2018-08-16, 09:44
Medlem
cognacs avatar
Jag tänkte köpa en flaska vin i present till ett par, som tidigare gillat Château Labadie.
Jag skulle därför vilja köpa något liknande och samtidigt bjuda på en annorlunda upplevelse.

Max 800:- kr
Gärna någorlunda ”klart att dricka”. (Viss luftning ok, men inte ”drick om 5 år”.)
Hoppas kunna köpa det på ett bolag kring Stockholm city/östermalm. (Ont om tid.)

Funderar själv på Château Batailley 2012, kanske för ungt?

Några förslag eller andra tankar?
Blir det lättare att skippa Bordeaux?

Tacksam för svar.
Citera
2018-08-21, 14:21
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cognac
Jag tänkte köpa en flaska vin i present till ett par, som tidigare gillat Château Labadie.
Jag skulle blabla....

Äsch, strunta i ovanstående! Det blev bubbel istället.

Ny fråga
Jag drack en Other Peoples Pinot i våras och blev positivt överraskad.
Frisk och STOR frukt, samt något fylligare och stramare än de pinotviner jag provat tidigare.

När jag sedan bestämde köpa mer var vinet slut i min lokala butik, och fick därför göra en sk
”internbeställning”, dvs från en butik till an annan.

Av 4 beställda flaskor jag har nu provat 2, som båda smakar helt fel.
Framför allt är frukten är annorlunda och domineras av ngt som liknar syntetiskt vingummi.
En smak jag kännt förr.

En av flaskorna lät jag lufta i ca 8 timmar. Det blev något bättre, men smaken av det syntetiska
vingummit vill inte ge sig.

Någon som kan svara på vad som hänt med vinet?
Kan det vara värmen som ställt till det?
Jag antar ingen tid i världen kan få vinet på rätt spår igen?

Tacksam för svar.
Citera
2018-08-21, 16:57
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:

Ny fråga
Frisk och STOR frukt, samt något fylligare och stramare än de pinotviner jag provat tidigare.

När jag sedan bestämde köpa mer var vinet slut i min lokala butik, och fick därför göra en sk

Framför allt är frukten är annorlunda och domineras av ngt som liknar syntetiskt vingummi.
En smak jag kännt förr.

En av flaskorna lät jag lufta i ca 8 timmar. Det blev något bättre, men smaken av det syntetiska

Tacksam för svar.

Bubbel blir aldrig fel, men ska man hitta extremt prisvärda franska viner så kan man leta utanför Bordeaux, exempelvis i Languedoc.

Ett typexempel på ett supervin för en spottstyver jämfört med Bordeaux är Mas de Daumas Gassac (359 kr på Systembolaget) som odlas i sluttningarna på Terrasses du Larzac. En annan vingård värd att utforskas i Languedoc är Château de la Negly, som är den enda vingården i Languedoc som någonsin fått 100p av 100 möjliga av vingurun Robert Parker. De har ett vin som heter La Falaise på Systembolaget för 239 kr.

Jag har bott de två senaste åren i vindistriktet Faugères i Languedoc och är väldigt förvånad över det minst sagt smala utbudet av Faugèresviner på Systembolaget, särskilt när Faugères är kanske det mest intressanta och kvalitetsmässiga området i hela Languedoc tillsammans med Terrasses du Larzac.

Det du betalar 150 kr för i Languedoc betalar du 450 kr för i Bordeaux, i kvalitet räknat. Enligt min erfarenhet.
Citera
2018-08-21, 17:00
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:

Ny fråga

En smak jag kännt förr.

Tacksam för svar.

Testa vinet i rätt temperatur, dvs runt 15-16 grader och dekantera eventuellt över på en karaff.
Senast redigerad av TilleyHat 2018-08-21 kl. 17:03.
Citera
2018-08-21, 17:33
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

Ny fråga

En smak jag kännt förr.

Tacksam för svar.

Halvflaskor mognar snabbare än större flaskor så det kan hända en del snabbt, speciellt om man inte förvarat dem rätt. Det var samma årgång på det du provade och det du beställde? Systembolaget är inte alltid så noga med det. Ser de tidigare årgångarna låg på 149-199 kr halvflaskan, 2016 verkar leverantören reat ut för 99 kr, man kan gissa de tyckte vinet höll på att bli övermoget/utvecklades fel.
Citera
2018-08-22, 21:58
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Testa vinet i rätt temperatur, dvs runt 15-16 grader och dekantera eventuellt över på en karaff.

Jag var kanske lite otydlig med att mina 8 timmars luftning skedde i karaff.
Vinet provades ca varannan timme under förloppet. Den sista halvtimmen
använde jag tom den desperata kastrulltekniken.
Jag kommer vara mer noggrann med temperatur vid nästa försök, men
har samtidigt svårt att tro att vinet inte är defekt.

Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Bubbel blir aldrig fel, men ska man hitta extremt prisvärda franska viner så kan man leta utanför Bordeaux, exempelvis i Languedoc.

Ett typexempel på ett supervin för en spottstyver jämfört med Bordeaux är Mas de Daumas Gassac (359 kr på Systembolaget) som odlas i sluttningarna på Terrasses du Larzac. En annan vingård värd att utforskas i Languedoc är Château de la Negly, som är den enda vingården i Languedoc som någonsin fått 100p av 100 möjliga av vingurun Robert Parker. De har ett vin som heter La Falaise på Systembolaget för 239 kr.

Blir själv riktigt nyfiken på vinerna du föreslog.
Det låter som Mas de Daumas Gassac 2014 hade ett riktigt bra vin för tillfället.
Château de la Négly 2016 känns som det behöver lite mer tid. Men det finns på
mitt lokala bolag, 239 kr, har 94 p på cellertracker. Hm, jag får sova på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Halvflaskor mognar snabbare än större flaskor så det kan hända en del snabbt, speciellt om man inte förvarat dem rätt. Det var samma årgång på det du provade och det du beställde? Systembolaget är inte alltid så noga med det. Ser de tidigare årgångarna låg på 149-199 kr halvflaskan, 2016 verkar leverantören reat ut för 99 kr, man kan gissa de tyckte vinet höll på att bli övermoget/utvecklades fel.

Ja, det var samma årgång. Jag tror du har rätt i din teori om småflaskornas utveckling.
Antagligen då också i kombination med värme, då skillnaden är gigantisk på bara 2 månader.

Själv hade jag vilda spekulationer om illa vald transport i hettan. Men jag antar att bolaget
har koll på temperatur under transport.
Citera
2018-08-23, 12:12
Medlem
magpies avatar
Citat:

Själv hade jag vilda spekulationer om illa vald transport i hettan. Men jag antar att bolaget
har koll på temperatur under transport.

Vinerna skickas knappast med kyltransport från centrallager till butik. Dock borde ett vin tåla värmeslag under en kort tid utan att försämras nämnvärt givet att vinet konsumeras i någorlunda närtid.
Citera
2018-09-02, 18:05
Medlem
H4C35G36s avatar
Precis blivit medlem på Vivino. Är det någon som vet hur man reviewar ett vin? Finns inga sådan knapp någonstans?
Citera
2018-09-02, 21:26
Medlem
Ningunos avatar
Jag har ett stort ölintresse men har på sistone börjat intressera mig för vin (främst rött), det är dock väldigt mycket nytt för mig och jag vet inte vart jag ska börja.

Hade tänkt att jag ska börja med italienska viner. Dom verkar passa mig ganska bra just nu i alla fall då jag upplever dom som ganska lättdruckna, fruktiga och med låg strävhet. Ska jag prova viner från olika distrikt snarare än att lägga vikt vid vilken druva vinet är gjort på? Föreslår ni något annat land att börja med eller ska jag göra på något annat sätt?

Någon som kan rekommendera en bra hemsida eller bok om vin som behandlar druvor, tillverkningsmetoder, vindistrikt, bedömning av vin osv?
Citera
2018-09-05, 16:03
Medlem
Alltså jag har bara ett tips. Ekologiskt vin. Vitt. Berlina. Smakar som saft. Så himla gott. Tack för mig.
Citera
2018-10-02, 14:10
Medlem
JustZlatans avatar
Tänkte prova naturvin. Vad finns det för rött? Naturvin är riktigt vin till skillnad från annat vin som tillsätter must och annat skit! Även ekologiskt vanligt vin innehåller en massa tillsatser! Men inte naturvin.
Citera
2018-10-02, 19:55
Medlem
JustZlatans avatar
Hittade naturvin på Systemet. Det var så här vin smakade på Jesus tid! Orörda, naturliga och utan tillsatser!

https://www.systembolaget.se/dryck/r...livier-7026801

Inte det godaste vinet jag har druckit men definitivt inte det äckligaste heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in