2013-04-10, 11:48
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Ät den verkligen så dålig? Ja, då skippar jag det vinet då.

Pratar ni fortfarande om California White?

Det är bäst att du tillskansar dig de två viktigaste grundlektionerna i vinkunskap i Sverige 2013. De sakerna du alltid bör sky som pesten är vin som säljs på papptetror och tyska viner med engelska namn i kulörta flaskor. Dessa är aldrig, har aldrig varit, och kommer aldrig bli bra viner. Punkt. De duger inte ens till matlagning.

Mitt favoritvin när det gäller vita matlagningsviner är helt klart Château du Clérey Muscadet ( http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...searchquery%2c ). Det man letar efter i vita matlagningsviner (som bl.a. används till Moules marinierès och andra fisk/skaldjurssoppor och såser) är en rejäl syra och god, frisk fruktsmak. Det har detta vin, och det för bara 64:- flaskan. Du kan t.o.m. ta ett glas själv till matlagningen, det är fullt drickbart. Och dina nykokta musslor kommer bli bra. Sen korkar du upp en Chablis 1er Cru eller dylikt till maten
Citera
2013-04-10, 11:51
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Pratar ni fortfarande om California White?

Det är bäst att du tillskansar dig de två viktigaste grundlektionerna i vinkunskap i Sverige 2013. De sakerna du alltid bör sky som pesten är vin som säljs på papptetror och tyska viner med engelska namn i kulörta flaskor. Dessa är aldrig, har aldrig varit, och kommer aldrig bli bra viner. Punkt. De duger inte ens till matlagning.

Mitt favoritvin när det gäller vita matlagningsviner är helt klart Château du Clérey Muscadet ( http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...searchquery%2c ). Det man letar efter i vita matlagningsviner (som bl.a. används till Moules marinierès och andra fisk/skaldjurssoppor och såser) är en rejäl syra och god, frisk fruktsmak. Det har detta vin, och det för bara 64:- flaskan. Du kan t.o.m. ta ett glas själv till matlagningen, det är fullt drickbart. Och dina nykokta musslor kommer bli bra. Sen korkar du upp en Chablis 1er Cru eller dylikt till maten

Jag tackar också för tipset, har letat efter matlagningsviner.
Citera
2013-04-10, 13:13
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Jag skulle vilja testa lite viner. Är total nybörjare och har ingen aning om vad jag vill leta efter. Jag vet endast att jag gillar röda viner och inte vita.

Jag har runt två tusen kronor som jag kan lägga, vad har ni för tips på för flaskor som jag ska köpa för att få en liten rundtur när det gäller vin?
Citera
2013-04-10, 14:48
Medlem
magpies avatar
Citat:
Château du Clérey Muscadet ( http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...searchquery%2c ). Det man letar efter i vita matlagningsviner (som bl.a. används till Moules marinierès och andra fisk/skaldjurssoppor och såser) är en rejäl syra och god, frisk fruktsmak. Det har detta vin, och det för bara 64:- flaskan. Du kan t.o.m. ta ett glas själv till matlagningen, det är fullt drickbart. Och dina nykokta musslor kommer bli bra. Sen korkar du upp en Chablis 1er Cru eller dylikt till maten

Helt sant! Trodde jag var ensam om den iakttagelsen.
Citera
2013-04-10, 14:51
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Ät den verkligen så dålig? Ja, då skippar jag det vinet då.

Ja, den är så dålig. Bra beslut att skippa det vinet, du kommer inte att ångra dig. Om du någon gång mot förmodan ändå undrar hur det smakar; blanda 2 delar T-gul med 1 del sodavatten och kläm i lite smörkola. Det blir kvalitetsmässigt en större upplevelse än California White.
Citera
2013-04-10, 15:03
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Det där var då riktiga "Tant Agda 85 år"-tips. Bara för att man inte är en erfaren vindrickare behöver det väl inte betyda att man är hänvisad till att dricka sådant?

Vad måste egentligen ett bra vin kosta enligt dig? Om man inte är så erfaren börjar man kanske rimligtvis med de enklare vinerna för att gradvis utveckla sig. Jag råkar tycka att dessa är bra viner med tanke på min egen erfarenhet och med hänsyn till priset
Citera
2013-04-10, 15:18
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Vad måste egentligen ett bra vin kosta enligt dig? Om man inte är så erfaren börjar man kanske rimligtvis med de enklare vinerna för att gradvis utveckla sig. Jag råkar tycka att dessa är bra viner med tanke på min egen erfarenhet och med hänsyn till priset

Jag tipsade väl dig om ett vin för 99:- för inte alls länge sedan? Det torde vara uppenbart att det inte är priset jag vänder mig mot, jag håller helt enkelt inte med dig om att de är bra viner.
Citera
2013-04-10, 18:13
Medlem
cjeris avatar
Citat:

Tack för tipset. Vad rekommenderar ni för röda matlagningsviner? Själv brukar jag köra Guigals CdR för det mesta. Tycker den passar bra i t ex en boeuf Bourguignon även fast det inte är en bourgogne
Citera
2013-04-10, 18:27
Medlem
magpies avatar
Citat:
jag håller helt enkelt inte med dig om att de är bra viner.

...vilket stämmer.

Generellt: undvik Beaujolais under 150 kr (är för enkla och påminner om jordgubbssaft), undvik Chianti Classico under 100 kr (iaf senaste årgången, de är för platta och saknar frukt), undvik zinfandel under 150 kr (är ofta obalanserade med för mkt alkohol och sötma).

Serrata Belguardo för 99 kr är rätt hyfsad om än något platt, men är inte en CC, därför är inte den med som alternativ till CC.

Istället för zinfandel, testa tex A Mano Primitivo, den var hygglig för några år sedan.

Beaujolais; Château des Jacques från Jadot för 160 kr är det närmaste man kan komma en anständig Beaujolais till vettigt pris.
Citera
2013-04-10, 18:28
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjeri
Tack för tipset. Vad rekommenderar ni för röda matlagningsviner? Själv brukar jag köra Guigals CdR för det mesta. Tycker den passar bra i t ex en boeuf Bourguignon även fast det inte är en bourgogne

Till Bouef Bourguignon eller Coq au Vin så brukar jag ta en av de billigare generiska bourgognerna som finns, eller i nödfall någon annan PN. Louis Jadots Bourgogne Rouge brukar funka. Smaken blir inte rätt för mig om man tar en Rhône eller något annat sådant. Det ska vara ett rödfruktigt vin med rätt mycket syra och väldigt moderata tanniner. Kan ju kännas jobbigt att slänga ut över 100-lappen på ett matlagningsvin när det dessutom går åt uppåt ett par flaskor till en 5-litersgryta, men jag vill iaf inte tumma på min Boeuf (dessutom lägger ju du hundringen på Guigal...).

Annars spelar det ju stor roll vad det är man ska göra. Ett billigt tjut som jag tycker funkar helt ok att göra rödvinssåser på är NBNC (55:- eller nått sånt).
Citera
2013-04-10, 18:37
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjeri

Det är ett godkänt användningsområde för det vinet. Annars är Pech-Latt, Periquita eller Les Dames de Vergy bra i just boeuf. Även Ch Prat-Majou-Gay är rätt bra i boeuf. Troppo Merlot Cabernet är helt ok i rödvinssås. Ruffino Chianti i pollo alla cacciatora. Fontanafreddas Barolo i osso bucco, men äve Pio Cesare och Fontanafreddas Langhe Nebbiolo brukar funka.
Citera
2013-04-10, 18:39
Medlem
magpies avatar
Citat:
Det ska vara ett rödfruktigt vin med rätt mycket syra och väldigt moderata tanniner.

Beaujolais Royal...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in