Citat:
Ursprungligen postat av
enfindam
Jag hävdar att om man är nyfiken på den andliga världen så är man inte skeptisk, utan en skeptiker på väg att bli en troende.
För det första så halkade jag bara in i denna tråd utan att medvetet leta mig just hit, att jag sen ända in i själen är skeptiker och kritiker osv är en medfödd egenskap, och då var jag bara tvungen att lägga mig i.
Jag är inte överdrivet nyfiken på den andliga världen, snarare tvärtom, jag är glad att jag inte är uppväxt och intvingad i det, utan har fått möjlighet att välja min tro själv, dvs jag är i nuläget ateist, vad det handlar om är ju att man är nyfiken på varför folk tror på dessa grejer, vilket i sig inte är nått fel, jag klampar inte ner på folk för att de tror på nått så länge de inte försöker manipulera svaga/mottagliga individer att sälla sig till dem, det jag är ute efter är att jag vill ha bevis för att tex andar skulle existera, att tro att de gör det är okej, men att hävda att de gör det är fel utan att kunna bevisa det, det har uppenbarligen sen tidens början fram tills idag inte kunnat läggas fram ett konkret bevis på existensen av en högre makt/andar, så varför hävda att den högre makten/andarna finns? Var finns beviset?