2017-03-22, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nä, det ska vara utomlands om det ska vara något. Bor i Sthlm.

Jag brukar gilla mustiga italienska viner från Toscana, dock inte rökiga då jag associerar rökighet med whiskey som jag inte klarar av att dricka.

Varför är det viktigt att det är utomlands?
I Stockholm finns det massor av superduktiga sommelierer och vinkännare som håller i bra provningar.
Citera
2017-03-23, 11:21
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Varför är det viktigt att det är utomlands?
I Stockholm finns det massor av superduktiga sommelierer och vinkännare som håller i bra provningar.

Det kanske är någon som vill gå på masterclass i Decanters regi
Citera
2017-03-23, 11:46
Medlem
Kaustis avatar
Hur länge håller en oöppnad vinflaska i rumstemperatur egentligen? Kom att tänka på det nu i och med att vi skaffat vinställ i vardagsrummet, och det är ändå ganska varmt därinne om dagarna.

Vinet ska ju förvaras svalt och mörkt egentligen, så kanske får vi kika på en annan lösning, men jag vill gärna veta hur det ser ut i mitt scenario.
Citera
2017-03-23, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Hur länge håller en oöppnad vinflaska i rumstemperatur egentligen? Kom att tänka på det nu i och med att vi skaffat vinställ i vardagsrummet, och det är ändå ganska varmt därinne om dagarna.

Vinet ska ju förvaras svalt och mörkt egentligen, så kanske får vi kika på en annan lösning, men jag vill gärna veta hur det ser ut i mitt scenario.

Vilken typ av vin?
Rött eller vitt?
Var är vinet ifrån?
Vilken druva?
Citera
2017-03-23, 13:15
Bannlyst
Var på Riche igår och fick en vinlista men skippade vinet och tog en pilsner. Är det så att dom har "speciella" viner där och därför dom höga priserna eller kan man få en flaska av de dom säljer 10 gånger billigare likt spriten man köper på nattklubb?
Citera
2017-03-23, 15:35
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vilken typ av vin?
Rött eller vitt?
Var är vinet ifrån?
Vilken druva?

Oj, vi har allt möjligt på väggen. Allt från nåt Amarone-vin till skräpvin, både rött och vitt (och en flaska blått vin!) så det är svårt att svara på. Men det jag kan minnas står på flaskorna är Rioja, Masi Campofiorin, nåt Toscana-vin och liknande. Alla köpta i Tyskland och låg mellan 40 och 110 kr per flaska, om det säger nåt?

Räcker det som svar tro?
Citera
2017-03-23, 16:47
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti

Kika på en annan lösning. Det där med fullt exponerade vinställ kanske ser fint ut för vissa, men om det skulle komma hem någon till er som vet det minsta om vin så skulle han tag dig för en jubelidiot. Med stora temperaturväxlingar, varma dagar, ljus, kanske t.o.m. lite direkt solljus, så kommer du se en gradvis försämring av vinerna väldigt fort. Det räcker med några timmars exponering för solljus så är vinet förmodligen kokt. Det handlar inte om hållbarhet, som att vinet kommer mögla eller ruttna som annat livsmedel, men det kommer smaka piss.
Citera
2017-03-23, 17:01
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Kika på en annan lösning. Det där med fullt exponerade vinställ kanske ser fint ut för vissa, men om det skulle komma hem någon till er som vet det minsta om vin så skulle han tag dig för en jubelidiot. Med stora temperaturväxlingar, varma dagar, ljus, kanske t.o.m. lite direkt solljus, så kommer du se en gradvis försämring av vinerna väldigt fort. Det räcker med några timmars exponering för solljus så är vinet förmodligen kokt. Det handlar inte om hållbarhet, som att vinet kommer mögla eller ruttna som annat livsmedel, men det kommer smaka piss.

Dock inte Riojan om den är av vettig kvalitet; det vinet tål märkligt nog vanligen att misshandlas i lagringsväg utan att ta större skada. Men det är lite dumt chansa. Skruva upp vinstället inne i en garderob i norrläge istället.
Citera
2017-03-23, 17:46
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Det kanske är någon som vill gå på masterclass i Decanters regi

Eller ta en Master of (non alcoholic) Wine..
Citera
2017-03-24, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spida-man
Förmodligen säljs merparten av produktionen på den inhemska marknaden. Även Bolivia och Peru gör viner som jag gillar (men är ingen konnässör direkt) men inte heller dessa når den internationella marknaden. Man kan väl säga att Argentina har lyckats positionera sig väldigt bra som regionens främsta producent. Exempelvis i Bolivia betalar man dubbla priset för ett Argentinskt vin av låg kvalitet jämfört med inhemskt dito trotts att det inhemska är godare.

Jo jag har också hört att det mesta säljs lokalt.

I övrigt ännu en fredag vilket innebär räkor och riesling . Idag Juliusspital Würzburg Stein riesling trocken. Fyllig riesling med smak av stenfrukt, citron och bra längd i eftersmaken, rekommenderas varmt.
Citera
2017-04-01, 17:34
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Jo jag har också hört att det mesta säljs lokalt.

I övrigt ännu en fredag vilket innebär räkor och riesling . Idag Juliusspital Würzburg Stein riesling trocken. Fyllig riesling med smak av stenfrukt, citron och bra längd i eftersmaken, rekommenderas varmt.
Jo, de kan göra förstklassig Riesling i Franken också.
Men när jag var i Wurzburg senast, blev jag nästan uppläxad på en restaurang för att jag inte valde deras stolthet Silvaner istället!
Citera
2017-04-01, 19:22
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jo, förvisso stämmer detta OM du skall lagra ett vin flertalet år. Men de allra flesta viner tar ingen som helst skada av att förvaras ca 6 månader.
Vårt kära Systembolag tar ej hänsyn till faktorer för lagring. Systembolaget är nästan destruktiva i avseende på optimala lagringsfaktorer. Ändock så reklameras väldigt lite viner i förhållande till sannolika defekter. Kan vara att gemene man/kvinna ej är lärda i viner, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in