2016-12-24, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Det kan ju vara så att män, precis som i vanliga livet, tar mer plats och vill synas och höras mest?

Hur ignorant ditt svar än må vara så förklarar det ändå ingenting, då medierna hittar alla sorters spöken som spökar, oavsett högljudda eller inte, då det handlar om platsbundna själar som inte kan ta sig vidare, och de flesta oftast visas vara män. Jag tror svaret du försökte få fram var att programmet är lika trovärdigt som en flygande bajskorv med vingar.
Citera
2016-12-24, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Varför är 98% utav alla fallen manliga spöken?

Fast det där stämmer ju inte, dock brukar en hel del av spökena vara män som har svårt att släppa taget om jordelivet.
Citera
2016-12-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast det där stämmer ju inte, dock brukar en hel del av spökena vara män som har svårt att släppa taget om jordelivet.

Så du menar att jag har fel samtidigt som du menar att jag har rätt?
Citera
2016-12-25, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Så du menar att jag har fel samtidigt som du menar att jag har rätt?

60-70% av spökena kanske är män, inte 98%...
Citera
2016-12-25, 19:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
60-70% av spökena kanske är män, inte 98%...
100% av spökena är obevisade påståenden av diverse självutnämnda medium.
Citera
2017-01-03, 23:07
Medlem
Kanske blir besök på Drottningholms slott både Silvia och prinsessan Christina berättar om att det finns spöken men vänliga sådana.

Citat:
"I programmet berättar drottning Silvia om besök från den andra sidan.

– Det finns små vänner... spöken. De är alla mycket vänliga, men man känner ibland att man inte är helt själv, säger drottningen i programmet.

– Det är väldigt spännande. Men man blir inte rädd, säger drottningen.
”En vit kvinnogestalt”

Prinsessan Christina, kungens syster, intervjuas också i SVT-programmet. Hon bekräftar drottning Silvias känningar.

– Det är klart att det spökar, säger prinsessan.

– Det finns mycket energi i det här huset. Det vore ju konstigt om det inte tog form i skepnader. I alla gamla hus finns det historier om spöken. Under århundradens lopp har de fyllts av människor. Energierna finns kvar."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...kar-pa-slottet
Citera
2017-01-06, 16:47
Medlem
TerraIncognitas avatar
Något jag reagerar på är att det allt som oftast - i näst intill varje avsnitt, alltid är såväl en man samt en kvinna som "spökar". Hur kan det komma sig, kanske även spöken behöver intim närhet? Dessutom är det enerverande att se deltagarna som ofta tydligt uttrycker känslor allt medan mediumen maler på.

Någon som är mer införstådd med spirituella kontakter kanske har ett gott svar på detta. Men hur kommer det sig att mediumen i programmet i ena stunden talar med andarna, ser dem, kan lukta på dem för att sedan "känna" dem? Mycket märkligt, hur energier kan fungera...
Citera
2017-01-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerraIncognita
Något jag reagerar på är att det allt som oftast - i näst intill varje avsnitt, alltid är såväl en man samt en kvinna som "spökar". Hur kan det komma sig, kanske även spöken behöver intim närhet? Dessutom är det enerverande att se deltagarna som ofta tydligt uttrycker känslor allt medan mediumen maler på.

Någon som är mer införstådd med spirituella kontakter kanske har ett gott svar på detta. Men hur kommer det sig att mediumen i programmet i ena stunden talar med andarna, ser dem, kan lukta på dem för att sedan "känna" dem? Mycket märkligt, hur energier kan fungera...

De flesta familjekonstellationerna består ju av en man och kvinna så tror det förklarar en hel del kring att både män och kvinnor uppkommer i spökprogrammen.

Många medium har olika talanger och uppfattar olika saker, vissa är bättre på namn, andra på att beskriva olika händelser, känna av närvaron osv.
Citera
2017-01-09, 07:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Många medium har olika talanger och uppfattar olika saker, vissa är bättre på namn, andra på att beskriva olika händelser, känna av närvaron osv.
Nja, de påstår att de har "talanger" och kan "känna av närvaro".
Citera
2017-01-09, 10:26
Medlem
TerraIncognitas avatar
Citat:
De flesta familjekonstellationerna består ju av en man och kvinna så tror det förklarar en hel del kring att både män och kvinnor uppkommer i spökprogrammen.

Mjo, visserligen. Men samtidigt är det inte alltid att de hör samman - ena anden kan höra till familjen och den andra till platsen.
Lite lustigt kan jag tycka, att det sällan är så många fler än just två (oftast olikkönade) som hemsöker. Jag hade ju hoppats att några fler av mina avlidna familjemedlemmar skulle vilja "vaka" över mig och/eller mitt hem, och inte bara mormor och en båtälskande, för mig okänd karl som gick bort 1978 exempelvis.

Nåväl - det spelar ingen större roll. Upplevs bara humoristiskt när det i nästan varje avsnitt är en man och en kvinna. Lägg märke till detta och le, det är ett mönster som inte allt för ofta bryts.
Citera
2017-01-09, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerraIncognita
Mjo, visserligen. Men samtidigt är det inte alltid att de hör samman - ena anden kan höra till familjen och den andra till platsen.
Lite lustigt kan jag tycka, att det sällan är så många fler än just två (oftast olikkönade) som hemsöker. Jag hade ju hoppats att några fler av mina avlidna familjemedlemmar skulle vilja "vaka" över mig och/eller mitt hem, och inte bara mormor och en båtälskande, för mig okänd karl som gick bort 1978 exempelvis.

Nåväl - det spelar ingen större roll. Upplevs bara humoristiskt när det i nästan varje avsnitt är en man och en kvinna. Lägg märke till detta och le, det är ett mönster som inte allt för ofta bryts.

Oftast verkar det ju vara ett spöke som är värst och många andra är ju mer vänliga spöken som försöker att hjälpa till. Problemet verkar ju mer vara när spökena inte gått över till andra sidan utan är fast. Får också lite intrycket att ett specifikt spöke som gärna är en avliden släkting tar på sig ansvaret att vaka över en familjemedlem, lite som en skyddsängel.

I större äldre byggnader brukar det ju vara massor av olika spöken jmf med t ex ett hembesök hos någon.
Citera
2017-01-11, 17:27
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
I större äldre byggnader brukar det ju vara massor av olika spöken jmf med t ex ett hembesök hos någon.
Det kan bero på att på att fler folk besökt större/äldre byggnader än små/nya.
Ju fler folk desto större chans/risk att några spöktroende dyker upp och tolkar upplevelser som spökerier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in