Citat:
Ursprungligen postat av
JustZlatan
Ingen av dom har väl samma viner i sortimentet? Jag är lite trött på systembolagets monopolställning, därför testar jag winefinder.
Missförstå mig rätt, jag är 110% positiv till att det finns alternativ till Sovjetbolagets monopol. Jag menade bara att man förmodligen inte kan dra några slutsatser om sortimentets kvalitet i sin helhet baserat på ett så litet urval, om det överhuvudtaget går att dra några slutsatser om det. Det finns ju bra och mindre bra viner både hos SB och WF, båda har viner från ca. 50:- per flaska till över 10000:- per flaska.
Sen skulle jag inte haka upp mig på en ekomärkning. De flesta kvalitetsmedvetna producenter gör mer eller mindre ekologiska viner oavsett vilken märkning de har. Många undviker att ekocertifiera sina viner för att många kvalitetsmedvetna konsumenter associerar ekomärkningar med undermålig kvalitet. Om du bara köper märkta viner blir du extremt begränsad. Dessutom måste ju även de mest besprutade viner klara EU:s gränsvärden, vilket innebär att de med god marginal anses säkra för konsumtion av forskarkåren. Du får förmodligen i dig en massa saker varje dag som är hälsovådligare än eventuella rester av växtgift i vin, så varför bry sig?