2016-12-25, 03:53
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Fast det var väl en Weissburgunder (Pinot Blanc) och inte en blanc de noir spätburgunder (Pinot Noir?)

Jag har några trevliga Weissburgunder från Baden liggandes som börjar närma sig tio år och de kan nog ligga fem till utan problem.

Blanc de noir viner, däremot, har jag inte uppfattat som så lagringsdugliga. Så vitt jag förstår så tappar man av en viss procent druvmust direkt, för att få ett kraftigare rödvin av det som ligger kvar i karet och jäser. Blanc de noirerna (som oftast är mycket trevliga vita viner) görs för snabb konsumtion.

Nix. Spätburgunder. Fan jag tror nog jag kan leta upp en bild om det är av intresse. Kan inte, högst troligtvis p.g.a julöl, snaps, vin osv, droppa vilket årtal skiten var ifrån, men jag vet att det var en Spätburgunder. Det var ju det som var det intressanta. Vit, god och lagrad Spätburgunder. Är bild av intresse ens? Det är trötta flaskor liggandes på en ännu tröttare studentsäng i mellersta Sverige. Feadog kommer troligtvis gå i taket. "Men för Guds skull! De ska ligga LÅGT och INTE skakas!".

Dock med risk för att låta dum. Men bland de noir är väl inte = pinot noir?.. Varför benämner du en Spätburgunder, d.v.s en Pinot noir, som en blanc den noir? Om inte jag misstar mig, vilket jag säkerligen gör, så är väl en blanc de noir en blandning av blåa druvor och inte specifikt pinot noir? Eller har jag fel nu?

I övrigt kom jag över en casillero del diablo från någon gång under 1980-talet och en Champagne Pierre Mignon premier cru från 1997 idag. Är de värda att ens korka upp? "Hur fan har du lagrat dem då?" Jo, mormor ImpAuster har lagrat dem i ett vitrinskåp i en lägenhet sen 1997. Alltså sämsta möjliga möjligheter.
Senast redigerad av ImpAuster 2016-12-25 kl. 04:00.
Citera
2016-12-25, 11:47
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Nix. Spätburgunder. Fan jag tror nog jag kan leta upp en bild om det är av intresse. Kan inte, högst troligtvis p.g.a julöl, snaps, vin osv, droppa vilket årtal skiten var ifrån, men jag vet att det var en Spätburgunder. Det var ju det som var det intressanta. Vit, god och lagrad Spätburgunder. Är bild av intresse ens? Det är trötta flaskor liggandes på en ännu tröttare studentsäng i mellersta Sverige. Feadog kommer troligtvis gå i taket. "Men för Guds skull! De ska ligga LÅGT och INTE skakas!".

Dock med risk för att låta dum. Men bland de noir är väl inte = pinot noir?.. Varför benämner du en Spätburgunder, d.v.s en Pinot noir, som en blanc den noir? Om inte jag misstar mig, vilket jag säkerligen gör, så är väl en blanc de noir en blandning av blåa druvor och inte specifikt pinot noir? Eller har jag fel nu?

I övrigt kom jag över en casillero del diablo från någon gång under 1980-talet och en Champagne Pierre Mignon premier cru från 1997 idag. Är de värda att ens korka upp? "Hur fan har du lagrat dem då?" Jo, mormor ImpAuster har lagrat dem i ett vitrinskåp i en lägenhet sen 1997. Alltså sämsta möjliga möjligheter.
Stilla vitt vin gjort på blå druvor (i Tyskland Spätburgunder /Pinot Noir) kallas blanc de noir. Får musten ligga och dra med skalen så blir det mera åt rose-hållet.

Lägg gärna upp en bild. Jag reser en hel del i de trakterna och det är alltid kul att hitta nya vingårdar att shoppa loss hos!

God Jul allihopa förresten!
Citera
2016-12-25, 19:01
Medlem
ganglere2s avatar
Funderar på att införskaffa några flaskor av detta vin:

https://www.systembolaget.se/dryck/r...r/tapiz-652901

Som en liten chansning. Gillar många sydamerikanska viner och det här är iaf lite lagringsvänligt enligt vad jag sökt och läst. Några år kanske 3-5. Någon som känner till det här vinet eller producenten? Jag gör det inte. Var ju ganska billigt.
Citera
2016-12-26, 11:00
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster

Casilleron är troligen helt väck, men se det som ett ypperligt tillfälle att prova. Bättre att korka upp och testa än att bara kasta flaskan oöppnad.
Citera
2016-12-26, 11:45
Medlem
ganglere2s avatar
Castillero del diablo är ett ganska gott, enklare vin. Fast så gammalt, lagrat på det sättet? Tveksamt men testa som sagt!
Citera
2016-12-28, 09:32
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Casilleron är troligen helt väck, men se det som ett ypperligt tillfälle att prova. Bättre att korka upp och testa än att bara kasta flaskan oöppnad.

Jo jo! Drickas ska den. Men den är numrerad med, men vet inte riktigt varför. Kanske var vanligare förr dock. Ska kolla upp den lite närmare nu i mellandagarna om det är något speciellt med den.

Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Stilla vitt vin gjort på blå druvor (i Tyskland Spätburgunder /Pinot Noir) kallas blanc de noir. Får musten ligga och dra med skalen så blir det mera åt rose-hållet.

Lägg gärna upp en bild. Jag reser en hel del i de trakterna och det är alltid kul att hitta nya vingårdar att shoppa loss hos!

God Jul allihopa förresten!

Det blev lite snett när jag tänkte där. Men är inte det ett franskt uttryck? Ahja hur som! Ja, det är en blanc de noir.

Jag ser nu att det är en löjligt dålig bild så vet inte om det hjälper. Kan ta en närbild på Casilleron dock. Kom i en fin trälåda.

Geissler hette denna och jag har gillat de flesta vinerna. De nya rieslengs är väldigt druvtypiska, men de lite äldre vita, speciellt spät- och weissburgunder, är riktigt spännande och goda. Ligger i Pfalz!

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Castillero del diablo är ett ganska gott, enklare vin. Fast så gammalt, lagrat på det sättet? Tveksamt men testa som sagt!

Alltså det är min mormors som sagt. Hon visste inte ens att den låg där. Inte heller champagnen. Hon är ingen vinkännare alls utan berättade att hon fått den av någon i present och sen hade den lagts längst bak i ett skåp.
Citera
2016-12-28, 20:00
Medlem
JustZlatans avatar
Att det kan skilja så mycket mellan samma märke. Ser Lapo stor flaska smakar inte alls lika bra som liten flaska. Det är olika årgångar också. Den lilla flaskan har en röd poängstämpel; 91 points. Det har inte den stora flaskan.
Senast redigerad av JustZlatan 2016-12-28 kl. 20:04.
Citera
2016-12-28, 22:27
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Att det kan skilja så mycket mellan samma märke. Ser Lapo stor flaska smakar inte alls lika bra som liten flaska. Det är olika årgångar också. Den lilla flaskan har en röd poängstämpel; 91 points. Det har inte den stora flaskan.

Att det kan skilja mellan olika årgångar av samma vin bör knappast komma som en överaskning för någon. Vin är inte öl eller sprit där tillverkaren till 99% kan styra kvaliteten i processen och där råvaran alltid är av ungefär samma kvalitet.
Citera
2016-12-29, 00:28
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Att det kan skilja mellan olika årgångar av samma vin bör knappast komma som en överaskning för någon. Vin är inte öl eller sprit där tillverkaren till 99% kan styra kvaliteten i processen och där råvaran alltid är av ungefär samma kvalitet.

Det är inte så att små flaskor smakar bättre för att det är mindre utrymme i dem?
Citera
2016-12-29, 01:05
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Det är inte så att små flaskor smakar bättre för att det är mindre utrymme i dem?

Halvflaskor innehåller mer luft i förhållande till vin än helflaskor och mognar därför snabbare. Därför kan du uppleva att de smakar bättre (förutsatt att du föredrar vin med lite mognad). Årgången är dock även den mycket viktig.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2016-12-29 kl. 01:10.
Citera
2016-12-29, 14:35
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Halvflaskor innehåller mer luft i förhållande till vin än helflaskor och mognar därför snabbare. Därför kan du uppleva att de smakar bättre (förutsatt att du föredrar vin med lite mognad). Årgången är dock även den mycket viktig.

Vilken är viktigast? Känner man stor skillnad om det är samma årgång?
Citera
2016-12-29, 19:22
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0

Gör dem? Det är m.a.o högst rimligt att köpa lagringsdugliga viner avsedda att ligga länge, typ Barolo, på halvflaskor? Om man inte vill vänta riktigt, riktigt lika länge d.v.s.

Citat:
Vilken är viktigast? Känner man stor skillnad om det är samma årgång?

Någon får gärna rätta mig nu men jag skulle nog säga att årgång spelar större roll. Iallafall om det rör sig om mindre producenter. Zumbali smakar nog likadant år ut och år in.
Senast redigerad av ImpAuster 2016-12-29 kl. 19:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in