Citat:
Ursprungligen postat av BrB_DnD
Är det verkligen så? Har själv inte sett några undersökningar på saken men självklart är folk mer positiva idag än vid folkomröstningen.
Undersökning:
http://www.analys.se/opinionSenastemat.htm
Citat:
Men om folk är positiva nu så kan du snabbt förändras för "alla" vet att det finns stora nackdelar. Att mp försöker spela på dessa är en självklarhet.
Opinionsförändringen har skett långsamt och stadigt, över en period på över 20 år. Förändringen är ingen dagslända, och påverkas heller inte av småincidenter som media gör allt för att blåsa upp, som den i Forsmark.
Citat:
Sedan tycker jag nog att min analys håller ändå när det gäller M.
De vinner inte röster på kärnkraft (alla räknar med att de i princip är för)
De förlorar röster då kärnkraftsskeptiker från vänsterblocket inte väljer M p.ga av att frågan för vissa är av stor vikt.
Kort sagt. M har mer att förlora än att vinna.
Jag håller inte med. De som är emot kärnkraft röstar i stor utsträckning redan på V och Mp, medan fullt med sossar är för kärnkraft. Detta är ofta just de sossar (män i LO-kollektivet och burgna villasossar i storstäderna) som har störst chans att gå till Alliansen (eller till Sd).
Så gör kärnkraften till en valfråga, skräm marginalväljarna med att Mp kommer göra så att elen kostar 10 kr per kWh om Mp hamnar i regeringsställning. Vilket inte är helt omöjligt.