2023-12-10, 18:27
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santes
Kul att du är intresserad!
I STHlM har vi bla Tocayo, La Boca och såklart Canta Lolas bardel.
Grymma latinopåkar där.

När det gäller SB igen så tycker jag att dom har ett hyfsat heltäckande Argentina och Chile-sortiment även om det är efterfrågan som styr.
Där finns både druv- och stiltypiska flaskor och mer generiska men habila viner.
För ett så litet land som Sverige så är det ett riktigt bra sortiment för dom (oss) som är intresserade av dessa viner.

Men var i argentina och chile har du druckit fantastiska viner till bra pris?
Något exempel har du väl?

För en kontinent som producerar 25 miljoner hektoliter är ett utbud på 50 sorters vin tveksamt.
Det finns ca 30.000 olika producenter som vanligtvis gör 6-10 olika viner.

SBs uppdrag är fortfarande tveksamt och verkar mest gå ut på att hindra konsumenter att nå fram till bra viner.
Sen det där med att efterfrågan styr okär också en intressant tanke. Det är svårt att efterfråga sånt som man inte känner till.

Canta Lola är trevligt och dom har totalt ca 20 vin att välja på från sydamerika.
imponerande men förvånande att inte vi svenskar är mer intresserade av sydamerikanskt vin.
Citera
2023-12-10, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
För en kontinent som producerar 25 miljoner hektoliter är ett utbud på 50 sorters vin tveksamt.
Det finns ca 30.000 olika producenter som vanligtvis gör 6-10 olika viner.

SBs uppdrag är fortfarande tveksamt och verkar mest gå ut på att hindra konsumenter att nå fram till bra viner.
Sen det där med att efterfrågan styr okär också en intressant tanke. Det är svårt att efterfråga sånt som man inte känner till.

Canta Lola är trevligt och dom har totalt ca 20 vin att välja på från sydamerika.
imponerande men förvånande att inte vi svenskar är mer intresserade av sydamerikanskt vin.

Trenden kan vända!
Om svenska kunder blir intresserade av och efterfrågar latinovin så kommer SB ta in fler påkar från fler producenter.
Men vad har du för favoriter från Sydamerika, något du druckit på plats som du saknar i SB’s sortiment?
Citera
2023-12-10, 19:24
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santes
Trenden kan vända!
Om svenska kunder blir intresserade av och efterfrågar latinovin så kommer SB ta in fler påkar från fler producenter.
Men vad har du för favoriter från Sydamerika, något du druckit på plats som du saknar i SB’s sortiment?

Jag har mest druckit viner från Catena och Alfa Crux, Beta Crux, Trapiche, diverse Malbec-viner.
Bolivia, Peru Brasilien är ännu outforskad mark.

Vinerna har varit lite för syltiga och utan elegans. Mer fruktbomber som har varit kul att veta men inte så pass att jag har beställt mer.

Vilka viner kan du rekommendera?
Vilket är ditt favoritvin från ovan nämnda kontinent?
Citera
2023-12-10, 19:37
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Jag har mest druckit viner från Catena och Alfa Crux, Beta Crux, Trapiche, diverse Malbec-viner.

Vinerna har varit lite för syltiga och utan elegans. Mer fruktbomber som har varit kul att veta men inte så pass att jag har beställt mer.

Peruanskt är riktigt trevligt!
Citera
2023-12-10, 19:43
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina

Peru är representerade med 1 vin på systembolaget, fast Peru verkar mest odla vin för att kunna tillverka Pisco. Det är ju också gott.

Nä måste ta och åka till sydamerika, det verkar ju jäkligt coolt!
Citera
2023-12-10, 19:57
Bannlyst
Citat:

Nu är jag kanske förutsägbar, men jag är svag för mycket av Catena Zapatas grejer.
Deras Malbec Argeino 2021 är ett av bästa viner jag har provat överhuvudtaget. Malbecjuicigheten är där, men med en jäkla elegans och finish.

Pinot Noir från Altos Montes (Brasilien) är fint, blivit positivt överraskad där öht. Dom bästa vinerna jag har druckit i Peru (på finkrog då) har varit förvånansvärt sydeuropeiska i stilen med Cab, Sauv Blanc och Chardonnay.
Den ’lokala’ stilen är jag inte imponerad av - fick lära mig att det görs vin av heritagedruvor som är tänkta för pisco, blir nästan lite glögg i smaken - inte min grej, men funkar säkert till Nikkeiköket och jag kan tänka mig att servera det dom en kul grej i en längre meny.
Citera
2023-12-10, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina

Se ovan 😀
Citera
2023-12-10, 19:58
Bannlyst
Citat:
Peru är representerade med 1 vin på systembolaget, fast Peru verkar mest odla vin för att kunna tillverka Pisco. Det är ju också gott.

Nä måste ta och åka till sydamerika, det verkar ju jäkligt coolt!

Har du inte varit i Sydamerika???
Citera
2023-12-10, 21:39
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Kul att årets Nobelvin är Marsannay (2021) från Domaine Trapet, de gör ganska trevliga viner. Även champagnen till förrätten är ett spännande och bra val.
Citera
2023-12-11, 19:08
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Kul att årets Nobelvin är Marsannay (2021) från Domaine Trapet, de gör ganska trevliga viner. Även champagnen till förrätten är ett spännande och bra val.

Har du testat?
Är det bra?
Marsannay brukar vara lite rivigare än mycket annan bourgogne.
Champagnen såg också kul ut
Citera
2023-12-11, 20:53
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Har du testat?
Är det bra?
Marsannay brukar vara lite rivigare än mycket annan bourgogne.
Champagnen såg också kul ut

Har inte testat just det vinet, men andra därifrån som var bra.
Citera
2023-12-14, 09:48
Medlem
Vad säger den som druckit Lynx Napa Valley Cabernet Sauvignon 2020?
Pavan är oerhört prissänkt till 249 pistoler(499 kr ordinarie).
Jag köpte en duo flaskor,och ämnar ha en av dem till julens goda ostbricka med utvalda nummer.
Vinet vann,vad jag kan fatta,pris som bästa vin i klassen 400-499 kr i Vinordics utvärdering.
Vad säger panelen om detta vin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in