2016-09-29, 16:17
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Generell regel som funkar bra i de flesta fall; undvik viner under 100 kr, eller tom 120 kr så du slipper 99-kronorsviner som hamnat på fel sida 100-strecket pga pris-/skattehöjning. Feadog nämner några bra producenter vars viner är tillgängliga nu, men som även går (bör) att spara några år. En annan bra PN som funkar redan nu är De Bortoli Yarra Valley Estate Grown Pinot Noir för ungefär 150 kr. Om du inte gillar den är nog ung PN inte din grej och när du fått reda på det kan du fokusera på andra druvor.

Jo men jag har druckit massa goda pinot, det är därför jag blev så besviken på Gardo Morris. Visserligen bara druckit väl utvalda från bourgogne på vinbarer och sen Spätburgunders på restauranger, så det höjer väl kvalitén avsevärt dock. Sen har väl Feadog absolut en jätterimlig poäng att jag inte kan döma ut ett helt land så är det ändå lite charmigt att göra det tycker jag. Man ska vara hård här i livet. Som sidonotis tycker jag NZ får generellt ta alldeles för lite skit som land.

Men visst har du rätt i att man ska leta sig fram. Nu köpte jag för första gången på över 1 år ett vin som jag köpt tidigare. Nämligen Cappello di prete (2727, 85:-), den Apulianska trepoängaren. Fan vad snyggt han smyger in en recension här, tänker ni säkert. Ja, någon måste ju göra det. Jag tycker verkligen att det är ett så jäkla bra go to-vin. Mörka körsbär, sandelträ, kaffe, choklad och även detta vinet löjligt pastavänligt.
Citera
2016-09-29, 17:53
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Som sidonotis tycker jag NZ får generellt ta alldeles för lite skit som land.

Nej, men däremot har Sydafrika fått ta alldeles för lite skit; för mycket rök, för mycket alkohol och för mycket obalans i de röda vinerna.
Citera
2016-09-29, 18:54
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Nej, men däremot har Sydafrika fått ta alldeles för lite skit; för mycket rök, för mycket alkohol och för mycket obalans i de röda vinerna.
Nya Zealand har hyllats bortom skyarna för sina landskap, vilka för de ovetandes porträtterades i Sagan om ringen-filmerna.

Dock måste jag poängtera att jag tycker att en rökig ton i vin är rätt intressant. Jag gillar när det skaver lite.
Citera
2016-09-29, 19:04
Medlem
magpies avatar
Citat:
Nya Zealand har hyllats bortom skyarna för sina landskap, vilka för de ovetandes porträtterades i Sagan om ringen-filmerna.

Dock måste jag poängtera att jag tycker att en rökig ton i vin är rätt intressant. Jag gillar när det skaver lite.

Fast Nya Zeeland har fina landskap. Enda nackdelen är väl att det ligger en liten bit bort.

Rökig ton i vinet, ja. Rök med marginella inslag av vintoner, nej. Däremot finns det producenter som lyckas bra ändå Sydafrika, tex Eben Sadie.

Om du vill prova något som skaver kan du ge dig på vinerna från Cahors eller Madiran.
Citera
2016-09-29, 19:54
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Fast Nya Zeeland har fina landskap. Enda nackdelen är väl att det ligger en liten bit bort.

Rökig ton i vinet, ja. Rök med marginella inslag av vintoner, nej. Däremot finns det producenter som lyckas bra ändå Sydafrika, tex Eben Sadie.

Om du vill prova något som skaver kan du ge dig på vinerna från Cahors eller Madiran.

Ja men precis. Hela körslaget stämmer ju in att det minnsan är såjävla fantastiskt på NZ. Jag är ju född att emot. Så är det.

Mjaeee fast jävla rökigt är det väl änna inte?
Senast redigerad av ImpAuster 2016-09-29 kl. 19:57.
Citera
2016-09-29, 20:59
Medlem
magpies avatar
Citat:

Mjaeee fast jävla rökigt är det väl änna inte?

Jo, tyvärr alltför ofta.
Citera
2016-09-29, 22:49
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Jo men jag har druckit massa goda pinot, det är därför jag blev så besviken på Gardo Morris. Visserligen bara druckit väl utvalda från bourgogne på vinbarer och sen Spätburgunders på restauranger, så det höjer väl kvalitén avsevärt dock. Sen har väl Feadog absolut en jätterimlig poäng att jag inte kan döma ut ett helt land så är det ändå lite charmigt att göra det tycker jag. Man ska vara hård här i livet. Som sidonotis tycker jag NZ får generellt ta alldeles för lite skit som land.

En vilja att generalisera och inordna i fack hör till i början av ett intresse. Det är så vi människor fungerar. När man sen lär sig mer och mer så inser man att ett så komplext ämne som vin inte lätt låter sig generaliseras. Visst står det dig fritt att döma ut NZ som vinland. Den enda det drabbar är dig själv. Om jag var du skulle jag dock inte prata för högt om det i vinkretsar, för då blir du nog tagen för en idiot (inte för att man inte får ha åsikter, utan för att det kan verka lite lätt retarderat att dra slutsatser om ett så stort område med så minimalt underlag). Själv skäms jag inte ett dugg över att jag i stort sett dömer ut hela Valpolicella som distrikt, och svenskarnas älsklingsvin Amarone i synnerhet. Jag har dock lite mer på fötterna då jag provat åtminstone 30-40 olika Amarone (inkluderat några av de dyraste och "finaste" exemplar distriktet har att erbjuda, såväl som de enklare från SBs standardsortiment) och kanske lika många Ripasso och Appassimento från Valpolicella. Jag utesluter dock absolut inte möjligheten att det finns viner därifrån som jag skulle älska, men jag letar inte efter dem då min erfarenhet säger mig att vinerna därifrån generellt inte tilltalar mig för fem öre.
Senast redigerad av Feadog 2016-09-29 kl. 22:51.
Citera
2016-09-30, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Är det sant? Kommer vi få ha en avdelning där pöbeln hålls på armlängds avstånd? Vi får se...

Hursom, i lördags gjorde jag nåt rätt kul, jag köpte tre olika Tempranilloviner från norra Spanien och serverade till en älggryta.Alla kostade runt hundringen och grejen var mer att känna skillnaden mellan olika distrikt och vinifieringsmetoder än att skrälla med nåt riktigt exklusivt.

En Rioja, förstås. Marqueés de Arienzo Reserva 2002. Inte riktigt områdestypisk, lite för mycket tuggmotdtånd för det. Amerikanska fat och kralligt med vanilj.

Pedrosal 2005. Ribera del Duero. Lite av ett favoritdistrikt just nu. Den här var mycket kraftig men ändå så mjuk och fin så man pratade skånska av den. Hälften amerikansk och hälften fransk ek. Riktigt trevlig och damernas favorit.

Rejadorada 2006. Toro. Goddamn, här är det inte mycket gemensamt med klassiska spanska Tempranillovin. Mäktigt, strävt och med en massa kryddor. I ett blindtest hade jag gissat på en Shiraz eller ett vin från norra Rhône.

Det är kul att känna att tre distrikt som ligger på spottavstånd från varandra gör så olika viner. Stärker mig i min uppfattning om att norra Spanien är the shit just nu vad det gäller experimenterande och kvalitetstänkande.

Sen korkade vi upp lite andra grejer också, bland annat en Chateau des Annereaux 2004 som dessvärre var korkad.

Tack , stort tack. Detta var mycket lärorikt.
Citera
2016-09-30, 20:36
Medlem
Gullegubbens avatar
Drack nyligen clos häuserer 2008, larmande 1998 och albert mann gewurtz sgn 2008 bland annat. Hör av er om ni vill få omdöme om något av vinerna. Och chateu du cedre 2012.
Citera
2016-10-01, 10:42
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Drack nyligen clos häuserer 2008, larmande 1998 och albert mann gewurtz sgn 2008 bland annat. Hör av er om ni vill få omdöme om något av vinerna. Och chateu du cedre 2012.
Cedre -12 borde väl vara i yngsta laget?
Citera
2016-10-01, 22:26
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Cedre -12 borde väl vara i yngsta laget?

Det var på restaurang några dagar senare så inte från min källare. Nejdå det funkade bra, tunt, torrt och "dammigt". Funkade bra till cote de Boeuf och ostbrickan.
Citera
2016-10-06, 18:24
Medlem
MjukisbyxGylfs avatar
Jag har alldeles nyligt börja intressera mig för rött vin, fast den ända jag hittills provat är Shiraz Malbec Ecologica, så man kan säga att jag har väldigt dålig koll. Vad har ni för rekommendationer till en gröngöling inom detta område?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in