt kunnat producera material till kärnvapen? Det känns ologiskt att man driver ett kärnvapenprogram genom att bygga reaktorer som inte används för framtagning av kärnvapen.
Citat:
Ursprungligen postat av
EpicAt
Om du nu är så påläst som du tror att du är så behöver jag inte nämnda vilka ventiler som skapar oreda vid nödstopp. Dessa ventiler ska du har rutinmässig träning på om du opererar runt en BWR.
En operatör har rutinmässig träning på precis alla komponenter som han/hon ansvarar för. Om man "opererar runt en BWR" har man inte det. Ditt påstående är som att säga att en person i incheckningsdisken, en flygledare, en pilot eller en flygvärdinna ska kunna meka med en jetmotor. Det är mekanikernas uppgift. Var skulle du dra gränsen för vilka som behöver träning på en viss ventil? Eller pump? Eller hur man varskor myndigheten?
Det finns inga ventiler som "skapar oreda vid nödstopp". Dock är jag väl insatt i hur säkerhetsanalyser utförs. Jag är också medveten om i vilken omfattning operatörernas ingrepp är (eller inte är) medräknad i dessa. Apropå detta - de svenska reaktorerna, med undantag för O1, har ingen hjälpkondensor. Var det hjälpkondensorn du syftade på, den som man i Fukushima inte insåg var bortkopplad förrän det var för sent?