Citat:
Ursprungligen postat av
magpie
Rött: Barolo, Bourgogne, Bordeaux, Bättre Napa-cab, Côte Rôtie eller Hermitage
Vitt: Bourgogne, Sauternes, tysk Riesling
Mousserande: Champagne
För konsumtion i närtid; Chianti Classico, Crozes Hermitage, Rioja, Ch9dP, pinot från NZ, hygglig Chablis, vit Bourgogne samt någon Sancerre.
Det lät väl rimligt, men är det inte roligare med något annat än pinot från NZ om man ändå har röd bourgogne? Tyckte den senaste pinot jag drack frå NZ var skräp med. Tänker att det kanske finns någon annan lättare druva
Citat:
Ursprungligen postat av
Bilingualbvern2.0
Jo, barbera och dolcetto passar utmärkt till pizza. La Spinetta är en riktig kvalitetsproducent, så deras viner är oftast riktigt riktigt bra. Deras barbera är fruktig och lite saftig, men absolut inte sliskig, söt eller åt likörhållet. Runt 200 kr plus/minus nån tjuga finns en massa gott, men det finns såklart guldkorn runt 100-lappen. Under 100 kr är de färre, men Xavier Grenache VV (nr: 2151, 92 kr) och Dao (12520, 53 kr!!) har åtminstone varit bra tidigare.
Skaffa de viner du tycker om

Men även om du skulle gilla viner från nya världen, så samla på dig lite viner från gamla världen.. (Bordeaux, Barolo/Barbaresco/Brunello). För oavsett var vinintresset startar så brukar det till slut hitta vägen till Frankrike/Italien/Spanien etc..
Min redde faktiskt upp sig efter ett bra tag men ja. Den kanske bara inte föll mig i smaken dock. Hur bra folk har man på producenter förresten? Jag känner mig helt vilsen i det där och vet inte riktigt vad man behöver kolla upp heller. Hemsidorna är ju ofta helt värdelösa, vilket irriterar mig som pysslar med design, haha.
Jag drack faktiskt den nya Dao Outiero (2174, 79:-) som de släppte och tyckte den var riktigt god när den fått luftas 30 minuter.
Haha! Jo klart man ska skaffa de man gillar. Helt bakom flötet är jag inte. Men pratar man sprit så har ju de flesta hellre 5 whisky- eller romsorter heller än 5 vodka. Tänkte lite samma här. Det kanske är roligare att 3 olika Barolo hemma som göttar till sig med tiden, men å andra sidan kanske det är roligare att a 3 likadana flaskor så man kan jämföra och dricka en efter 3 år, 5år och sen 7 år. Har ju studentbudget att jobba med. Kom ihåg det