2014-03-11, 16:03
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muertosan
Du duckar ju hela tiden, ingen skriver att de är bergsäkra att de inte finns några som helst chanser att en andlig värld existerar men så länge noll bevis framförs vad är då anledningen att tro att det finns en?

Medium och andra pratar om en hel värld som inte går att se, som existerar jämte vår egen. Varför skulle man inte vara intresserad av att få svar?

I nuläget sitter de "andetroende" i samma båt som de religiösa, det enda som finns FÖR era påståenden är "för att vi säger så".
Jag hävdar att om man är nyfiken på den andliga världen så är man inte skeptisk, utan en skeptiker på väg att bli en troende.
Citera
2014-03-11, 23:10
Medlem
Walker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag hävdar att om man är nyfiken på den andliga världen så är man inte skeptisk, utan en skeptiker på väg att bli en troende.

För det första så halkade jag bara in i denna tråd utan att medvetet leta mig just hit, att jag sen ända in i själen är skeptiker och kritiker osv är en medfödd egenskap, och då var jag bara tvungen att lägga mig i.

Jag är inte överdrivet nyfiken på den andliga världen, snarare tvärtom, jag är glad att jag inte är uppväxt och intvingad i det, utan har fått möjlighet att välja min tro själv, dvs jag är i nuläget ateist, vad det handlar om är ju att man är nyfiken på varför folk tror på dessa grejer, vilket i sig inte är nått fel, jag klampar inte ner på folk för att de tror på nått så länge de inte försöker manipulera svaga/mottagliga individer att sälla sig till dem, det jag är ute efter är att jag vill ha bevis för att tex andar skulle existera, att tro att de gör det är okej, men att hävda att de gör det är fel utan att kunna bevisa det, det har uppenbarligen sen tidens början fram tills idag inte kunnat läggas fram ett konkret bevis på existensen av en högre makt/andar, så varför hävda att den högre makten/andarna finns? Var finns beviset?
Citera
2014-03-12, 10:16
Medlem
Citat:
Efter att ha debatterat med er en tid har jag fått uppfattningen att de flesta av er är väldigt ovillliga till att se saker i ett annat perspektiv, ni är fullständigt bergfasta i er övertygelse om att det inte finns någon andevärld eller ett liv efter detta.

Du är ju också väldigt ovilllig att se saker i ett annat perspektiv, och fullständigt bergfast i din övertygelse om att det finns en andevärld och ett liv efter detta

Trevligt med en fin dam här förresten
Citera
2014-03-12, 12:38
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Du är ju också väldigt ovilllig att se saker i ett annat perspektiv, och fullständigt bergfast i din övertygelse om att det finns en andevärld och ett liv efter detta

Trevligt med en fin dam här förresten
Tack, trevligt med ett vänligt ord. Jag försöker nog att se på världen med kritiskt granskande ögon, men ibland så händer det saker som gör att man måste revidera sin världsbild.
Citera
2014-03-12, 12:49
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Tack, trevligt med ett vänligt ord. Jag försöker nog att se på världen med kritiskt granskande ögon, men ibland så händer det saker som gör att man måste revidera sin världsbild.

Nämn en sak som du sett i Det Okända som reviderat din världsbild!
Citera
2014-03-12, 13:04
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Nämn en sak som du sett i Det Okända som reviderat din världsbild!
Jag talar inte om "Det Okända" utan om saker som har hänt mig i mitt liv.
Citera
2014-03-12, 13:22
Medlem
Citat:
Jag talar inte om "Det Okända" utan om saker som har hänt mig i mitt liv.

Ah! Så kallade personliga bevis...
Citera
2014-03-12, 14:58
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker84
För det första så halkade jag bara in i denna tråd utan att medvetet leta mig just hit, att jag sen ända in i själen är skeptiker och kritiker osv är en medfödd egenskap, och då var jag bara tvungen att lägga mig i.

Jag är inte överdrivet nyfiken på den andliga världen, snarare tvärtom, jag är glad att jag inte är uppväxt och intvingad i det, utan har fått möjlighet att välja min tro själv, dvs jag är i nuläget ateist, vad det handlar om är ju att man är nyfiken på varför folk tror på dessa grejer, vilket i sig inte är nått fel, jag klampar inte ner på folk för att de tror på nått så länge de inte försöker manipulera svaga/mottagliga individer att sälla sig till dem, det jag är ute efter är att jag vill ha bevis för att tex andar skulle existera, att tro att de gör det är okej, men att hävda att de gör det är fel utan att kunna bevisa det, det har uppenbarligen sen tidens början fram tills idag inte kunnat läggas fram ett konkret bevis på existensen av en högre makt/andar, så varför hävda att den högre makten/andarna finns? Var finns beviset?
Vad jag inte förstår är denna nyfikenhet som ni skeptiker hela tiden visar upp, om ni har er världsbild klar så borde ni ju nöja er med det?
Man kan inte bevisa Guds existens, han får bevisa sin existens hos var och en som väljer att tro på honom.
Senast redigerad av enfindam 2014-03-12 kl. 15:03.
Citera
2014-03-12, 15:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Man kan inte bevisa Guds existens, han får bevisa sin existens hos var och en som väljer att tro på honom.
Det är helt okej att du tror. Men om du vill övertyga andra om att det du tror är sanningen, då får du nog stå ut med frågor och önskemål om "bevis". Kan du inte presentera något vettigt utan bara fortsätter mata på med att din tro är sanningen, så lär du inte övertyga oss nyfikna skeptiker.
Det vore riktigt häftigt om du kunde presentera något hållbart, men det lyckas du tyvärr inte med.

Förresten: Är du intresserad av tanken att det du tror bara är något du upplever? I så fall finns en metod du kan använda sig av.
Citera
2014-03-12, 15:36
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det är helt okej att du tror. Men om du vill övertyga andra om att det du tror är sanningen, då får du nog stå ut med frågor och önskemål om "bevis". Kan du inte presentera något vettigt utan bara fortsätter mata på med att din tro är sanningen, så lär du inte övertyga oss nyfikna skeptiker.
Det vore riktigt häftigt om du kunde presentera något hållbart, men det lyckas du tyvärr inte med.

Förresten: Är du intresserad av tanken att det du tror bara är något du upplever? I så fall finns en metod du kan använda sig av.
Jag har aldrig försökt övertyga någon med att "min tro är sanningen", vad har du fått det ifrån? Jag har bara delat med mig av mina tankar och erfarenheter kring detta ämne.
Senast redigerad av enfindam 2014-03-12 kl. 15:39.
Citera
2014-03-12, 15:59
Medlem
Muertosans avatar
Citat:
Vad jag inte förstår är denna nyfikenhet som ni skeptiker hela tiden visar upp, om ni har er världsbild klar så borde ni ju nöja er med det?

"väljer att tro"... i kombination med den första meningen så förklarar ju det en hel del om troende.

Gud förbjude nyfikenhet och att vilja ha förklaringar (bortsett från om man hittar på en förklaring ur tomma luften, det är okej)
Citera
2014-03-12, 16:26
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muertosan
"väljer att tro"... i kombination med den första meningen så förklarar ju det en hel del om troende.

Gud förbjude nyfikenhet och att vilja ha förklaringar (bortsett från om man hittar på en förklaring ur tomma luften, det är okej)
Det är bra att vara nyfiken men att ställa troende människor till svars och kräva bevis är helt fel väg att gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in