Citat:
Ursprungligen postat av
magpie
Generell regel som funkar bra i de flesta fall; undvik viner under 100 kr, eller tom 120 kr så du slipper 99-kronorsviner som hamnat på fel sida 100-strecket pga pris-/skattehöjning. Feadog nämner några bra producenter vars viner är tillgängliga nu, men som även går (bör) att spara några år. En annan bra PN som funkar redan nu är De Bortoli Yarra Valley Estate Grown Pinot Noir för ungefär 150 kr. Om du inte gillar den är nog ung PN inte din grej och när du fått reda på det kan du fokusera på andra druvor.
Jo men jag har druckit massa goda pinot, det är därför jag blev så besviken på Gardo Morris. Visserligen bara druckit väl utvalda från bourgogne på vinbarer och sen Spätburgunders på restauranger, så det höjer väl kvalitén avsevärt dock. Sen har väl Feadog absolut en jätterimlig poäng att jag inte kan döma ut ett helt land så är det ändå lite charmigt att göra det tycker jag. Man ska vara hård här i livet. Som sidonotis tycker jag NZ får generellt ta alldeles för lite skit som land.
Men visst har du rätt i att man ska leta sig fram. Nu köpte jag för första gången på över 1 år ett vin som jag köpt tidigare. Nämligen Cappello di prete (2727, 85:-), den Apulianska trepoängaren. Fan vad snyggt han smyger in en recension här, tänker ni säkert. Ja, någon måste ju göra det. Jag tycker verkligen att det är ett så jäkla bra go to-vin. Mörka körsbär, sandelträ, kaffe, choklad och även detta vinet löjligt pastavänligt.