2017-03-12, 10:32
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Om det fanns alkoholfritt vin som smakade som riktigt vin, ja. Nu finns det dock inte det. Allt alkoholfritt vin smakar skit. Drick vatten istället.

Juhlins mousserande och Billabong är de enda alkoholfria som faktiskt funkar någorlunda. Någon enstaka vit historia (Ein Zwei Zero) som är välkyld kan möjligen gå an, men i övrigt är det sorgligt nog som Feadog säger; drick vatten istället. Eller Saxhyttegubbens blåbärsdricka (påminner lite om ung barbera om man är snäll) eller en lingondryck som jag tappat namnet på (påminner lite om chilensk Cabernet om man är snäll).

Alkoholfria viner är tyvärr inget som känns behagligt att smutta på, utan tjänstgör snarare som en lyxigare variant av törstsläckare (för de som normalt väljer att släcka törsten med saft/läsk).
Citera
2017-03-13, 11:08
Medlem
JustZlatans avatar
Idag var jag bolaget och köpte ännu mera alkoholfritt vin. Blev dock irriterad över att jag var tvungen att visa leg trots att det var alkoholfritt.
Citera
2017-03-13, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Idag var jag bolaget och köpte ännu mera alkoholfritt vin. Blev dock irriterad över att jag var tvungen att visa leg trots att det var alkoholfritt.

Hade jag fått visa leg, hade jag tagit det som en komplimang.
Citera
2017-03-14, 15:53
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Hade jag fått visa leg, hade jag tagit det som en komplimang.

Varför ska man behöva visa leg när man köper alkoholfritt?

Tänker öppna en flaska Chianti idag. Castello dei Rampolla.
Citera
2017-03-14, 16:02
Medlem
spida-mans avatar
Tjena!

Tänkte rådfråga flashbacks expertis om några vintips. Jag är nästan så nybörjare man kan bli vad gäller skillnader mellan druvor och så vidare. Mitt kunnande kan man lite raljerande säga sträcker sig till skillnaden mellan rött och vitt hehe. Var på besök på några vingårdar med tillhörande provning i min frus hemland i Sydamerika för ett tag sedan och det var väldigt intressant (ej något av de större vinproducerande länderna). Kan nog glömma att få tag på just dessa sorter här men finns säkert snarlika.

Så till mina preferenser och vad jag letar efter:

1. Drack ett väldigt gott vin som var en blandning av cabarnet/merlot/tannat. Finns det något liknande på sovjetbolaget som är värt att testa? Får gärna vara från sydamerika. Kan tänka mig att ren cabarnet eller cabarnet/merlot träffar ganska nära också. Budget 90-200kr

2. Här är jag väldigt öppen för förslag. Letar efter ett nytt vitt vin som passar bra till lite lyxigare fiskrätter. Jag är en hajjare på att laga fisk men usel på att välja vin. Budget 90-150kr.

3. Frugan köpte en flaska Rioja Reserva årgång 2010 på flygplatsen i Madrid. Tyckte det var fantastiskt gott och gillade eksmaken starkt. Vilka Riojaviner är värda att prova som finns på bolaget?
Citera
2017-03-14, 17:22
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spida-man
1. Drack ett väldigt gott vin som var en blandning av cabarnet/merlot/tannat. Finns det något liknande på sovjetbolaget som är värt att testa? Får gärna vara från sydamerika. Kan tänka mig att ren cabarnet eller cabarnet/merlot träffar ganska nära också. Budget 90-200kr

2. Här är jag väldigt öppen för förslag. Letar efter ett nytt vitt vin som passar bra till lite lyxigare fiskrätter. Jag är en hajjare på att laga fisk men usel på att välja vin. Budget 90-150kr.

3. Frugan köpte en flaska Rioja Reserva årgång 2010 på flygplatsen i Madrid. Tyckte det var fantastiskt gott och gillade eksmaken starkt. Vilka Riojaviner är värda att prova som finns på bolaget?

1. Nej i princip inte eftersom du inte kommer att få samma upplevelse på hemmaplan som i Sydamerika.

2. Beror helt på tillbehören till fisken och hur du tänker tillaga den; steka, grilla, ugnssteka, koka...

3. Roda eller Remirez de Ganuza.
Citera
2017-03-14, 17:33
Medlem
magpies avatar
Citat:
Varför ska man behöva visa leg när man köper alkoholfritt?

Tänker öppna en flaska Chianti idag. Castello dei Rampolla.

Enligt sovjetbolaget får man enligt alkohollagen inte handla på bolaget om man är under 20 år, därav frågan om leg. Hittar dock inget i alkohollagen om detta då de riktar in sig på alkoholhaltiga drycker od.

Årgång på Chiantin? Inte yngre än 2007 hoppas jag.
Citera
2017-03-14, 17:42
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Enligt sovjetbolaget får man enligt alkohollagen inte handla på bolaget om man är under 20 år, därav frågan om leg. Hittar dock inget i alkohollagen om detta då de riktar in sig på alkoholhaltiga drycker od.

Årgång på Chiantin? Inte yngre än 2007 hoppas jag.

OK. Typiskt sossebolaget.

Chianti Classico 2012. Blir det bättre om den är äldre?
Citera
2017-03-14, 17:51
Medlem
magpies avatar
Citat:
Chianti Classico 2012. Blir det bättre om den är äldre?

Jag föredrar lite mer mognad på mina Chianti Classico, särskilt om de är av bättre kvalitet (riserva eller motsvarande, har för mig att selezione är ett nytt motsvarande begrepp), men det är en smaksak.
Citera
2017-03-14, 18:36
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Jag föredrar lite mer mognad på mina Chianti Classico, särskilt om de är av bättre kvalitet (riserva eller motsvarande, har för mig att selezione är ett nytt motsvarande begrepp), men det är en smaksak.

Hur länge håller en öppnad flaska om man använder vinstoppare?
Citera
2017-03-14, 19:36
Medlem
Följande fråga gäller Systembolagets alkoholfria sortiment:

Citat:

Om du är under 20 år får du får köpa hur mycket alkoholfritt som helst i vilken Systembolagsbutik som helst. Du behöver inte visa leg. Alkohollagen gäller endast för alkoholhaltiga drycker.

Vem som helst kan ju testa. Skicka in en fjortis i närmaste Systembolagsbutik för att köpa en flaska alkoholfritt. Om butikspersonalen mot förmodan skulle sätta sig på tvären - protestera och gå genast till högre ort - t ex till Systembolagets HK eller närmaste kvällstidning.
Senast redigerad av HgF 2017-03-14 kl. 19:39.
Citera
2017-03-14, 21:38
Medlem
spida-mans avatar
Citat:
1. Nej i princip inte eftersom du inte kommer att få samma upplevelse på hemmaplan som i Sydamerika.

2. Beror helt på tillbehören till fisken och hur du tänker tillaga den; steka, grilla, ugnssteka, koka...

3. Roda eller Remirez de Ganuza.

1.Nej klart att det inte är samma sak. Mest ute efter något i den stilen som passar bra till de maträtter min fru lagar.

2. Mycket stekt fisk med potatis/vitt ris och fisksoppor i sydfransk stil (saffran osv). Tar tacksamt emot rekomendationer. Misstänker att olika viner gör sig lämpliga till dessa två rätter.

3. Tackar! Ska provas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in