2016-05-14, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Kan du peka på ett enda test som varit "orättvist"?

För femtioelfte gången: deltagarna har själva varit med och utformat och godkänt testet i förväg.

Det är ju intressant att Randi ändrade testet efter kritik så att man hade 1/100 chans i slumpen på det första testet och sedan 1/100 000 i det andra testet. Det visar ju ganska tydligt att hans test är gjort för att även mediala personer ska misslyckas. Som medium är man ofta ensam medans hand kommitte bara består av skeptiker som vill se dig misslyckas. Dessutom avskriver man sig en massa rättigheter i testet som gör det öppet för Randi att tolka och mäta resultaten som han vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Klart det gör. Om 1000 personer har visat sig vara bedragare samtidigt som 0 personer visat sig vara äkta, så säger det en hel del.

Och?

Du vet ju själv att Randis tester inte skulle klassas som vetenskapligt korrekta så deltagarna kan inte ens klassas vara bedragare utan det är väl Randi som blir det...

Att medium kan tjäna pengar på sin medialitet kan du vara upprörd över men att skeptiker ala Randi kan tjäna miljontals dollar på att svartmåla och misstänkliggöra mediala personer ser du ingen problematik i? Det är rätt så uppenbart för envar att Randi har tjänat stora pengar på att svartmåla andra, ibland helt rätt så men säkert många gånger helt fel.
Citera
2016-05-15, 18:32
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Randi kan tjäna miljontals dollar på att svartmåla och misstänkliggöra mediala personer ser du ingen problematik i?
Hur kan det vara "svartmålning" att fråga efter bevis på påstådda övernaturliga förmågor?
Citera
2016-05-16, 19:30
Medlem
Citat:
Det är ju intressant att Randi ändrade testet efter kritik så att man hade 1/100 chans i slumpen på det första testet och sedan 1/100 000 i det andra testet. Det visar ju ganska tydligt att hans test är gjort för att även mediala personer ska misslyckas. Som medium är man ofta ensam medans hand kommitte bara består av skeptiker som vill se dig misslyckas. Dessutom avskriver man sig en massa rättigheter i testet som gör det öppet för Randi att tolka och mäta resultaten som han vill.

Frågan är på vilket sätt det är "orättvist" att totalt utesluta slumpen som förklaring om någon eventuellt skulle klara testet?
Det verkar som om du vill att man som medium ska kunna casha in genom att bara ha tur?

Om någon påstår att den kan avgöra vem som står bakom en vägg genom att läsa av auran, så är det väl fullt rimligt att det är helt omöjligt att klara det på ren tur om man ska kunna säga att personen klarade testet?

Citat:
Att medium kan tjäna pengar på sin medialitet kan du vara upprörd över men att skeptiker ala Randi kan tjäna miljontals dollar på att svartmåla och misstänkliggöra mediala personer ser du ingen problematik i? Det är rätt så uppenbart för envar att Randi har tjänat stora pengar på att svartmåla andra, ibland helt rätt så men säkert många gånger helt fel.

OM man nu kan säga att Randi har "svartmålat och misstänkliggjort" medium, så har det alltid varit befogat.
Det rör sig om folk som bevisligen är bedragare och t e x folk som Sylvia Brown som tog 700 dollar (!) för ett telefonsamtal på 20 minuter, där hon hittade på vilka folks "skyddsänglar" var. Hon accepterade också att delta i ett test, men sket sedan i det och påstod att anledningen var att Randi var en "ogudaktig" person och att hon inte visste hur hon skulle få tag i honom.

Det är enligt mig fullt naturligt att misstänkliggöra personer som tjänar multum på att påstå sig kunna tala med döda människor och se in i framtiden, utan att några som helst bevis finns.
Citera
2016-05-16, 19:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Du vet ju själv att Randis tester inte skulle klassas som vetenskapligt korrekta så deltagarna kan inte ens klassas vara bedragare utan det är väl Randi som blir det...

Men herrejävlar vem bryr sig?? Varför har du fastnat så på just Randi? Skit i honom och hans icke längre existerande test om det fyller dig med sånt obehag och ut och bevisa allehanda paranormala fenomen bäst du kan själv istället! Det är fritt fram för precis alla och envar att bevisa att de kan hitta vatten med träpinnar, stämma blod via telefon eller prata med andar och allehanda oknytt!
Varsågod, sätt igång men släng offerkoftan åt helvete först för nåt grinigare och gnälligare kränkt litet offer lär man få leta till domedagen efter..
Citera
2016-05-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Det med takkronan minns jag lite av, men de var ytterst lite den rörde på sig och det kan lika gärna varit de själva som puttade, för de började filma när den redan var i gungning.
Sen om det var fake eller ej låter jag vara osagt.

Där var ett avsnitt de visade en mobilfilm som de sa att spöket hade filmat, de hade bara kollat mobilen så hade där varit någon som filmat då de hade glömt mobilen hemma på tv-bordet.

Ja jag tyckte också det var rätt så intressant att det fanns en del dokumentation kring den paranormala aktiviteten i husen som filminspelningar. Sedan säger ju inte dessa inspelningar så mycket heller men intressant att det fanns ändå.
Citera
2016-05-16, 21:05
Medlem
Det okända, sista avsnittet med Pierre var helt OK, han går alltid hem.
Häftig gammal kåk från 30-40 talet och han fick bort männen som spöka runt där.
Citera
2016-05-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det okända, sista avsnittet med Pierre var helt OK, han går alltid hem.
Häftig gammal kåk från 30-40 talet och han fick bort männen som spöka runt där.

Ja Pierre brukar imponera och vara rätt så detaljerad. Också lite kul hur han reagerar så starkt fysiskt på spöken.

Jörgen var också bra i senaste avsnittet och plockade upp en hel del detaljer som bra beskrivningar av avlidna släktingar och vad det var som orskade spökaktiviteten.
Citera
2016-05-19, 20:37
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ja Pierre brukar imponera och vara rätt så detaljerad. Också lite kul hur han reagerar så starkt fysiskt på spöken.

Jörgen var också bra i senaste avsnittet och plockade upp en hel del detaljer som bra beskrivningar av avlidna släktingar och vad det var som orskade spökaktiviteten.
Oj, jag brukar inte göra så här, men jag får en riktigt stark känsla av dig. En bild av en skokartong med osorterade fotografier och en mansgestalt som säger något om pengarna. Oroa dig inte för pengarna eller något åt det hållet.
Citera
2016-05-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Oj, jag brukar inte göra så här, men jag får en riktigt stark känsla av dig. En bild av en skokartong med osorterade fotografier och en mansgestalt som säger något om pengarna. Oroa dig inte för pengarna eller något åt det hållet.

Jaha det lät ju positivt antar jag och helt fel ute är du inte men det passar säkert in på väldigt många också

Bara du inte får de andra skeptikerna att börja med förutsägelser nu...
Citera
2016-05-19, 22:38
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jaha det lät ju positivt antar jag och helt fel ute är du inte men det passar säkert in på väldigt många också

Bara du inte får de andra skeptikerna att börja med förutsägelser nu...
Skeptiker? Förstår inte vad du pratar om men nu hör jag också en kvinnoröst som har åsikter om hur du lagar mat.
Citera
2016-05-19, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Skeptiker? Förstår inte vad du pratar om men nu hör jag också en kvinnoröst som har åsikter om hur du lagar mat.

Du får nog öva upp dig lite mera innan du börjar som medium
Citera
2016-05-19, 23:00
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Du får nog öva upp dig lite mera innan du börjar som medium
Upplever du att jag har fel borde du gå igenom din släkthistoria lite grann. Men länken till den andra sidan är inte som rak kommunikation, det krävs tolkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in