2017-04-03, 12:00
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Jo, förvisso stämmer detta OM du skall lagra ett vin flertalet år. Men de allra flesta viner tar ingen som helst skada av att förvaras ca 6 månader.
Vårt kära Systembolag tar ej hänsyn till faktorer för lagring. Systembolaget är nästan destruktiva i avseende på optimala lagringsfaktorer. Ändock så reklameras väldigt lite viner i förhållande till sannolika defekter. Kan vara att gemene man/kvinna ej är lärda i viner, eller?

Det är kanske är ogörligt att reklamera ett boxvin som per definition är defekt redan från början och nej, gemene man/kvinna som föredrar boxviner framför riktiga viner har troligen ingen uppfattning. Hur många har sett en box med rött vin i kylskåpet "hemma hos"?
Citera
2017-04-03, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Jo, de kan göra förstklassig Riesling i Franken också.
Men när jag var i Wurzburg senast, blev jag nästan uppläxad på en restaurang för att jag inte valde deras stolthet Silvaner istället!

Jo jag var i Wurzburg för ett par år sedan innan mitt vinintresse "tog fart". Då gällde det mest att hitta billigaste flaskan på snabbköpet så det blev nån lokal sur Silvaner för 1.99E.
Var iaf full rush vid vinförsäljarna på gamla bron i centrum vill jag minnas. Har i efterhand beställt hem Juliusspital Silvaner vilken även den var bra.
Citera
2017-04-03, 22:30
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Jo, förvisso stämmer detta OM du skall lagra ett vin flertalet år. Men de allra flesta viner tar ingen som helst skada av att förvaras ca 6 månader.
Vårt kära Systembolag tar ej hänsyn till faktorer för lagring. Systembolaget är nästan destruktiva i avseende på optimala lagringsfaktorer. Ändock så reklameras väldigt lite viner i förhållande till sannolika defekter. Kan vara att gemene man/kvinna ej är lärda i viner, eller?

Jag skulle då inte förvara något vin i 6 veckor, för att inte tala om 6 månader exponerat i exv. ett kök med de temperaturväxlingar som råder där. Lägg på direkt solljus så räcker 6 timmar för att vinet förmodligen ska ta rejäl skada. Jag är medveten om det destruktiva i SB:s butiksinredning, men butikerna är luftkonditionerade och håller en hyfsat jämn och sval temperatur (åtminstone alla jag varit inne i). Även om vinerna står ljust så är de nog sällan utsatta för den mest skadliga strålningen. Dessutom har en normal SB-butik en mycket hög omsättning på samtliga viner som står på hylla, eftersom de som inte säljer tillräckligt snabbt förpassas till beställningssortimentet. En normal butik hinner nog rotera allt som står i butikens hyllor på ett par-tre veckor. Men visst, du får förvara dina viner hur du vill. Jag skulle dock aldrig ha dem exponerade förutom om de avses drickas samma dag. Även det minsta studentrum rymmer bättre alternativ än ett exponerat vinställ, längst bak i garderoben t.ex.
Citera
2017-04-05, 16:17
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag skulle då inte förvara något vin i 6 veckor, för att inte tala om 6 månader exponerat i exv. ett kök med de temperaturväxlingar som råder där. Lägg på direkt solljus så räcker 6 timmar för att vinet förmodligen ska ta rejäl skada. Jag är medveten om det destruktiva i SB:s butiksinredning, men butikerna är luftkonditionerade och håller en hyfsat jämn och sval temperatur (åtminstone alla jag varit inne i). Även om vinerna står ljust så är de nog sällan utsatta för den mest skadliga strålningen. Dessutom har en normal SB-butik en mycket hög omsättning på samtliga viner som står på hylla, eftersom de som inte säljer tillräckligt snabbt förpassas till beställningssortimentet. En normal butik hinner nog rotera allt som står i butikens hyllor på ett par-tre veckor. Men visst, du får förvara dina viner hur du vill. Jag skulle dock aldrig ha dem exponerade förutom om de avses drickas samma dag. Även det minsta studentrum rymmer bättre alternativ än ett exponerat vinställ, längst bak i garderoben t.ex.

En bekant som jobbade på Systemet för tjugo år sedan påståd att butikerna drog på värmen över natten när elen var billigare för att använda flaskorna som värmeelement under dagen. Jag är inte så säker på att det är sant.
Citera
2017-04-05, 22:08
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag ifrågasätter ej din kompetens. Men din beskrivning av förvaring gäller knappast de viner som inhandlas mest just nu. Italienska sockerstinna viner torde lätt klara av månader av sol, temperatur, vibrationer, mm.
Kunder som inhandlar Pingus a 5000 kr pavan, känner nog till hur viner bör lagras.
Tyvärr så finns det gott om defekta viner på Systembolagets hyllor. Ta bara förra årets roséviner som har ofördelaktigt fått stå och åldrats. Mig veterligen så kasseras ej dessa "färskvaror".
Citera
2017-05-21, 16:37
Medlem
Dags att skaka liv i tråden. Jag är intresserad av franska viner och gärna viner från Languedoc Roussillon. Tyvärr har sovjetbolaget dåligt utbud därifrån. Nu vill jag istället utforska vinerna från Bordeaux och Bourgogne. Kan någon rekommendera några viner därifrån? i prisklassen 100-250 på systembolaget. Kan gärna tänka mig beställa från andra sidor också men då får ni tipsa
Citera
2017-05-22, 18:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Dags att skaka liv i tråden. Jag är intresserad av franska viner och gärna viner från Languedoc Roussillon. Tyvärr har sovjetbolaget dåligt utbud därifrån. Nu vill jag istället utforska vinerna från Bordeaux och Bourgogne. Kan någon rekommendera några viner därifrån? i prisklassen 100-250 på systembolaget. Kan gärna tänka mig beställa från andra sidor också men då får ni tipsa

https://www.systembolaget.se/dryck/v...-vignes-559501
Citera
2017-05-22, 20:37
Medlem
Tytos avatar
http://imgur.com/a/W35fH

Detta är alltså en porron. Men vad är det för något i den blå lådan?
Citera
2017-06-12, 11:15
Medlem
JustZlatans avatar
Det fuskas riktigt mycket i vintillverkningen. Uppdrag Granskning har undersökt detta. Frågan är om man vill dricka vin i fortsättningen.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...net-innehaller
https://www.svt.se/nyheter/gransknin...net-du-dricker
Citera
2017-06-12, 18:01
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det fuskas riktigt mycket i vintillverkningen. Uppdrag Granskning har undersökt detta. Frågan är om man vill dricka vin i fortsättningen.

Hörde om det där i radion idag. Kan vara bäst att hålla sig till ekologiska. Borde vara lite bättre kontrollerade.
Citera
2017-06-12, 22:10
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Hörde om det där i radion idag. Kan vara bäst att hålla sig till ekologiska. Borde vara lite bättre kontrollerade.

40 olika ämnen får vara i ekologiska utan att behöva deklarera det på flaskan.
Citera
2017-06-12, 22:51
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Knappast någon nyhet, och inte ett dugg förvånande om man kan det minsta om vin. Inga viner nämns vid namn, men din bästa ledtråd återfinns i början av artikeln i formuleringen "Systembolagets storsäljare". Det rör sig inte riktigt om Chateau Margaux här. Det gamla vanliga stalltipset råder: Vill du undvika fusk och skit, satsa på kvalitet. Man behöver inte gå upp jättehögt i prisklass för att hitta drivor med duktiga vinmakare som producerar på det traditionella sättet.

Sen är ju det här "fusket" inte heller så spektakulärt i sig. EU-direktivet som reglerar tillåtna tillsatser är inte jättenytt, och frågan är om man alls kan kalla det fusk när det är fullt tillåtet. Och var det någon som på allvar trodde att JP Chenet eller Åkessons var handplockat, fottrampat, naturligt jäst och lagrat på ekfat utan några andra ingredienser än druvor? Låter mera som nyhetstorka på redaktionen.

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2

Du får kanske ner de spårbara resterna av växtgift någon procentenhet, men i övrigt bör det ha mycket lite med saken att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in