2017-02-08, 00:37
Bannlyst
Någon som kan rekommendera goda Portugisiska viner?
Tycker att det är ett underskattat vinland.
Citera
2017-02-08, 09:26
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plataoplomo

Förutom portvin? De är ju annars bra, särskilt om man vill lagra länge.
Citera
2017-02-08, 09:44
Medlem
Citat:

Vila Santa Reserva tycker jag är ett gott vin.
Periquita är ett prisvärt vin.
Citera
2017-02-09, 08:49
Medlem
Brmcs avatar
Citat:

Vill du ha specifika viner eller områden? Jag tycker faktiskt att det som släpptes förra året, Daõ Outeiro (2174) var ett löjligt bra vin i relation till sitt pris. Det kostar 80 släng. Generellt är Dao ett riktigt trevligt distrikt med viner som är höga i tanniner och inte fullt så fruktiga som vissa andra portugisiska viner tenderar att vara.

Jag har skrivit lite med en person på ett annat forum om Perricone som han verkligen slår ett slag för, men det tycks inte finnas på Systembolaget. Är det någon här som har erfarenheter av det? Han dirigerade om mig till ett liknande vin, vilket var Carusu ( 92178 ), vilket tydligen ska vara ett väldigt gott vin.
Senast redigerad av Brmc 2017-02-09 kl. 08:53.
Citera
2017-02-23, 14:53
Medlem
JustZlatans avatar
Beställde några pavor från Winefinder för första gången. Ska bli intressant att se hur deras viner står sig gentemot Systembolagets. Det blev en Bodega Barda, 95 points, och en Castello dei Rampolla Chianti Classico 2012, 91 points, bland annat.
Citera
2017-02-23, 17:59
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Beställde några pavor från Winefinder för första gången. Ska bli intressant att se hur deras viner står sig gentemot Systembolagets. Det blev en Bodega Barda, 95 points, och en Castello dei Rampolla Chianti Classico 2012, 91 points, bland annat.

Både winefinder och Systembolaget har ju tusentals viner i sortimentet, så det är nog svårt att dra några slutsatser angående hur winefinders viner "står sig gentemot Systembolagets" baserat på ett test av två stycken. Det är nog främst producenterna som får stå till svars för vinernas kvalitet oavsett var man köpt dem.
Citera
2017-02-23, 18:04
Medlem
magpies avatar
Citat:

Du kan ju korka upp en 2012 Guidalberto (Sassicaias andravin) från Tenuta San Guido och jämföra med Rampollan. Alternativt Le Difese om man tycker att Guidalberto är lite dyr.
Citera
2017-02-23, 18:06
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Både winefinder och Systembolaget har ju tusentals viner i sortimentet, så det är nog svårt att dra några slutsatser angående hur winefinders viner "står sig gentemot Systembolagets" baserat på ett test av två stycken. Det är nog främst producenterna som får stå till svars för vinernas kvalitet oavsett var man köpt dem.

De enda fördelarna med Sovjetbolaget är att man slipper se fraktkostnaden och man slipper försäljare som ringer två gånger i månaden med ett "speciellt erbjudande för dig".
Citera
2017-02-23, 18:15
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:

Ingen av dom har väl samma viner i sortimentet? Jag är lite trött på systembolagets monopolställning, därför testar jag winefinder.

Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Du kan ju korka upp en 2012 Guidalberto (Sassicaias andravin) från Tenuta San Guido och jämföra med Rampollan. Alternativt Le Difese om man tycker att Guidalberto är lite dyr.

Jag tänker dricka ekologiska viner först och främst, tror att det är hälsosammast så. Guidalberto och Le Difese är inte ekologiska.

Citat:
Ursprungligen postat av magpie
De enda fördelarna med Sovjetbolaget är att man slipper se fraktkostnaden och man slipper försäljare som ringer två gånger i månaden med ett "speciellt erbjudande för dig".

Jag betalade ingen fraktkostnad och jag brukar aldrig svara i telefonen på okända nummer då jag hatar telefonsäljare.
Citera
2017-02-23, 19:18
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ingen av dom har väl samma viner i sortimentet? Jag är lite trött på systembolagets monopolställning, därför testar jag winefinder.

Missförstå mig rätt, jag är 110% positiv till att det finns alternativ till Sovjetbolagets monopol. Jag menade bara att man förmodligen inte kan dra några slutsatser om sortimentets kvalitet i sin helhet baserat på ett så litet urval, om det överhuvudtaget går att dra några slutsatser om det. Det finns ju bra och mindre bra viner både hos SB och WF, båda har viner från ca. 50:- per flaska till över 10000:- per flaska.

Sen skulle jag inte haka upp mig på en ekomärkning. De flesta kvalitetsmedvetna producenter gör mer eller mindre ekologiska viner oavsett vilken märkning de har. Många undviker att ekocertifiera sina viner för att många kvalitetsmedvetna konsumenter associerar ekomärkningar med undermålig kvalitet. Om du bara köper märkta viner blir du extremt begränsad. Dessutom måste ju även de mest besprutade viner klara EU:s gränsvärden, vilket innebär att de med god marginal anses säkra för konsumtion av forskarkåren. Du får förmodligen i dig en massa saker varje dag som är hälsovådligare än eventuella rester av växtgift i vin, så varför bry sig?
Senast redigerad av Feadog 2017-02-23 kl. 19:24.
Citera
2017-02-24, 12:11
Medlem
magpies avatar
Citat:

Jo, de brukar ha samma viner emellanåt. Eller mer korrekt, Sovjetbolaget har köpt in sina viner från producenten medan WF har lokaliserat sina viner på "den öppna marknaden". WF körde då och då med kampanjen "billigare än på SB" för en del viner som fanns samtidigt, vilket iof stämde när det gällde pris/flaska. När man sedan lade på frakten blev det annorlunda. Nu vet jag inte om WF kör med sina billigare-kampanjer längre nu när SB har spridit ut sina lanseringar ännu mer.
Citera
2017-02-24, 12:13
Medlem
magpies avatar
Citat:
Sen skulle jag inte haka upp mig på en ekomärkning. De flesta kvalitetsmedvetna producenter gör mer eller mindre ekologiska viner oavsett vilken märkning de har. Många undviker att ekocertifiera sina viner för att många kvalitetsmedvetna konsumenter associerar ekomärkningar med undermålig kvalitet. Om du bara köper märkta viner blir du extremt begränsad. Dessutom måste ju även de mest besprutade viner klara EU:s gränsvärden, vilket innebär att de med god marginal anses säkra för konsumtion av forskarkåren. Du får förmodligen i dig en massa saker varje dag som är hälsovådligare än eventuella rester av växtgift i vin, så varför bry sig?

DRC är väl ocertifierad hel-eko om jag inte minns fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in