Citat:
Ursprungligen postat av
Feadog
Jag skulle då inte förvara något vin i 6 veckor, för att inte tala om 6 månader exponerat i exv. ett kök med de temperaturväxlingar som råder där. Lägg på direkt solljus så räcker 6 timmar för att vinet förmodligen ska ta rejäl skada. Jag är medveten om det destruktiva i SB:s butiksinredning, men butikerna är luftkonditionerade och håller en hyfsat jämn och sval temperatur (åtminstone alla jag varit inne i). Även om vinerna står ljust så är de nog sällan utsatta för den mest skadliga strålningen. Dessutom har en normal SB-butik en mycket hög omsättning på samtliga viner som står på hylla, eftersom de som inte säljer tillräckligt snabbt förpassas till beställningssortimentet. En normal butik hinner nog rotera allt som står i butikens hyllor på ett par-tre veckor. Men visst, du får förvara dina viner hur du vill. Jag skulle dock aldrig ha dem exponerade förutom om de avses drickas samma dag. Även det minsta studentrum rymmer bättre alternativ än ett exponerat vinställ, längst bak i garderoben t.ex.
Jag ifrågasätter ej din kompetens. Men din beskrivning av förvaring gäller knappast de viner som inhandlas mest just nu. Italienska sockerstinna viner torde lätt klara av månader av sol, temperatur, vibrationer, mm.
Kunder som inhandlar Pingus a 5000 kr pavan, känner nog till hur viner bör lagras.
Tyvärr så finns det gott om defekta viner på Systembolagets hyllor. Ta bara förra årets roséviner som har ofördelaktigt fått stå och åldrats. Mig veterligen så kasseras ej dessa "färskvaror".