Citat:
Ursprungligen postat av
TilleyHat
Testa vinet i rätt temperatur, dvs runt 15-16 grader och dekantera eventuellt över på en karaff.
Jag var kanske lite otydlig med att mina 8 timmars luftning skedde i karaff.
Vinet provades ca varannan timme under förloppet. Den sista halvtimmen
använde jag tom den desperata kastrulltekniken.
Jag kommer vara mer noggrann med temperatur vid nästa försök, men
har samtidigt svårt att tro att vinet inte är defekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
TilleyHat
Bubbel blir aldrig fel, men ska man hitta extremt prisvärda franska viner så kan man leta utanför Bordeaux, exempelvis i Languedoc.
Ett typexempel på ett supervin för en spottstyver jämfört med Bordeaux är Mas de Daumas Gassac (359 kr på Systembolaget) som odlas i sluttningarna på Terrasses du Larzac. En annan vingård värd att utforskas i Languedoc är Château de la Negly, som är den enda vingården i Languedoc som någonsin fått 100p av 100 möjliga av vingurun Robert Parker. De har ett vin som heter La Falaise på Systembolaget för 239 kr.
Blir själv riktigt nyfiken på vinerna du föreslog.
Det låter som Mas de Daumas Gassac 2014 hade ett riktigt bra vin för tillfället.
Château de la Négly 2016 känns som det behöver lite mer tid. Men det finns på
mitt lokala bolag, 239 kr, har 94 p på cellertracker. Hm, jag får sova på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bilingualbvern2.0
Halvflaskor mognar snabbare än större flaskor så det kan hända en del snabbt, speciellt om man inte förvarat dem rätt. Det var samma årgång på det du provade och det du beställde? Systembolaget är inte alltid så noga med det. Ser de tidigare årgångarna låg på 149-199 kr halvflaskan, 2016 verkar leverantören reat ut för 99 kr, man kan gissa de tyckte vinet höll på att bli övermoget/utvecklades fel.
Ja, det var samma årgång. Jag tror du har rätt i din teori om småflaskornas utveckling.
Antagligen då också i kombination med värme, då skillnaden är gigantisk på bara 2 månader.
Själv hade jag vilda spekulationer om illa vald transport i hettan. Men jag antar att bolaget
har koll på temperatur under transport.