Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Här kommer 3 skäl; (Folkomröstningen menar jag är helt irrelevant sedan mycket har ändrat sig)
Ja dessa 2 var ju tämligen unika och säregna. Då ska vi se.
Citat:
1. Dagens teknik. Vindkraft svarar idag för 3% av sveriges produktion. Folk undrar vad som händer när det inte blåser, ja ungefär samma som när de flesta svenska kärnkraftverk står still för underhåll = ingen el. Sol kommer starkt. Besparing och integrering av processer kommer starkt.
Det här skälet diskvalifiseras då det inte ens går att utröna vad du vill. Du ska ge mig 3 skäl till avveckling, inte 1 skäl till att behålla.
Citat:
2. Besparing/mindre elförbruk. Tvärtom mot vad folk tror så minskar den svenska elförbrukningen de kommande åren. Tunga industrier blir effektivare, elvärme till bostäder försvinner mer och mer osv osv.
Och då vill du avveckla kärnenergin istället för att avveckla övrig reglerkraft och reglera reaktorerna när de inte behövs i perioder?
Bättre att då satsa på stabilare kärnenergi.
Citat:
3. Arbetstillfällen. Många snackar om hur många miljarder det skulle kosta att avveckla men det är ju bara snickesnack. Det skulle skapas enormt många arbeten, och genom en sån här omställning skulle Sverige få en ny exportbransch. Dessutom betalas det idag ut enormt med bidrag till svenska ungdomar som bara går hemma och kastar bort sin tid. Jag såg ett bra inslag på tv med somaliska invandrare som hade sänts ut i skogen för att röja sly.
Det skpas nog fler arbetstillfällen i ett kärnkraftverk än utanför. Framför allt när det krävs mer kompetens att riva en reaktor än vad det gör att underhålla ett.
Citat:
Jag tänker mig som en del av framgången att man skapar arbeten inom kraftvärmeproduktion, med svenska invandrare och ungdomar som samlar ihop skogsavfall. Det finns en enorm potential i detta.
Och det finns fler argument förstås,
Och det finns fler argument förstås,
Är du ens seriös med detta argument?
Kom igen, bättre kan du!